Nieuws:

Nu in MSM 251 REPORTAGE: Smalspoormodelbouwdagen 2024

Hoofdmenu

elektro voor dummies

Gestart door conducteur, 15 april 2008, 19:36:14 PM

Klaas Zondervan

Zo'n lijst is natuurlijk heel mooi, maar in de praktijk heb je genoeg aan de E12 reeks. Dat is wat elke elektronicaboer op voorraad heeft. Dus dat rijtje moet je gewoon uit je hoofd leren.
Bovendien kun je, als dat nodig mocht zijn, elke tussenliggende waarde maken door 2 weerstanden in serie of parallel te zetten.

Klaas Zondervan

Theo, ik durf de uitdaging wel aan. Ik maak elke waarde, binnen een tolerantie van 1%, met slechts 2 weerstanden uit de E12 reeks.

conducteur

weer wat verder gelezen,het ging over de condensator.
het zou een component zijn met 2 metalen plaatjes,die door een soort van isolatiemateriaal van elkaar gescheiden word.

Er staat wel dat het bij een timer gebruikt wordt en zo,maar wat doet het eigenlijk precies?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Klaas Zondervan

Theo, om binnen 1% uit te komen hoef je niet uit te gaan van 1% weerstanden. Met 5% weerstanden lukt het ook. Het principe is: begin met een standaardwaarde die net boven of net onder de gewenste waarde ligt. Er net boven als je wilt gaan parallel schakelen, er net onder als je wilt gaan serieschakelen. Meet daarvan de werkelijke waarde en bereken welke weerstand parallel resp. in serie moet komen. Met de keuze parallel of serie kies je voor de mogelijkheid die het best binnen 1% uitkomt.

Klaas Zondervan

Om nog even op de condensator door te gaan. Je kunt daarin elektrische lading opslaan, voor korte of langere tijd. De twee "platen" zijn in werkelijkheid vaak metaalfolies, die door een isolerende folie gescheiden zijn. Als je stroom binnenbrengt op de ene plaat dan bouw je daar positieve lading op. Tegelijk loopt er bij de andere plaat evenveel stroom weg, waardoor die plaat negatief wordt geladen.

Door de isolerende folie heen trekken de positieve en de negatieve lading elkaar aan, waardoor je in een condensator veel meer lading kunt opslaan dan op een losse plaat mogelijk is. Meestal wordt het samenstel van metaalfolies en isolerende folies ook nog opgerold. Dat spaart ruimte, maar het maakt ook dat de folies aan twee kanten werken, waardoor er nog meer lading opgeslagen kan worden.

De mate waarin een condensator lading kan opslaan wordt de capaciteit van de condensator genoemd. De eenheid waarin de capaciteit wordt gemeten is de farad (F). Maar een farad is nogal een grote capaciteit, daarom wordt in de praktijk vaak gewerkt met kleinere eenheden , zoals de microfarad (een miljoenste farad) de nanofarad (een miljardste farad) of de picofarad (een biljoenste farad).

Havoc

citaat:
Ik maak elke waarde, binnen een tolerantie van 1%, met slechts 2 weerstanden uit de E12 reeks.

Waarop wacht je nog, Theo heeft de 2 waardes gegeven die hij wil: 51k1 en 976k. En soms is die 1% TOLERANTIE echt wel nodig. Het is niet omdat de rekenkundige waarde uitkomt dat je er ook werkelijk iets mee kan aanvangen. Voor deze hobby zal het waarschijnlijk allemaal niks uitmaken maar je mag niet veralgemenen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Havoc

Waarop wacht je nog, Theo heeft de 2 waardes gegeven die hij wil: 51k1 en 976k.

47k in serie met 3k9 geeft 50k9. Dat is binnen 1% van 51k1

1M parallel aan 3M9 geeft 975k. Dat is binnen 1% van 976k.

Tevreden?[8D]

conducteur

weer een beetje verder gelezen,nu ging het over de diode.
Zou je dat kunnen vergelijken met een straat met eenrichtingsverkeer?
en wat zijn dan al die verschillende soorten?
een led(is het lange beentje de positieve pool) is zo een klein lichtje,maar wat is dan bv een zenerdiode?
Zaal Forum

conducteur

vlug even het hoofdstuk over gereedschap doorbladerd,Het belangrijkste dat ik nog niet heb is een soldeerbout.

waar loet ik op letten bij aankoop van een soldeerbout?
Moet dat zo'n duur apparaat zijn waar je de temperatuur op moet instellen?of mag het een gewone zijn met enkel maar een draad naar het stopcontact?
Zaal Forum

Gerolf

Wat is een goede soldeerbout?
Ik vermoed dat je meer wil doen dan alleen wat componentjes aan mekaar solderen. Wie weet wil je later ooit messing solderen, wissels zelf maken, ...
Mits je je bout goed verzorgt is dat een aankoop voor het leven, dus een degelijke is aan te bevelen (Weller, Ersa, ...)
Toch hoeft je eerste boutje geen hele dure te zijn. Zelf heb ik er twee in gebruik:
Mijn eerste boutje, een gewone - 30W of zo, is nog steeds in gebruik om aan mijn baan verbindingen te maken, een wat duurder regelbaar soldeerstation (Ersa Analog 60) staat op mijn werktafel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Ludwig

Mijn soldeerbouten zijn de volgende.
Voor het tafelwerk gebruik ik een vast station van Weller.
Voor het fijnere werk onder de baan een soldeerbout van E.S.U.op batterijen.
Maar de Rolls onder de soldeerbouten is voor mij de Pyropen van Weller.
Een bout op gas heerlijk om mee te werken zeker voor het wat groffere werk onder de baan (geen netsnoer)

Ludwig
Groeten
Ludwig

3 rail k rails, Ecos 2