Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Bomen bouwen

Gestart door Peter, 04 april 2008, 11:52:10 AM

adrievans



Hier een creatie van ons,de vrouw kwam met een plantje(vrouwenmantel)uit de tuin die we hebben gedroogd.(kleine bloementjes nog zichtbaar)Twee takjes losgehaald en bij de cirkels weer vastgelijmd,de stam dikker gemaakt met draad en besmmerd met houtlijm en zaagsel.
Edit,hij is uiteraard nog niet klaar.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

PeterC

Jos, terug prachtige creaties!  Je hebt blijkbaar ook kaas gegeten van fotografie?  Zijn die foto's in openlucht genomen of wat gebruik je als belichting?
Groetjes, Peter


grove den

Bedankt PeterC en Adrievans: ben benieuwd naar het eindresultaat!
Had trouwens( als ex-hovenier) op mijn -ex- vaste baan( TJE!!) ook veel natuurbomen staan maar die waren binnen een jaar vrijwel alle ter ziele en zodoende ben ik op zoek gegaan naar  wat stevigere/flexibelere materialen zoals de filtervezels en de bloemisten draden....[;)].
btw Mooi toch die "uitgebloeide" bloemschermen van de vrouwenmantel( alchemilla mollis)!!
PeterC:
Nou ik hou de boompjes en het stuk piepschuim ,dat gepromoveerd is tot dioramaatje, gewoon in de lucht EN in de zon( in de rug wel te verstaan) en zoek een stukje lucht uit wat een beetje fotogeniek is.. en knipsen maar.
Jos

PeterC

Om zo'n blauwe achtergrond te krijgen voor mijn foto's zou ik mij al op mijn rug moeten leggen omdat alles hier in de buurt vol gebouwd is (ik woon midden in een stedelijke omgeving)!
Groetjes, Peter


doomslu

citaat:
Geplaatst door PeterC

Om zo'n blauwe achtergrond te krijgen voor mijn foto's zou ik mij al op mijn rug moeten leggen omdat alles hier in de buurt vol gebouwd is (ik woon midden in een stedelijke omgeving)!

Jos ook hoor. Gewoon het dioramaatje in de lucht houden en van onderen uit fotograferen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

teessee

Ik ben momenteel ook een poging aan het ondernemen om het boompjes maken in de vingers te krijgen.
Of de eerste stap naar behoren is gebeurd hoor ik wel van jullie. Ik vraag mij af of er voor de schors gebruik kan gemaakt worden van schelpenzand (zeer fijn wit zand) in plaats van MDF-zaagsel?

De directe link is http://picasaweb.google.nl/kathleenentom/Boompjes
Tom

grove den

teesee :
citaat:
Ik vraag mij af of er voor de schors gebruik kan gemaakt worden van schelpenzand (zeer fijn wit zand) in plaats van MDF-zaagsel?


Maar zeker! Ik zelf gebruik ook wel eens de klei( pure l?ss) die hier iets verderop verwijderd wordt ivm zilverzandafgravingen.
deze kleisoort komt van een diepte van 1 a 1 1/2 m dus geen verontreinigingen in honderde jaren! [;)]
De l?ss is nog fijner dan zand maar het stoft niet en wordt heel snel opgenomen door de lijmmix! Je verkrijgt wel een iets "gladdere" stam.

Jos

ps: goed begin van je "boomdraaicariere"![:)]

marcgoovaerts

Jos,
Jouw aanwezigheid in Mechelen maakte voor mij als bezoeker (voor de eerste keer) treinreis en inkomticket al meer dan waard ! Ik heb even bij je gestaan en vertaler/tolk gespeeld voor een Franstalige collega-modelbouwer en het daarna ook nog proberen te volgen. Met het vaste voornemen om nog regelmatig naar je tafel terug te keren. Tot ik naar huis kon gaan en zelf kon starten. Eigenlijk in de hoop om het ook eens te mogen proberen met de meester paraat om op mijn vingers te kloppen en 'Zo niet, oen !' te gillen. Maar na m'n rondgang was je verdwenen (gaan eten ? hopelijk smakelijk, we hebben hier een reputatie hoog te houden).
Het leek simpel, net zoals zo veel andere technieken, zoals heel wat grafische en web -computerprograma's die ik heb moeten leren, alleen een mentale 'klick' vragen om verder te kunnen werken. Maar, in tegenstelling tot een paar die-hard leden van dit forum, heb ik die 'klick' nog steeds niet.
Moest je er ooit aan denken om hier (in het Antwerpse) eens een echte hands-on workshop te willen geven, laat het me dan zeker weten !
Groetjes in bewondering !
 

grove den

Hallo Marc,

Allereerst bedankt voor je vertalingskwaliteiten tijdens de expo daar in Mechelenen!
Tsja wanneer kom ik in de buurt van Antwerpen...???
Denken is het probleem niet maar er naar toe gaan.
Trouwens je hebt inderdaad pech gehadmet het niet ontmoeten van mij achter mijn tafeltje want ik was bijna de hele dag achter mijn "domeintje" te vinden...werd zelfs regelmatig door Jacques Timmermans voorzien van drankjes tijdens de "workshop/demo's!
Eten deed ik meestal op het eind van de dag zo net voor sluitingstijd...en toen was ik inderdaad ff weg..Maar niet getreurd: over 2 jaar misschien weer of eerder in Hasselt misschien?
Of alvast zelf beginnen en uitproberen en de resultaten hier zo bespreken cq laten zien?? Leren we allemaal iets van of niet?
citaat:
om op mijn vingers te kloppen en 'Zo niet, oen !' te gillen

Nou zeg...zo streng ben ik eg nie! he ha ha lol
Dus misschien tot binnenkort hier op 't forum?

Jos

ps: Na een praatje altijd een plaatje...hier de laatste resultaten van een dennenbomenbosje in wording:

modeltreinbart

Ik wil toch een bedank woordje plaatsen aan Jos dankzij hem heb ik de techniek van bomen maken ook beter onder de knie ben nu bezig aan laagstam appelbomen voor op de club baan te zetten. Ze hebben mij de opdracht gegeven een kleine boomgaard te maken van ongeveer 30 bomen met een optie voor meer. En ook een 100 tal bomen voor een bos te maken. Nogmaals dank je wel voor de vele tips.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

grove den

gefeliciteerd met je opdracht  Bart![:)]
Moeten er dan ook vruchten in de bomen hangen of gewoon in "zomers" uitvoering?
Appels kan je verkrijgen bij Woodland Scenic in een zakje kun je ongeveer 20 boompjes mee "be-appelen"[;)]
ter grootte van deze dan:

succes gewenst.
Trouwens die boompjes ...moeten die heeel gedetaileerd zijn of staan ze best wel "ver weg" van de toeschouwers? Voor het laatste geval heb ik een leuke snelle oplossing voor het maken van zo'n  boompjes!
Laat het me weten.
Post ik het hier met fotootjes erbij!

Jos

conducteur

Ik zou graag mijn tuin nabouwen[:D]
Daar staan veel appelbomen[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

modeltreinbart

Ik weet nog niet maar ik denk dicht bij . Maar je mag altijd de foto's door sturen zij kunnen hoogstwarschijnlijk wel van pas komen
de appels van woodlandscenics heb ik al in mijn bezit. Nu is nog de vraag kan ik deze ook een matig groene schijn geven? Want niet alle appels zijn knal rood .
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

modeltreinbart

De appelbomen die ik aan het maken ben zijn ongeveer 3 a 4 cm hoog. Zijn deze conform met de natuurlijke grote dus ongeveer 2,5 m a 3m hoogte?
Of is dit te laag en hoe hoog is het dan het best?
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)

grove den

Modeltreinbart:  
citaat:
kan ik deze ook een matig groene schijn geven? Want niet alle appels zijn knal rood .

Ja hoor..Ik heb ze netjes in een deksel van een grote schoenendoos gelgd( wel een beetje zo "gedrapeerd" dat ze bijna niet tegen elkaar aan lagen) en met een spuitbus voorzichtig bespoten zodat een kant een beetje appelgroen is...laten drogen en plakken maar!
Tip: niet te dichtbij met de spuitbus want anders liggen ze allemaal op de grond alvorens ze eerst door de lucht vliegen! [:D]

citaat:
3 a 4 cm hoog. Zijn deze conform met de natuurlijke grote dus ongeveer 2,5 m a 3m hoogte?
Of is dit te laag en hoe hoog is het dan het best?

DAT bepaal je zelf!
Misschien is ook de ruimte waar de boomgaard bedacht is bepalend voor de grootte ervan.
Welk tijdperk? want in een moderne periode zullen er merendeels 'laagstam' fruitbomen geplant worden en in een tijdperk van bijv. na de 2 de WO zou je nog hoogstamfruitbomen kunnen plaatsen....
dus ter plekke bekijken en samen beslissen lijkt me zo!
Wel is het zo dat je met hoogstam bomen minder boompjes hoeft te maken dan de laagstamboomgaarden: daar staan z allemaal mooi in een rijtje! Terwijl de hoogstam wel wat 'losser'geplant kan worden omdat er af en toe wel eens een boom uitviel/dood ging...

Jos