Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

verschillende railsen

Gestart door th30kuip, 27 maart 2008, 11:33:35 AM

th30kuip

hallo iedereen,

ken iemand mij uit leggen wat de verschillen zijn binnen de ho railsen zoals m of n enz. enz. enof ik verschillende merken railsen ken combineren gr

INFO

Er zijn maar twee verschillende soorten rails, namelijk 3-rail(M?rklin), en 2-rail, (alle andere merken). Alleen deze twee soorten zijn niet met elkaar te combineren.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

th30kuip

oke dank je.

en wat zijn dan de aanduidingen voor zoals m-spoor n-spoor of iets dergelijks.

Jurgen

N-spoor is een andere schaal dan HO, daar ben je eigenlijk niets mee als je HO wil rijden.
M-rails zijn de oude metalen rails van M?rklin, deze worden niet meer gemaakt. Nu zijn er de nieuwe C-rails met een plastic bedding.
K-rails zijn de M?rklin rails zonder bedding. Deze 3 soorten zijn allen voor het 3-railsysteem en onderling te combineren met overgangsrails die M?rklin in zijn gamma heeft.

Voor het 2-railsysteem zijn er bij zowat elk merk rails beschikbaar. Deze kan je met een beetje goede wil en wat geknutsel wel met elkaar combineren, maar normaal gezien hou je jezelf aan 1 merk en is dat dus geen probleem.


Welk merk heb je trouwens op het oog?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

th30kuip

o oke dat is erg duidelijk erg bedankt daarvoor.

ik heb zelf marklin in gedachten, en dat is eigenlijk omdat ik het merk al kende van vroeger. ik heb zoiets van als het al tig jaren bestaat, dan moet het wel een goed merk zijn.

ik ben momenteel bezig met het maken van huisjes van het merk faller.
en dan ook meer in de richting van landelijk en industrieel, want dat is de eerste fase die ik wil gaan realiseren. en dan in het tijdperk 2/3 dus een ruime tijd vlak waar ik dan veel in kan varieren.

ik heb ook al een baan idee, en dat is de kamervullende L vorm.
afmetingen van 2.50 bij 1.50 voor de eerste fase van industrieel gebied.

Klaas Zondervan

Eerst even de leraar spelen: het is H0 (haa-nul). Dat is een schaalaanduiding die staat voor de verhouding 1:87.
En het is: 1 rail, 2 rails. Railsen is een verkeerd meervoud.

H0 op standaard spoor heeft een spoorwijdte van 16,5 mm, dat komt overeen met de normale spoorwijdte van 1435 mm.

Er kunnen ook nog toevoegingen achter staan, b.v. H0m. De m staat dan voor meterspoor. Op schaal 1:87 wordt dat dan 11,5 mm, maar in de praktijk wordt daar 12 mm voor genomen. Dat is nl. de standaard spoorwijdte voor schaal TT.

Je hebt ook nog H0n. De n staat voor narrow (smal) Je ziet ook wel de Duitse versie, H0e. De e betekent eng, dat is ook smal. Die aanduiding wordt gebruikt voor nog kleinere spoorwijdten, b.v. 3 foot of 2 foot in het groot. In model wordt daar meestal 9 mm of 6,5 mm voor gebruikt. 9 mm is de standaard spoorwijdte voor schaal N, 6,5 mm is de spoorwijdte voor schaal Z.

th30kuip

Hartelijk dank echt top.
dit zijn mooie dingen om te weten om er mee te beginnen zoals ik.
dank je.

is faller een goed merk voor de bebouwing van huisjes en dergelijke?

doomslu

Theo, ik zou je toch willen aanraden eens de tijd te nemen om dit forum te lezen. Heel veel beginnersvragen staan hier beantwoord.
Denk ook nog eens goed na over M?rklin of de rest. Die keuze moet je in de aanvangsfase nemen en velen krijgen later spijt...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

th30kuip

dank je dat is een goede tip.
die zal ik ook zeker opvolgen.

hobbyist

Ook 2railmerken zijn niet( altijd? combineerbaar. Zo heeft ieder merk zijn eigen hoogte en dikte van de rail. bv roco en fleischman. Het is daarom best eerst goed rond te kijken welke type/merk je aanstaat.

Stefan Appelmans

En eventueel eens in een klub gaan kijken...
Dat allemaal wordt dan duidelijker voor th30kuip, die het dan echt kan zien[:)]
stefan.

th30kuip

Jup, dat is waar. daarom heb ik me ook aangemeld bij deze forum, en ben ik op zoek naar een modelspoor club bij mij in de buurt.
ik zit voor het modelbouw ho echt nog helemaal in de begin fase, en ben nu veel aan het vragen en rond kijken van hoe of wat.

th30kuip

dat is een goede tip. maar had wel voor mezelf voorgenomen om toch te gaan beginnen met digitaal. ik heb namelijk het idee dat je met een digitale baan veel meer ken doen en of bereiken

th30kuip

haha inderdaad maar dat zijn dingen die ik hier op het forum wel ken uitzoeken en vragen. tnkx iedereen