Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

vraag over verschil tussen een tram en een trein

Gestart door conducteur, 06 april 2008, 12:59:21 PM

conducteur

Het is misschien een rare vraag,maar ik vraag mij al een hele tijd af hoe het komt dat je in een tram voortdurend heen en weer schudt en in een trein niet,hoe komt dat?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

Dat hangt er maar vanaf welke trein/welke tram ...
Er zijn natuurlijk wel wat redenen. De voornaamste zijn de rails:
- smaller spoor (meeste trams) = minder brede basis, meer uitzwaaien
- bij trams wordt er een stuk minder aandacht besteed aan de aanleg van de rails.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

ik ondervind dat op de kusttram,want op een tram in grote steden heb ik nog niet zoveel gezeten.
De trein gebruik ik om samen met de schaakclub van Blankenberge naar een tornooi te gaan georganiseerd door een andere club in het weekend.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

De Antwerpse trams hebben er ook last, wees gerust. Misschien gaat het in Brussel beter (normaalspoor) maar dat weet ik niet.
Sommige treinen (klassiekskes!) schommelen ook serieus, vooral bij wisselstraten.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Probleem bij de kusttram is de ondergrond die niet erg stabiel is, waardoor het spoorbed nogal leeft.
Op klei of andere stevige ondergrond ga je dat schommelen veel minder hebben
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Bundesbahnfreak

De meeste moderne treinen hebben een pneumatische ophaningen,wat veel luxueueser is als een ophanging met veren.

Dit zijn de blazen of banden die tussen de bogie en de kast steken.

In Belgi? zijn de Breaks, T96 en MW 41 hier met uitgerust en eveneens de meese rijtuigen

Groeten

Rudy

nmbs

Dat schudden IS het verschil tussen tram en trein  [:D]

Stomer

Bij een trein hoort een stoomlocomotief, al de rest zijn trams.
Voila.
 

conducteur

citaat:
Geplaatst door Stomer

Bij een trein hoort een stoomlocomotief, al de rest zijn trams.
Voila.


je mist,dit is misschien de grootste flater die ik ooit gezien heb.

trein (dem; treinen)
   1    railvoertuig voor de langere afstand dat sneller dan 45 km per uur kan, bestaande uit een enkele of een reeks van locomotieven, treinstellen en/of wagons*

tram (dem; trammen, trams; trammetje)
   1    railvoertuig voor personenvervoer voor de korte afstand, niet harder rijdend dan 45(/) km per uur*

* deze betekenissen zijn opgezocht in Van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal

(/)de kusttram rijd soms aan ongeveer 70km/h
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door conducteur

citaat:
Geplaatst door Stomer

Bij een trein hoort een stoomlocomotief, al de rest zijn trams.
Voila.


je mist,dit is misschien de grootste flater die ik ooit gezien heb.

trein (dem; treinen)
   1    railvoertuig voor de langere afstand dat sneller dan 45 km per uur kan, bestaande uit een enkele of een reeks van locomotieven, treinstellen en/of wagons*

tram (dem; trammen, trams; trammetje)
   1    railvoertuig voor personenvervoer voor de korte afstand, niet harder rijdend dan 45(/) km per uur*

* deze betekenissen zijn opgezocht in Van Dale groot woordenboek der Nederlandse taal

(/)de kusttram rijd soms aan ongeveer 70km/h


>> dat is d? reden waarom de kustrams zo schommelen,maar inderdaad:moesten ze ook op normaalspoor rijden en een betere afvering hebben zo dat schommelen v??l minder zijn.

Gerrit

doomslu

Trams schudden opdat je niet in slaap zou vallen. Je bent veel sneller ter plekke dan met de trein. [:D][:D][:D]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

hobbyist

treinsporen worden geregeld opnieuw met ballast vlak gelegd. Dit gebeurdt met tramsporen zelden. Ik vermoed ook dat tramsporen door de jaren heen aan de binnenkant meer afgesleten zijn waardoor het onderstel meer spel krijgt. Moet je eens voorstellen als je daar een trein over zou laten rijden met de huidige snelheid. Ik denk dat de trein meer naast de sporen staat dan er op.

M4m

Dat moet wel een leuk clubje zijn die schaakclub, zo wiebelen op de tram.
Als ze met de trein op stap gaan zullen ze misschien wat rustiger zijn als ze aan het raampje zitten.[:)]
In de steden rijden trams vaak mee met het verkeer en is hun snelheid ook wat lager. De aparte trambeddingen waar in de steden dan wel wat sneller gereden kan worden zijn nog niet echt lang geleden aangelegd en geven misschien een rustigere loop.
Maar van lang geleden weet ik ook nog wel dat tram 15 naar mortsel wel wiebelde.
Spoorse groeten, Peter

JoVer

citaat:
Geplaatst door Stomer

Bij een trein hoort een stoomlocomotief, al de rest zijn trams.
Voila.


citaat:
Geplaatst door conducteur
je mist,dit is misschien de grootste flater die ik ooit gezien heb.



Niks gemist! Da's veruit de beste definitie die ik al heb gezien.