Eerst schilderen dan kleven? Of omgekeerd?

Gestart door gardevil, 12 april 2008, 12:56:45 PM

gardevil

Hoi,

ff een vraagje, heb al op het forum gezocht maar niet direct iets gevoden.
Normaal gezien schilder ik mijn huisjes voor ik ze samenlijm. Nu hoor ik van anderen dat ze ze eerst (ruwbouw?) in elkaar kleven en daarna schilderen.

Ik vroeg me af welke voordelen deze techniek heeft, het lijkt me nl. makkelijker om de stukken (al dan niet aan de gietboom) in ene plat vlak te kunnen schilderen en bij een in elkaar gezette constructie is dit mi. moeilijker.
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

conducteur

bij mij is dat geen probleem,ik laat de onderdelen toch in de kleur van het bouwpakket.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

gardevil

ik probeer om mijn voorwerpen (huisjes, afsluitingen, .....) een beetje een realistisch uitzicht te geven, wat lang niet altijd makkelijk is.

voorbeeldje, deze is dus eerst geschilderd, dan pas in elkaar gezet.
:
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

modelbaanHO

Het omgekeerde gaat uiteraard ook (eerst bouwen en dan schilderen). Soms is dat zelfs noodzakelijk wanneer je voegen hebt toegestopt met putty of iets dergelijks. Nadeel is dat je een vaste hand moet hebben om niet per ongeluk "uit te schieten" en een streep verf te zetten waar ze niet thuishoort, wat mij al een paar keer is overkomen[:(]. Airbrushen is helemaal niet meer te doen.

Ik pas deze techniek noodgedwongen toe omdat ik een reeks huisjes heb die ik jaren geleden in elkaar heb gezet, maar waarvan ik nu vind dat ze er te plastiekerig uitzien of waar lijmresten zichtbaar zijn geworden door verkleuring.

Als het enigzins mogelijk is dan kan je best eerst schilderen of nog beter airbrushen en dan pas de bouwdoos in elkaar zetten.

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Gerolf

Het blijft een dilemma [:I]
Mijn ervaring: toch maar eerst de ruwbouw in mekaar zetten en dan pas airbrushen/schilderen/...
De attributen (ramen,...) apart schilderen en daarna plaatsen.
Eens alles geplaatst is, kan je gaan wheateren (washings, pastels, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

loebaske

Ik pas hetzelfde toe als Gerolf, soms tint ik eerst de stenen voor het samen kleven van de ruwbouw, omdat een plat vlak gemakkelijker is om stenen te tinten.

janjozef

Bij mij ook eerst samenstellen dan schilderen/air-brushen afwerken en verweren, Als je echt eerst alles schildert moet je zorgen dat de te lijmen kanten terug proper gemaakt worden aangezien lijm niet op verf pakt. het toont wel gelijmt maar het lost zeer snel

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

dirkkerckhofs

Ik schilder eerst, eventueel ook washings voor voegen of houtwerk en dan kleven en daarna verder weatheren: drybrushen, poeders, enz. ...
Ik heb soms op Ebay al eens gebouwen gekocht die al gemonteerd waren en die ik dan aanpas, schilder en weather, aar dat is dan toch altijd een gepruts en inderdaad opletten dat je niet uitschuift met je penseel.

marimon

Kijk eens op www.sleutelspoor.nl/technieken/tekening. In het 2de deel van de beschrijving, deze na het uittekenen met autocad en het uitsnijden, vind je ook knappe informatie over het schilderen terug.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

gardevil

Sorry,

maar als ik de link aanklik krijg ik een foutmelding en vanuit de homepagina kan ik het artikel niet terugvinden. Mogelijk door de bouwers aangepast?
Als liefde blind is, waarom is lingerie dan zo belangrijk?

conducteur

citaat:
Geplaatst door gardevil

Sorry,

maar als ik de link aanklik krijg ik een foutmelding en vanuit de homepagina kan ik het artikel niet terugvinden. Mogelijk door de bouwers aangepast?


ik ook
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum


Peter

De beste raadgever is ervaring. Je moet zelf een beetje aanvoelen wanneer of wat je op voorhand en wat je nadien schildert. Dat verschilt van keer tot keer.Je kan onmogelijk een vaste procedure vastleggen, om de eenvoudige reden dat er teveel verschillen zijn, zelfs tussen het een gebouw en een ander.
Met vriendelijke groeten
Peter

T03

Gewoonlijk schilder ik eerst, dan montage, daarna bijschilderen, details enz.

SpGr.
Marc
"I have a train riding in my brain"

Xa4

Ik werk in delen, tis te zeggen, ik plak mijn modellen als een soort puzzel.
Zo probeer ik het model volledig te maken zonder alles te plakken en terug in delen uit elkaar kan halen om te schilderen...
Deze manier van werken komt voort uit mijn ervaringen met andere modelbouw..
Maar het is een beetje je eigen weg zoeken, er bestaat volgens mij geen "enige" manier van werken[;)]
Zoveel modelbouwers, nog meer manieren van werken[:)]