opbouw sporenverloop station

Gestart door n/a, 02 april 2008, 01:29:14 AM

n/a

Ik heb al meerdere plannen bekeken van stations van modelbouwers maar ik kom er niet echt uit.
Eerst wil ik eve checken of mijn eerste veronderstelling juist is. In belgie rijden treinen links, in andere landen zoals oa duitsland(ik wil een baan naar duits voorbeeld)rijden deze rechts. Indien dit fout is gelieve dit even te verbeteren.

Van dit stanpunt uitgaande in een doorrijstation vraag ik mij het volegden af: als een trein aan het station bvb rechts(dus mijn veronderstelling zoals ze in duitsland rijden) binnekomt moet deze dan de mogelijkheid hebben om vanop dit linkerspoor toegang te hebben tot alle sporen en vervolgens van alle sporen terug de mogelijkgeid hebben om zijn weg te verolgen aan de linkerkant?

Ik heb al plannen gezien waar een spoor aankomt, zich vervolgens opsplitst in meerdere sporen, en vervolgens via wissels terug samen word gevoegd om zijn weg te vervolgen zonder een mogelijkheid de verkeerde richting uit te rijde.

Indien de uitleg wat onduidelijk zou zijn zal ik wel een tekening ofzo erbij plaatsen.

Nog een laatste vraagje...
Is er een regel aan welke kant van een perron de trein moet stoppen of maakt dit geheel niet uit? Naar realistisch voorbeeld bedoel ik dit dan. Op een modelbaan doe je natuurlijk nog steeds wat je wil.

Havoc

#1
citaat:
In belgie rijden treinen links, in andere landen zoals oa duitsland(ik wil een baan naar duits voorbeeld)rijden deze rechts.


Je voorbeeld is correct. Als je naar duits voorbeeld wil rijden moet je rechts rijden. Belgie is niet het enige land waar ze links rijden, er zijn er nog, UK oa.

citaat:
als een trein aan het station bvb rechts(dus mijn veronderstelling zoals ze in duitsland rijden) binnekomt moet deze dan de mogelijkheid hebben om vanop dit linkerspoor toegang te hebben tot alle sporen en vervolgens van alle sporen terug de mogelijkgeid hebben om zijn weg te verolgen aan de linkerkant?


Moeten niet, het hangt af van hoe de treinafhandeling in dat bepaalde station gebeurt. Niet alle sporen moeten bereikbaar zijn uit elke richting. En het kan gebeuren dat een spoor enkel dient om terug te keren. Niet elk spoor moet een perron hebben en niet elk spoor moet langs 2 kanten aangesloten zijn.

Zelfde eigenlijk voor je volgende vraag, de verkeerde richting oprijden is een mogelijkheid, geen noodzaak. Meestal wordt dit hier en daar mogelijk gemaakt om problemen te omzeilen, maar dat moet niet in elk station kunnen.

citaat:
Is er een regel aan welke kant van een perron de trein moet stoppen of maakt dit geheel niet uit?


Wel de regel is dat het allemaal zo simpel mogelijk moet zijn met zo weinig mogelijk wisseldoorgangen en zo min mogelijk kans op aanrijdingen. Dus in een doorgangsstation zal meestal een perron rechts van de trein gebruikt worden. Maar soms heb je stations waar er maar 1 perron is dat tussen de sporen ligt, of moet de trein uitwijken, of is er een "inselbahnsteig".
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

#2
ok bedank voor je snelle reactie
hier heb ik zeker wat aan
ben blij dat ik al in de goede richting aan het denken ben of ik kon opnieuw beginnen met mn station aan te leggen als ik realiteit wil benaderen :)
http://cheboe.alpha.radixhosting.com/treinenzolder/pics/station.jpg
Dit is het station wat ik tot nu toe heb uitgetekend, de rest van de baan heb ik niet bij op de tekening gezet. Is dit naar jullie mening en de vorige stellingen een realistische benadering van een station?
tussen de wissels liggen egwoon kruisingen, dit zijn dus geen engelse wissels. Anders vond ik het wat duur uitkomen voor mijn baan

n/a

#3
Ik heb dit plan uitgetekend uitgaande van dat een trein steeds moest stoppen op het rechtse spoor, welke stelling ondertussen min of meer ontkracht is. Ik rijd digitaal met rocomaus en ben maar alleen dus kan maar 1 trein tegelijk besturen dus ik denk niet dat die hindering zo een probleem zal opleveren. Ik ben niet van plan te werken met een pc-systeem of dergelijke vermits mn baan daar niet groot genoeg voor is en dit vrij prijzig is. Het is ook mn eerste baan dus wil het nog een beetje sober houden.

Ik zal wel eens proberen het plan uit te tekenen met 2 parallel sporen en zal het plan hier even bijzetten nadien

Havoc

#4
citaat:
Ik heb dit plan uitgetekend uitgaande van dat een trein steeds moest stoppen op het rechtse spoor


Moeten niet. De hoofdzaak is kruisen van richtingen vermijden. Het idee van buckfast is niet slecht: vervang de kruisingen door engelse wissels. Dan kan je vanuit iedere richting op 3 sporen komen. Enkel kan je spoor 2 niet inrijden vanuit rechts en tegelijk uitrijden van spoor 3 naar rechts. (de sporen tellend vanaf links) En omgekeerd hetzelfde. Maar dat is een probleem voor de dienstregeling... Heeft wel wat mogelijkheden je station.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

#5
Het id van engelse wissels vond ik best interessant maar ik heb dit eens even uitgeteld in ruwe lijnen(gemiddelde prijzen van ebay)
ik rijd met piko sporen ik maak even de vergelijking ook met siteprijzen
[onderdeel][pikosite][ebay]
kruising   13,80        12,00
e.wissel   23,50        20,00
motor      14,95        13,00

voor 2 kruisingen betaal ik dus ongeveer een 24? via ebay
voor 2 engelse wissels met 4aandrijvingen erbij 92? via ebay
dit is een meerprijs van 68? om langs beide kanten 1 extra spoor te benaderen. Ik weet niet of dit de investering waardig is. Wellicht zal ik door de 4 extra aandrijvingen ook een extra wisseldecoder moeten plaatsen wat weer 50? meer zal kosten.
Voor 120? kan ik heel wat andere dingen op mn baan mooi maken of een treinstel kopen. Het lijkt me echt de investering niet waardig.
Als andere mensen hier andere ideen over hebben, laat maar komen

Gerolf

#6
Ook bij de echte spoorwegen kijkt men naar de prijs [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

just4fun

#7
citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

... zou ik de sporen in het station parallel leggen ...


Hoi Cubyx,
ik denk dat onze bijenhouder zoiets bedoelt:

Hier heb je zelfs geen kruisingen en de speelmogelijkheden lijken me hetzelfde, alleen worden er bijna nooit in- of uitrijsporen geblokkerd.
Paul

n/a

#8
dan zit je wel met enkel van rechts binnen te komen enkel tekunnen naar de bovenste2 en het doodlopende en links enkel de onderste 2. anders ga je de tegengestelde richting uit en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling. ik zal het eens bekijken...

ik was ook al aan het denken om eventueel wel de kruiswissels te gebruiken maar dan de aansturing niet te doen via lokmaus en decoder maar een eigenhandig paneeltje met drukknoppen zoals er op de analoge banen al wel meer gedaanword...