Nieuws:

Nu in MSM 251 PRAKTIJK: Zelfbouw van briketten voor de stoomlocomotief * Een Railpool-TRAXX in een Lineas-jasje * Een trein voor de staalindustrie

Hoofdmenu

elektro voor dummies

Gestart door conducteur, 15 april 2008, 19:36:14 PM

Ludwig

citaat:
Geplaatst door conducteur

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Gewoon even naar de winkel gaan en het boek Elektronica voor dummies aanschaffen.
Dit boek zou verplichte lectuur moeten zijn voor al wie met elektronica wil beginnen.[;)]
En moest er iets niet duidelijk zijn dan kan er altijd op het forum een vraag over gesteld worden.
Dit is zeker niet sarcastisch bedoeld hoor.[:)]
Groeten

Ludwig

bestaat die echt?

U,is dat hoeveel volt?
En I?

Deze uitgave van de bekende Dummies reeks is bijvoorbeeld te koop in de Fnac.
Maar er zijn zoveel andere plaatsen waar je dit boek vindt.
Ik zou zeggen effe op internet kijken.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

n/a

citaat:
Geplaatst door Ludwig

Deze uitgave van de bekende Dummies reeks is bijvoorbeeld te koop in de Fnac.
Maar er zijn zoveel andere plaatsen waar je dit boek vindt.
Ik zou zeggen effe op internet kijken.
Groeten
Ludwig

http://www.azur.be/index.php?page=ARTIKEL&a=9043011622

http://www.voti.nl/winkel/catalog.html?DUMMIES-SET-1

belair

Het boek "Elektronica voor dummies" is een must. Er bestaan ook vier boekdelen van "Elektuur" nu Elektor genaamd Elektronica echt niet moeilijk. Zeer leerijke boeken. Momenteel volg ik een cursus elektronica, zeer interessant en zie je dat er oneindig veel mogelijkheden in de elektronica zijn.
mvg
Luc

conducteur

Het is vandaag(27/04/08) mijn verjaardag en ik heb het boek gekregen van mijn ouders voor mijn verjaardag.[:)][:)][:)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Ludwig

Gefeliciteerd met je verjaardag.
Veel leesgenot.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

belair

Gelukkige verjaardag Rian. En veel plezier met uw boek.
mvg
Luc

conducteur

bedankt Luc en Ludwig voor de felicitaties.
Nu heb ik toch nog een vraag over de wet van ohm. Ik kan ze begrijpen als ik mijn boek erbij haal(handige spiek brief op de eerste pagina)
maar weet nog niet wanneer je ze moet gebruiken.En wat je dan met de uitkomst bent.

Zaal Forum

Havoc

De wet van Ohm is handig, maar ze staat niet alleen. Je zal in dat boek waarschijnlijk de wetten van Kirchhoff tegenkomen kort na die van Ohm. Die 2 samen maken het mogelijk om een hele stroomkring die uit spanningbronnen, weerstanden en zo bestaat te begrijpen. Je bent nog maar begonnen!
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Ludwig

Hou Hou, niet beginnen lopen voor je kunt stappen [;)]
Lees gewoon je boek en je zult vlug genoeg begrijpen waarom de wet van Ohm zo belangrijk is.
Groeten
Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2

conducteur

theo,

ik denk de oplossing te hebben

R=V/I=14.8/0.02=740 ohm
R=740
Zaal Forum

conducteur

als je bv wilt dat de led half zo sterk brand als met een weerstand 820R.
Moet je dan R*2= 1460R?
Zaal Forum

Gerolf

In principe wel, maar ...
De stroom door een led is niet recht evenredig met zijn lichtopbrengst.
Je zou de specificaties kunnen interpreteren en omrekenen via een excel-curve en zo ... maar eigenlijk is het v??l eenvoudiger om even een potentiometer tussen te plaatsen, af te regelen naar smaak en daarna de weerstand over die potentiometer te meten en hem vervangen door een gewone weerstand van de gemeten waarde.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Ok. Als je nu weet dat de weerstanden die we gebruiken meestal uit de E12 reeks komen en dat er dan alleen weerstanden voorkomen met volgende waardes (met de nodige nullen achter)
10,12,15,18,22,27,33,39,47....

Dan moet je vaststellen dat 740R (R voor Ohm) niet in deze reeks voorkomt. In de regel gebruik je de waarde het kortst bij de gevonden waarde).

waar vind ik dan een een volledige lijst met alle weerstandswaarden,of zit daar een logica in die ik nog niet door heb.
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Er zit inderdaad een logica in. Elke volgende waarde is een bepaald percentage groter dan de voorgaande. Er is een standaard reeks vastgesteld die zich met een factor 10 steeds herhaalt.

Dus:
1  1,2 1,5  1,8  2,2  2,7  3,3  3,9  4,7  5,6  6,8  8,2
10  12  15  18   22   27   33   39   47   56   68   82
100 120 150 180  220 270   330  390  470  560  680  820
enzovoort.

Havoc

Hier heb je de lijst in .pdf zodat je ze kan afdrukken en tegen de muur aan je werktafel hangen: http://www.yageo.com/pdf/stanser.pdf
Met vakantie voor onbepaalde duur.