Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Tipps & tricks

Gestart door Peter, 14 april 2008, 17:42:41 PM

Peter

Gerolf en Luc,

Wat we hier eigenlijk nog ontbreken is een forum (of draadje) met "Tipps and Tricks" dat enkel dient om tips of truukjes aan elkaar door te geven in verband met bv. landschap, elektronika enz. enz.
Ik beloof alvast om er een aantal "zeer goede" door te geven. Het doorgeven van die prachtige bomen van Jos was daar een voorproefje van.Dat was eigenlijk meer een link doorgeven waar mooie en nuttige dingen en informatie te zien waren.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik snap je bedoeling wel, Peter [;)]
Je zou het gedeelte "praktijk" eerder voor vragen willen reserveren, en een ander deel voor tips.
Daar valt iets voor te zeggen.

Het is echter zo dat het "praktijk"-deel al heel wat tips bevat. Dat wil dan zeggen dat - indien we een tips, ofwel "praktijk-oplossingen"-deel oprichten, er nogal wat moet verplaatst worden...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Gizzmo

Dat klopt peter, maar zo'n forum/draadje is eigenlijk niet zo simpel ...
hoe maak je het onderscheid met de gewone forum onderverdelingen en draadjes?

Het zou langs de ene kant een draadje moeten zijn waar enkel de tips in terecht komen, anders ontstaan er weer elle lange gesprekken die niet altijd iets met het onderwerp te maken hebben.
Langs de andere kant komen er uit dergelijke conversaties soms wel goede (nieuwe) tips naar voren ... maar waar zit dan weer het verschil met wat het forum nu is in combinatie met de zoek functie (die jammer genoeg niet altijd goed werkt)

Ik sluit me zeker aan bij Peter ... een plaats waar je Tips&Tricks of Tutorials kan vinden lijkt me een zeer goed idee maar het moet duidelijk/overzichtelijk en goed doorzoekbaar zijn ...

PS. op beneluxspoor.net is er ook een poging gedaan maar ook zonder veel succes.


Peter

Ik zal mijn goed hart maar tonen met een eerste tip voor al degenen die een elektrostat toestel hebben of gebruiken om gras na te bootsen.
Iedereen die zoiets al gebruikt heeft, zal gemerkt hebben dat het moeilijk in hoeken tussen muren bv. of om zeer kleine stukjes voor bv. de tuin aan een huis te doen.
De oplossing is zeer simpel:

Neem een metalen plaat of oud bak-blik (nieuw mag ook natuurlijk)
Leg er een vel bakpapier op. Smeer dit papier in met lijm morsen op het metaal mag in dit geval.
Begras dat bakpapier met het gras naar keuze.
Na het drogen kan je het gras (blijft aan die flinterdunne lijmlaag hangen) verwijderen.
Snij het benodigde stukje gras uit het "Vel" en kleef dit met een zeer weinig lijm op de plaats of hoek van je keuze.

PS: gooi het bak-papier niet weg. Je kan het ontelbare keren hergebruiken.
Met vriendelijke groeten
Peter

Chris

BeneluxSpoor.net is bezig met een encyclopedie waar al dit soort tips en trucs dadelijk te vinden zijn.
Maar, het is enorm veel werk, en dat duurt nog even.

Decapod

Chris, kan je de link even plaatsen, want ik vind het niet meteen terug!
NMBS IIb, IIIa, IIIb
Trots op het spoorwegverleden van ons kleine landje.

2230


raf


daar ik veel met epoxy en polyester werk gebruik ik nogal veel van die papieren doekjes
een paar jaar geleden in den aldi had ik zo een 4 tal grote rollen gekocht en die zijn nu stilletjes aan op aan het geraken
dus uitkijken naar nieuwe
gisteren in de lidl zo een rol gevonden met 400 doekje voor 5 euro
dus zo een rol mee genomen maar toch ???? eens kijken bij de keuken rollen want das het zelfde spul
4 rollen van 138 doekjes voor 2.80 euro
die dikke rol terug gezet en zo een pak van 4 mee genomen
552 doekjes voor minder geld
en die vegen even goed als die duurdere mijn gedacht

grote pakken zijn daarom niet altijd het goedkoopste
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.

Havoc

Ik vrees een beetje dat het een forum gaat worden met daarin 1 draadje "tips" en een draadje "tricks" waar dan elles door elkaar staat. Zo'n beetje als "waar ben je mee bezig", "laatste aanwinst" etc. Veel potentieel maar ik vrees voor het bruikbare ervan. Het forum is al genoeg verwaterd. Ook ga je daar dan alles door elkaar krijgen wat het zoeken niet bevorderd. Voor iets van elektronica moet je dan in minstens 3 forumdelen gaan zoeken...

Wat houd je tegen om een bruikbare tip in het overeenstemmende forum te plaatsen en in de titel aan te geven waar het om gaat?
Met vakantie voor onbepaalde duur.