Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

M

Gestart door Xa4, 11 april 2008, 22:15:53 PM

Xa4

Ik heb kortkoppelingen gekocht van M?rklin (7205) om mijn wagons mooier te laten aansluiten, maar wat blijkt, de wagons komen met moeite 1?2mm dichter bij elkaarV
Is dit normaal?of doe ik iets verkeerd?
Graag jullie ervaring of mening hieromtrend.
Dank jullie

Jurgen

Dan doe je volgens mij toch iets verkeerd. Tussen mijn M2 rijtuigen bijvoorbeeld zit slecht een 2tal mm tussen.
Welke kortkoppelingen heb je gekocht? Kan je het artikelnummer eens opgeven?
Misschien kan je ook eens een foto plaatsen van je kortgekoppelde wagens.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dgrr57

@Jurgen : Xa4 spreekt van wagons. Maar M2 zijn rijtuigen. En de M2 van M?rklin zijn voorzien van een kortkoppeling cinematiek. Wat Xa4 gekocht heeft (7205) zijn kortkoppelingen voor wagons zonder kortkoppeling cinematiek. Er zal dus wel een beetje minder speling zijn tussen de koppelingen maar dat is ook al [:(]

@Xa4 : Dat is normaal. Lees mijn antwoord aan Jurgen.


ysbeer

Ja dat is duidelijk.
Onder de wagen moet een mechaniek zitten,
En oudere wagens hebben dat niet.
En dan helpt een kortkoppeling ook niet.

Kortkoppelingen zijn eigenlijk niets anders dan koppelingen die als ze samen zitten een starre staaf vormen.
Maar zonder dat mech.helpt dat niet
wim

Klaas Zondervan

Wim, je hebt helemaal gelijk, een kortkoppeling zonder dat er een kortkoppelingskinematiek onder de wagen zit is zinloos. Maar toch staan ze op de M?rklin site zo aangeduid: Kurzkupplungen f?r Fahrzeuge ohne Kulissenf?hrung. Zo suggereer je aan je klanten dingen die je niet kunt waarmaken.

Xa4

alvast bedankt voor jullie reactie, zal binnenkort eens foto's maken en hierop plaatsen.
zijn er dan andere oplossingen voor mijn probleem[?]

Jurgen

Oei, fout gelezen. [:I]

Maar ik blijf het voorbeeld met rijtuigen gebruiken. [:D] Bij mijn I6 eurofima van een oudere generatie zit ook zo geen mechanisme. Ik heb hier toen ook die zogenaamde kortkoppelingen voor gebruikt en dit hielp inderdaad niets. De afstand werd iets kleiner, maar was de prijs niet waard.
Ofwel zal je moeten knutselen ofwel tevreden zijn met wat je hebt vrees ik.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

dgrr57

citaat:
Geplaatst door Xa4

alvast bedankt voor jullie reactie, zal binnenkort eens foto's maken en hierop plaatsen.
zijn er dan andere oplossingen voor mijn probleem[?]



Ik denk dat deze lectuur een aanrader is.

GeM

Als ik me niet vergis is dezelfde reeks ook gepubliceerd geweest in de Nederlandstalige Marklin-magazine.
Je kan het ook nalezen in de Nederlandse versie van het 'superen' handboek van Marklin, dat je hier kan downloaden:http://www.marklin.nl/support/support-pdfs/Het%20Marklin%20SuperenBoek.pdf
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

Xa4

zo,
ik heb even tijd kunnen maken voor de foto's:


de bovenste foto toont 1van de bewuste wagons (autotransportwagen),
de tweede foto toont de koppelingen die standaard op de wagons zaten (het gaat over 6 wagons, waarvan er twee gekocht werden met kortkoppelingen reeds bevestigd van de fabriek uit, de andere 4 werden tweedehands gekocht met oude koppelingen,waarvan dan nog eens 2 verschillende uitvoeringen)
de derde foto toont dan de wagons met de kortkoppelingen bevestigd,
en de vierde foto toont de onderstellen zonder koppelingen, waar reeds zichtbaar is dat deze verschillend zijn [:I]
de laatste foto toont dan op de eerste plaats de twee nieuwe wagons met kortkoppelingen,zoals ik ze allemaal zou willen,
op de tweede zie je de oude wagons met kortkoppelingen en op de derde plaats de oude met originele koppelingen..[:p]
Zoals duidelijk[?] te zien op de foto is er dus wel een verschil tussen de originele koppeling en de kortkoppeling, maar toch niet hetzelfde als de nieuwe wagons[V]

Ik heb ook met aandacht de link bezocht die vermeld is hierboven over de ombouw, maar ik had niet gedacht dat ik mijn wagons zo drastisch zou moeten aanpassen.
Als ik mijn wagons bekijk zou het misschien een oplossing kunnen zijn dat ik gewoon een stukje weg neem en dan terug aaneen plaats, maar zal dit niet ten koste gaan van de stevigheid[?][?]

en hoe kan ik dit het beste bewerken[?]

Alvast allen bedankt voor de tips en de informatie,
[^]

Peter

Als ik van u was dan vijlde ik heel die koppelingspin e.d. gewoon af en monteerde kortkoppelinghouders. Er zijn er van verschillende merken in de handel maar ik heb goede ervaringen met Ribu of anders(volgens mij de beste) met Roco nr.40343 voor 2-assige wagens of nr.40344 voor 2 of 4-assige (tot 17 cm lengte)
Er zijn ook nog andere merken maar dar heb ik zelf geen ervaring mee.
Met vriendelijke groeten
Peter

Xa4

als ik het goed begrijp zou ik dus best NEM schachtjes moeten aanbrengen, maar dan heb ik wel de verkeerde kotkoppelingen liggen...[V]
en is het aanbrengen dan geen probleem voor de juiste hoogte van de koppelingen[?]
alvast bedankt voor jullie bijdrage[:)]

ERVIN

Deze koppelingen zijn van Fleischmann, kan je er zulk een koppeling niet onder maken, dan zijn ze pas kort-gekoppeld.


Xa4

Bedankt voor de tip.
Maar ik zou liever m?rklin koppelingen gebruiken zodat ze allemaal nog inzetbaar blijven met mijn andere wagons..
Deze zijn bijna allemaal van hetzelfde merk,op enkel uitzonderingen na..
Al mijn wagons omschakelen naar deze koppelingen zou teveel investering en werk vergen[:I] (ook wat betreft de ontkoppelrails die ik reeds heb)
Ziet er echter wel [8D] uit.
thanx