toekomst

Gestart door Quadran, 03 april 2008, 18:46:40 PM

Quadran

wat is jullie idee over de toekomst van modeltreinen en toebehoren?

kunnen we stellen dat iedere 20 jaar telkens de grootste wijzigingen aanwezig zijn?

1960,1980,2000,2020 (?)

 

wisselstromer

nog zo een vraag
wanneer begint tijdperk VI ??
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

SuSke

Dat beslissen we wanneer we klaar zijn voor tijdperk VII [:D]
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Peter

De toekomst van modelspoor in het algemeen zal in hoofdzaak afhankelijk zijn, van in hoever de verschillende merken, en zeker ook de clubs, er in slagen jongeren voor deze (onze) hobby warm te maken. Dit zal bepalend zijn voor de omzet van die merken, en zonder voldoende omzet....geen nieuwe of heel weinig nieuwigheden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

citaat:
Geplaatst door Peter

De toekomst van modelspoor in het algemeen zal in hoofdzaak afhankelijk zijn, van in hoever de verschillende merken, en zeker ook de clubs, er in slagen jongeren voor deze (onze) hobby warm te maken. Dit zal bepalend zijn voor de omzet van die merken, en zonder voldoende omzet....geen nieuwe of heel weinig nieuwigheden.



Daar heb je een punt, spijtig genoeg is de jeugd niet te motiveren voor modeltreinen, auto's en op stap gaan zijn v?????l cooler voor die gasten dan treinen.[8D]

Hier en daar zal er eens ??ntje tussen zitten die de microbe te pakken krijgt h?.
Vroeger was dit ook simplder, rond de feestdagen lagen in mijn kindertijd (jaren '70) genoeg startsets van oa Lima en Jouef in de grootwarenhuizen.  Vandaag daarentegen[:(]

Groeten

Rudy

janjozef

Ik denk niet dat de weinige startsets de oorzaak zijn van het kleiner worden van het aantal geintresseerden, eerder een gevolg ervan. de prijs van de stukken zal wel een rol spelen, daar tegen over staat dat voor de inkom in een dancing al een goederenwagon kan gekocht worden, nog gezwegen van een wat een avondje film met 2 kost, nee ik denk eerder dat de magie van het onbekende over is, computer is belangrijker geworden. Zie hier maar op het forum, de meeste rijden digitaal en zelfs computer gestuurd, ze rijden niet eens meer zelf, en dat zijn dan nog treinliefhebbers. Wij hebben in de club veel jonge modelbouwers maar dat zijn "wargamers", geen treinliefhebbers, en die gasten besteeden er per maand ook een pak geld aan. Eigenlijk zie ik de eerstkomende tijd hier echt geen verandering in komen.

Jan

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

doomslu

Ik denk wel dat je gelijk hebt, Jan. In onze tijd was modelspoor "magie", nu zijn dat de computerspelletjes.

Ik wil toch even iets rechtzetten (off-topic) wat ik hier al vaak gelezen heb : "computergestuurd" is niet steeds synoniem van "niet zelf rijden". Voor mij, bijvoorbeeld, is computergestuurd : de beveiliging wordt door de computer gedaan zodat ik geen gekke dingen doe, maar ik rij zelf. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

br212

citaat:
Geplaatst door wisselstromer

nog zo een vraag
wanneer begint tijdperk VI ??



Tijdperk VI is nu. Gevonden op: http://www.nproject.nl/diversen/nem-tijdperk-vi-6-is-beschikbaar-in-een-nieuwe-nem-800-norm.html

JoVer

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak
... auto's en op stap gaan zijn v?????l cooler voor die gasten dan treinen.[8D]

Hier en daar zal er eens ??ntje tussen zitten die de microbe te pakken krijgt h?.

Da's toch niet zoveel anders dan vroeger? Ik kreeg mijn eerste treinset toen ik 8 was en heb daar mee gespeeld (ja letterlijk "gespeeld" [:)] )tot ik een jaar of 15 was. Dan vond ik ook andere dingen leuker, die horen gewoon bij de leeftijd [:p].

Later, zo rond mijn 35-ste heb ik de modeltrein hobby terug opgepikt. Reden: huisje gebouwd, kindjes gekocht, kids naar sportclub gebracht en gevolgd en toen de leeftijd van de zelfstandigheid (van de kids wel te verstaan [:D]) in zicht kwam en ook mede omdat toen het 0-nummer van Modelspoor uitkwam, terug herstart.

SuSke

Bij mij is dat net hetzelfde:
Na zovele jaren terug de draad opgepakt na een artikel over "koploper" in een technisch vakblad.
De eigen kinderen zien hun vader graag bezig, maar denken "??????".
Het zoontje van kennissen daarentegen, die loopt gewoon gek van de verzameling treinen en zeurt nu de oren van z'n ouders hun hoofd om ook een kleine echte trein.
Je ziet maar, 't hoeven niet altijd je eigen kids te zijn.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

th30kuip

Ik ben dan zelf 23 maar heb vroeger ook met treinen gespeeld.
ik had toen met kerst een lgb set gekregen van me ouders. en ben toen daaro in verder gegaan tot de tijd van stappen aanbrak. nu ben ik zoals eerder gezegt 23 en heb me ergste stap periode achter de rug en ben gestopt met de autohobby en ben weer begonnen aan modeltreinen.
wel is waar in ho want lgb is niet te betalen meer. maar ja

marcgoovaerts

Mijn twee petekinders waren al evenmin ge?nteresseerd, hoewel ik een complete N-baan in de kast klaar had staan. Gelukkig is de oudste van mijn beste vriend begeesterd. Hij kreeg dus de hele collectie, waarna het virus me terug beet... Maar nu ga ik h?m ondersteunen, ook door binnen afzienbare tijd 'keukentafelproducent' te worden voor Belgisch N.
Maar geef toe, de klassieke producenten zijn gewoon hun eigen graf aan het graven. De prijzen de nu gevraagd worden zijn met een jeugd-zakgeld gewoon niet betaalbaar.
Ik herinner me dat mijn eigen vader, Belgisch-HO fanaat en reeds 25 jaar geleden gestorven, toen al dacht dat hij er (toen) met de 'huidige' prijzen gewoon niet meer aan zou beginnen. Als Gewestelijk Directeur Limburg-Antwerpen van de Buurtspoorwegeb moet z'n pree desondanks niet van de kleinste geweest zijn.
De klassieke producenten evolueren mee met hun klanten uit de jaren 70-80. Hoe langer hoe beter. Hoe langer hoe duurder. Die vroegere klanten hebben nu ondertussen een hoger bestedingspatroon. De jongere (?ls ze al ge?nteresseerd zouden zijn) en hun ouders kunnen dit niet aan. Dus voor de klassieke producenten geldt enkel het '?pr?s nous le d?luge' en ze graven heel dynamisch hun eigen graf... en dat van onze geliefde hobby op langere termein.
 

chef garde

citaat:
Geplaatst door marcgoovaerts

Maar geef toe, de klassieke producenten zijn gewoon hun eigen graf aan het graven. De prijzen de nu gevraagd worden zijn met een jeugd-zakgeld gewoon niet betaalbaar.


Denk jij dat Marc??  Volgens mij richten de klassieke producenten zich eerder naar de herstarters die allemaal al enige jaartjes werken en een schoon loontje krijgen waar zo nu en dan een extraatje vanaf kan.  De ??n investeert in een tweede woning, een mobilhome, een motor, een minnares, ... de ander in treintjes.  En om een kind van 7 of 8 zo'n 13 of een 27 onder de kerstboom te geven, kweet nie ze ...  De huidige modelbouwers zijn denk ik in 95% van de gevallen als kind ooit gestart met een toen nog "goedkope" modeltrein, eens de puberjaren en de hormonen daar waren liepen ze allemaal hun flieter achterna, van treintjes geen sprake meer, en op latere leeftijd begon het weer te kriebelen (de modelbouw!).  En net op die mensen richt de "markt" zich.

Fretbol

Wat mij ook is opgevallen: vroeger kon je in vele etalages rond de sinterklaas- en kerstperiode mooie modelbanen zien met rijdende treinen. Niet enkel de modelspoorzaken maar ook de grootwarenhuizen of de winkelcentra hadden mooi afgewerkte banen of typische speelbanen met verlichte huisjes, bergen, tunnels enz...

Zeker bij de jongere kinderen slaat een rijdende trein erg aan. Tegenwoordig kom je zelf in de modelspoorzaken geen modelbanen meer tegen. Vreemd, maar het is niet anders ...

Fretbol [;)]

adrievans

citaat:
Geplaatst door JoVer

citaat:
Geplaatst door Bundesbahnfreak
... auto's en op stap gaan zijn v?????l cooler voor die gasten dan treinen.[8D]

Hier en daar zal er eens ??ntje tussen zitten die de microbe te pakken krijgt h?.

Da's toch niet zoveel anders dan vroeger? Ik kreeg mijn eerste treinset toen ik 8 was en heb daar mee gespeeld (ja letterlijk "gespeeld" [:)] )tot ik een jaar of 15 was. Dan vond ik ook andere dingen leuker, die horen gewoon bij de leeftijd [:p].

kindjes gekocht,


Zelf maken is veel leuker hoor.[8D]
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.