NMBS service?

Gestart door Peter, 08 april 2008, 15:20:31 PM

Peter

Was daarstraks in Antwerpen Centraal om de trein naar Hoboken te nemen. Op spoor 3 stond de trein (nou ja:0:0) naar Oostende bestaande uit 3 (drie) gekoppelde tweetjes die er van binnen en buiten nogal verwaarloosd en vuil (ja ook van binnen) uitzagen.
Om daar een groot uur in te zitten lijkt me alles behalve komfortabel, en is niet bepaald bevorderlijk om klanten te werven.
Ik spreek geen Japans (soms wel:D) maar die groep Japanse toeristen die daar moesten opstappen zullen er waarschijnlijk ook het hunne over gedacht hebben.:I:I:I
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

waarom mag een IC trein er niet vuil uitzien, de l-trein naar Brussel die ik dagelijks neem ziet er altijd zo uit, vuil van buiten, smerig van binnen, geen airco in de zomer en geen verwarming in de winter.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jurgen

Lijkt me volledig normaal dat een trein er van buiten vies en vuil uit ziet. De binnenkant kan na een hele dag dienst ook wel vuil zijn, maar dat komt dan vooral door de mensen die gebruik maken van die trein en niet door de NMBS zelf.
Ik heb ooit eens gelezen dat iedere trein na de dienst volledig proper gemaakt word. De verloren voorwerpen worden dan meteen ook weggehaald.
Ik denk niet dat de NMBS verder iets kan verhelpen hoor.

Wat betreft graffiti, dat is de laatste tijd enorm erg geworden. Ik kan mij geen break meer voorstellen zonder die vuiligheid erop. Sommige stellen zijn wel ontdaan van de graffiti, maar je kan toch nog steeds zien dat het erop gezeten heeft. Ik denk dat ik de propere stellen die hier in Aarschot rondrijden op 1 hand kan tellen. [V]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Peter

Waar zijn de reeksen 13 met de I-10 of I-11 rijtuigen gebleven die normaal op deze lijn dienst doen?
Als het nu nog gemoderniseerde tweetjes zouden geweest zijn, tot daar toe, maar dit leken meer verroeste wrakken dan treinstellen.[:0][:0]

Wat het tijdstip betreft;dat was de trein van 11.20 H naar Oostende
Met vriendelijke groeten
Peter

factageklerk

Dag Heren, ik heb als poetser gewerkt bij de NMBS maar alleen in  het station van Hasselt & Leuven en soms in de tractiewerkplaats te Hasselt. Ik  had toen de kans gekregen om die poetsdienst eens te bezoeken.Ik kan u verzekeren wanneer een trein die dienst verliet, hij wel degelijk proper en netjes is en daar word dan ook nog eens op gecontroleerd of het personeel wel degelijk werk heeft afgeleverd. Men werkt daar 24/24 om de treinen te poetsen. Maar eens ze een halve dag op het net rondgereden hebben zie je het al niet meer[V] Metro-krantjes die rondslingeren andere dagbladen, lege verpakkingen van drank en snoepgoed...... je kan het zo gek niet bedenken . Nu zet men mobiele poetsploegen in om terwijl de trein in dienst is om hem deftig te houden. Tja er moet wat goodwill van de reizigers zijn ook h? ,maar ook de NMBS kan dat nog verbeteren door nog meer poetsers aan te werven in plaats van soms priv?firma's in te zetten (want dat gebeurt hoor)betere afscherming en beveiliging in de afstelbundels (tegen graffitti & vandalisme)en frequenter hun treinen de carwash te laten passeren.
 

rgp

Dag,

Nog meer poetsers ? Niet nodig.  Maar kijk eens wier allemaal in de ploegen zat.  Buiten een paar echte poetsers een hoop "geherklasseerden".  Bij ons in het gebouw zit nu een prive-firma.  Ik heb nog nooit zo ne propere bureau gehad.
Meer bescherming ?  Neen diegene die ze pakken ECHT straffen.

Roland

Peter

Roland, ik geef nog even mee, wat ze in Duitsland nu doen.
In elk rijtuig hang een sticker: als je iemand iets zie uitsteken verwittig je gewoon de begeleider. De dader wordt dan opgewacht aan de volgende halte.Degene die verwittigd heeft krijgt afhankelijk van de overtreding 250 tot 500 euro premie.Moet je niet vragen wat de dader moet betalen.Grafitti is 1500 tot 3000 euro boete + het reinigen en herspuiten van het rijtuig (prijs??)
De laatste jaren is vandalisme en grafitti dan ook heel hard geminderd.
PS: geen geld is geen ekskuus, je kan ook een paar maanden gaan zitten, zonder vervroegde vrijlating.
Met vriendelijke groeten
Peter

Doornroosje

Heren,
Wij (mijn dienst) stellen de mensen in gebreke uit naam van de NMBS Holding en moeten bij graffitit dus ook de prijs bepalen. Dit loopt per viekante meter (voor een break is dit ?88.08 forfait). Gelukkig zijn de meeste spuiters zo dom om hun handtekening na te laten. Er wordt van elke inbreuk een dossier opgesteld, meestal met foto's.

Als er dan uiteindelijk iemand gesnapt wordt op heterdaad, is het tranen met tuiten voor de ouders. Onlangs hadden we nog een jongen van 15 die vrij druk bezig was rond het Turnhoutse gevat. Dacht dat het totaal bedrag van zijn dossier ergens rond de ?100.000 lag...

Op de properheid van de treinen en materieel kunnen we heel kort zijn. We hebben er meer dan tekort. Treinen rijden tijdens de spits zo goed als 99% allemaal, uitgezonderd die in herstelling. Hele dagen door worden ze schoongemaakt na ritten, en tegenwoordig inderdaad ook meer en meer tijdens de ritten. Het tekort van materiaal is zo erg, dat we ondertussen ook materiaal huren van de SBB en andere buitenlandse vervoerder. Spotters kunnen tegenwoordig in Belgi? mooie plaatjes maken van dergelijke rijtuigen. (Enkel oppassen dat je je aan de veiligheidsregels houdt, anders kom je ooit nog eens op mijn bureau terecht).

Peter

Nu weet ik nog altijd niet waarom ze die reeksen 13 en I10 of I11 vervangen hebben door die (nog niet vernieuwde) tweetjes.
Met vriendelijke groeten
Peter

Tom

Gewoon een nijpend tekort aan materieel.
Tegenwoorig wordt alles ingezet wat nog kan gebruikt worden, gelijk voor welke dienst.
Tom

rgp

Dag,

Peter, ik heb 12 jaar in Duitsland gewoond en je hebt daarnog een normbesef.  Hier in Belgi? kijken ze liever de andere kant op, hebben ze schrik, enfin altijd iets om niets te doen.  Maar aan de toog de grote jan uithangen.

Komt daarbij nog onze justitie.

Een paar jaar geleden een greffitispuiter uit Mons gepakt.  Voor meer dan 200.000 euro schade.  Door de rechter niet evroordeeld want anders zouden we de sukkelaar zijn toekomst hypothekeren.  betrokkene zat aan de kunstschool in Brussel.

Verleden week in Leuven nog 4 jongeren uit 1? klas gegooid (stonden wat aggressief te doen)  De andere medereiziger keek mij wel aggessief aan om te zeggen "is dat nu erg dat ze met een ticket 2? klas in 1? zitten ?"

Dus zolang we hier niet VAN MENTALITEIT veranderen, blijft het dweilen met de kraan open.

Roland

Peter

Inderdaad Roland.Maar ook de NMBS is niet onschuldig. Tijdens de zomermaanden mogen de mensen met een 2e klas ticket in overvolle treinen ook plaats nemen in 1e klasse.
Resultaat: In de Antwerpen - Oostende moeten de mensen die in ST Niklaas met een 1e klasse ticket opstappen blijven staan terwijl die van tweede in eerste mogen zitten. Logika????
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

Tja, over het omwisselen van nieuw materiaal naar ouwe 2tjes ga ik me niet uitspreken.
Maar vuile treinen: als je in een tractiewerkplaats of een onderhoudspost zie HOE het materiaal binnenkomt[:(]

Vorig jaar moest ik op een zaterdagmorgen motorwagen 4101 nakijken, kom langs de WC en die was ondergekotst, smakelijk! Anderzijds kan je altijd zien wat de mensen eten op de treinen, verpakkingen en blikjes van vanalles en nog wat.  Vuilbakken meneer laat ons niet lachen[V]
Er waren eens klachten van geurhinder op een motorwagen van Hasselt die in de zomer van Neerpelt naar Blankenberge reed, had er iemand garnalen gekocht en de verpakking met overschot had de hele dag in de hitte in Brugge gestaan, weeral smakelijk.

Dit zijn twee kleine voorbeelden, maar het personeel van de NMBS kan het toch maar opkuisen.[xx(]

ik bedoel maar, als bij ons een trein uitrijdt is die zo goed als kan gekuist.  Als je die 's anderendaags terug ziet binnenrijden dan zie je wat voor VARKENS er de dag van vandaag de trein nemen en dan heb ik het niet alleen over de jeugd hoor.

Breaks met grafittie, nog zo iets moois, die idioten dat dit doen moesten ze hun auto ook eens volspuiten en een sgoed onder hun kl''''n stampen.
Op al het materiaal, behalve de breaks gaat deze ellende er redelijk goed af, maar bij een break komt de verf van de kast er mee af, dit is de reden dat veel breaks met grafittie rijden en sommige met beschadigde lak.

Sorry het moest er even af, bij de NMBS zijn er ook veel mensen die hun job ernstig nemen

Rudy

DelticPower

Ben het hier met de meeste reacties eens, toch wil ik nog een kanttekening plaatsen. Bij een treinreis in Engeland kwam de steward langs met zijn kar met koffie en versnaperingen etc. Na een tijd kwam hij weer langs om het afval op te halen. Op deze lange reis heb ik hem meerdere malen langs zien komen, en evenzoveel keren om het afval op te halen, waardoor de rijtuigen er steeds behoorlijk opgeruimd uitzagen. Het andere wat hier verteld is,(onderkotsen etc) heeft meer met de mentaliteit van de reiziger dan de vervoersmaatschappij te maken.
Groeten van Jan

Lukas

Hoi,

Wat men ook kan doen is dat men in de Breaks op de balkons een vuilbak plaatst zoals in sommmige M4 rijtuigen en in de M6 en I11 rijtuigen gedaan heeft want nu is het zo dat je in die kleine vuilbakjes slechts plaats hebt voor 1 platgedrukt blikje.

Voorts geef ik Rudy alias Bundesbahnfreak honderd procent gelijk.

Lukas
LEVE HLR 73,74 EN 82