Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Bomen bouwen

Gestart door Peter, 04 april 2008, 11:52:10 AM

grove den

Yannick:

de kruin van een boom bestaat merendeels uit dikkere en dunne takken/twijgen en daaraan de blaadjes.... ???
Hoe/wat  bedoel je??? ???

Jos

ps lees/bekijk  je dit draad(je) wel eens door? ;)

vyncky

Jos,

Ik bedoel met mijn vraag welk groen dat je gebruikt  ;-). Het was inderdaad niet echt duidelijk :)
Het draaien van de fijne draad heb ik al een beetje onder de knie. Het groen (blad) wordt de volgende stap.

ooit eens geprobeerd met
mininatur:


En met fijne stukjes zeeschuim aan de takjes te kleven... (helaas geen foto van )


Ik heb net je draadje nog eens bekeken
Je maakt eerst een basis van vezels (bloemist en statisch gras voor dennen) en dan strooi je daar groen op. Woodland (fine of coarse, of een combinatie?)  Werd dit in één laag aan gebracht?
Als je blaadjes van noch en polak? gebruikt leg je dan ook een basislaag van woodland? of rechtstreeks op de vezels?

Hopelijk is m'n vraag nu wat duidelijker ;)

Yannick

Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

grove den

#497
hallo Yannick,

Voor de sparren gebruik ik naar gelang de grootte van de boom 12 mm en 6 mm Grasvezels.
Deze breng is met de elektrostaat op het frame..
Na aandrogen van de lijm de overtollige vezeltjes met wat terpintine en kwastje verwijderen en dan de 2 mm met een zeef. met de "NOCHstok"kan ook ;)
na aandrogen van de lijm ook weer ff de stam ontdoen van de vezeltjes en dan met een paar/of meerdere natuurlijk,  tikken tegen  een zeefje gevuld met fine turf van woodland. Dus maar één keer fine turf voor de( beide soorten) sparren
Voor de fijnsparren( Picea) gebruik ik de kleur  greengras.Voor de gewone sparren(Abies) de kleur weeds
Voor de HO dennen( Pinus sylvestris)merendeels de coarse turf T1364 medium green vanuit een grove meelzeef....erna  met een neveltje "jungle green" uit een spuitbus van"t stilleven:http://www.stilleven.com/groen/
hier een voorbeeldje:

Als ik de blaadjes van POLAK gebruik en dan bedoel ik die, die lijken op die van Noch= Blätter dan misschien enkele tikjes van het fijn turf in een donkerdere kleur dan de blaadjes. Dit behoort wel heel weinig te zijn ....anders "slibt"de boom dicht met dit spul-samen met de Blaadjes.
Wanneer de schuimstofvlokjes van Polak dan gewoon een keer....net als met die van woodland coarse turf.
Maar het is ook een kwestie van smaak en waar ze moeten staan....dus veel experimenteren is geboden... 8) ;)

Jos

vyncky

Jos,

Bedankt voor de info!

Binnenkort eens proberen! Het resultaat zul je dan op het forum wel tegenkomen. waarschijnlijk in het draadje van Heide ;)

Groetjes,

Yannick
Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

grove den

BOsbouw gaat gewoon door!

Enkele Hoogstamsparren. Hoog voor N en middelhoog voor HO( 14- 17 cm)

Jos

Peter

Daarjuist is er hier een paar kilo gelakte staaldraad van verschillende diktes geleverd.
De andere benodigheden, zoals de Wooly filters, lijm, MDF zagemeel en bladeren van Noch, Mininatur enz. had ik al.
Nu dat het beter weer stilaan aanbreekt, is het maken van bomen een ideale bezigheid om in de tuin onder een parasol (met een lekker glaasje wijn) te doen.
Laat de zon maar schijnen ;D ;D ;D
Met vriendelijke groeten
Peter

Martin Welberg

Zo ist maar net Peter, fijn zomerwerk  ;)

Michael

Mocht er nog iemand wat zaagsel nodig hebben ik heb nog een "zakje" ( genoeg voor enkele miljarden boomstammen) staan gekregen van vriend Martin, de grapjas. ;)
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

Martin Welberg

Hey da was maar een halve zak  ;) ;D

Michael

Citaat van: milocomarty op 19 maart 2014, 15:55:35 PM
Hey da was maar een halve zak  ;) ;D

Je hebt gelijk Martin, maar ondanks de halve zak meer dan genoeg om te delen.
Mvg,
Michaël

DCC, Lissy,Lijn154

grove den

Hallo Bomenbouwers...
vergeten we niet de grasvezels- 12- 6 en/of 2 mm niet? :)
Zo , misschien, ook een carnavals/haloweenpruik( langzwart haar)? Voor de iets langere vezels  als basis....wel zelf knippen dus  ;)
Hiermee kun je samen m.b.v.de grasmaster de mooiste takken/twijgenstruktuur verkrijgen!

en voor een "White pine" achtige boom:

Ben zeer benieuwd naar jullie resultaten ....de komende zomer....

Jos

Martin Welberg

Citaat van: Michael op 19 maart 2014, 18:42:15 PM
Citaat van: milocomarty op 19 maart 2014, 15:55:35 PM
Hey da was maar een halve zak  ;) ;D

Je hebt gelijk Martin, maar ondanks de halve zak meer dan genoeg om te delen.

Yep  ;) heb nog wel een zakkie  ;D

janieburton

 

grove den

janieburton@
Citeermooi!

Betreffende het laatste commentaar van Martin? .............

Blijft herfst bij mij in de kelder...hoewel het gisteren al zomers ( 20+ C)warm was!
Enkele struiken "geplukt"van de "struikboom"...


Jos

raf

Ik vind dat je wat weinig met de stam van de grote boom hebt gedaan
je kan duidelijk de wikkelingen van de draad nog zien.
hangt er vanaf waar natuurlijk de boom komt te staan.
als deze midden in een bos komt is hij wel bruikbaar

deze zijn een 35 jaar oud en toen deed ik reeds de stam insmeren met witte houtlijm en er dan turf overheen strooien om een meer stam effect te verkrijgen.
gr raf
If I make mistakes in "spelling"
Remember it's the pen, that's bad
Don't lay the blame on me.