Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

instelling Lenz decoder

Gestart door Jan39, 28 april 2008, 18:35:17 PM

Jan39

Heb in 'n kleine lok de Lenz Silver mini ingebouwd en wil nu 'n knipperlicht laten werken via CV 60-3 wat gelukt is en ook de cabineverlichting via de tweede uitgang laten werken weet iemand de instelling daarvan?Heeft het te maken met CV 61?
Vr.Gr.Jan

INFO

Alle instellingen staan in je handleiding, dus jij zelf weet die instellingen ook, goede lezen en gewoon doen wat er staat.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jan39

Had niet anders verwacht zo'n reactie van Info maar zal de tekst eens plaatsen en dan mag je me uitleggen Willem wat de instellingen zijn
CV 60 0-255 Lighting effect at funtion outputs A and B.The units digit of the value stands for funtion A,the tens digit for funtion output B.0 No effect,1 Marslight,2 Gyrolight,3 Strobe,4 Double strobe
CV 61 0-255 Funtion mapping: lighting effect at function output A and B.Eventueel kan ik het ook in het Duits en Frans plaatsen!
Gr.Jan

Klaas Zondervan

Jan, wat heb je in CV 60 ingevuld? Als je dat knipperlicht al aan de praat hebt gekregen, wat is dan nog het probleem met die tweede uitgang?

Jan39

Hallo Klaas,
In CV 60 heb ik 3 ingevuld en dat werkt goed maar weet niet hoe ik de 2e uitgang geactiveerd moet krijgen.
Gr.Jan

Klaas Zondervan

Het begint mij te dagen. Bij de Silver mini heb je maar 2 uitgangen, die zitten standaard allebei onder F0. De eerste uitgang (A), waar je nu de knipperlamp aan hebt zitten, werkt alleen maar bij vooruitrijden. De tweede uitgang (B) werkt alleen maar bij achteruit rijden. Volgens mij kun je ze onafhankelijk van de rijrichting maken door de uitgangen aan andere functies toe te kennen, met de function mapping in de CV's 33 t/m 46. Je kunt b.v. uitgang A toekennen aan functie F1 en uitgang B aan functie F2.

INFO

Ja Jan, je mag natuurlijk boos op mij worden, maar de info staat echt in de handleiding.

Op blz. 4 staat het volgende.

citaat:
Using function mapping (CVs 33-46) you can define which functions of the digital
system are used to control the A and B function outputs. The A and B outputs can be
allocated to function F0 (direction-dependent) or functions F1 to F8 as desired.
Lighting effect at function outputs
Special lighting effects can be assigned to each of the function outputs. The lighting
effects for the function outputs A and B are set in CV60 If you wish to switch the effects
with a function of the digital system, you can make the allocations to functions F1 to F8
in CV61 (for function outputs A and B). The effects available are shown in the CV table
defined later in this manual.

Dus als je doet wat hier boven staat zal het werken, zoals jij het wil.

René

Kijk ook eens bij een andere CV waar over mapping wordt gesproken.
Mogelijk staan daar wel waarden en verwijzingen naar uitgangen.
Op het eerste gevoel afgaand zou ik gokken op 4 voor CV#61.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

Klaas Zondervan

Wim, ik vind jouw antwoord toch wel wat kort door de bocht. Je kunt wel zeggen: lees de handleiding en doe wat daar staat. Maar je kunt pas doen wat er staat, als er staat wat je moet doen.

Jan vroeg specifiek naar CV 61. Ik heb daar een poosje naar zitten kijken, maar ik kan er niet achter komen wat je daar mee doet. Je kunt daar een getal invullen tussen 0 en 255, maar ik vind nergens een aanwijzing welk getal je moet invullen om een bepaald effect te krijgen. Jij wel?

INFO

Ja, ik wel. F1 = bit0 .. F8=bit7

Dus als je F1 en F2 wil toewijzen. bit0 = 1 en bit1 = 1 decimaal is dat 3.

Jan39

Wim het is niet 'n kwestie van direct boos worden maar we zijn niet allemaal gezegend met zo'n heldere kijk op het digitaal gebeuren.Bovendien zijn de talen ook dikwijls een probleem en Lenz heeft volgens mij nergens 'n Ned.handleiding dus voortaan alleen nog Esu decoders die hebben voor mij begrijpelijke uitleg.
Vr.Gr.Jan

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

Ja, ik wel. F1 = bit0 .. F8=bit7

Dus als je F1 en F2 wil toewijzen. bit0 = 1 en bit1 = 1 decimaal is dat 3.
Het zou zo maar kunnen. Maar waar staat dat in die gebruiksaanwijzing? En waar wijs je F1, F2, enz. aan toe?
Ik bedoel, de koppeling van F1 , F2 enz. aan uitgang A, B, C, enz. gebeurt al in de CV's 33 tot 46, de z.g. functionmapping. Dat is me duidelijk.
Maar wat doet CV 61 nou precies? Voor mij is de handleiding op dit punt volkomen crytisch. Er staat gewoon niet wat de bedoeling daarvan is.

Jan39

Geachte heren uit het mooie Zeeuwse land ik wordt nu erg stil en vrolijk want het is misschien toch niet zo eenvoudig.Hoef deze simpele ziel niet verder met het schaamrood op de kaken dat hij het niet snapt.En Rene ook bedankt voor het meedenken.
Vr.Gr.Jan

INFO

Klaas,

Met CV60 stel je een licht effect in. Met CV61 wijs je dit effect uit CV60 toe aan ??n of meer functies.

Met CV33 enz. wijs je een uitgang toe aan een functie knopje op je digitale systeem.

CV33 is voor het F0 knopje in de rijrichting vooruit
CV34 is voor het F0 Knopje in de rijrichting achteruit.
CV35 is voor het knopje F1. enz. enz.

Je kunt dus onder ??n knopje meerdere functies tegelijkertijd beinvloeden. Staat er toch echt allemaal in.

En zoals het te verwachten was staat het in de duitse versie wel duidelijk en vooral juist beschreven.

http://www.digital-plus.de/pdf/b_10331_def.pdf

Klaas Zondervan

Wim,

het kwartje valt nog steeds niet. Zoals ik het zie:
- Met de CV's 33 tot 46 koppel je een functieknopje aan een uitgang, b.v. met functie F1 bedien je uitgang A.
- In CV 60 vertel je dat uitgang A moet knipperen.

Als je dan op knopje 1 drukt, dan gaat het lampje aan uitgang A knipperen. Wat is dan de noodzaak om via CV 61 nog een koppeling te leggen? Of is er een mogelijkheid om een lamp met de ene functie vast te laten branden en met een andere functie te laten knipperen?

En je kan wel zeggen dat het allemaal duidelijk in de handleiding staat, maar ik vind het nog steeds heel vaag. Vooral over CV 61, in de tekst wordt nergens duidelijk uitgelegd wat de bedoeling daarvan is, en zeker wordt er niet uitgelegd wat je moet doen om dit of dat voor elkaar te krijgen. Als jij het wel ziet dan kun je ontzettend goed tussen de regels lezen. Of je hebt bepaalde voorkennis waardoor je begrijpt wat er bedoeld wordt, zonder dat het er echt staat.

PS: misschien zou je eens een voorbeeld kunnen geven van CV instellingen, en dan uitleggen wat dat voor effect heeft.