Nieuws:

Nu in MSM 251 DOSSIER: De NMBS M4-rijtuigen van Treinshop Olaerts

Hoofdmenu

Stijgen

Gestart door n/a, 24 maart 2008, 15:12:41 PM

n/a

Beste Z spoorders,

Sind december ben ik in het bezit van een Z spoor. Ik ben aan het experimenteren om een mooi diorama te maken. Waar ik tegenaan loop is het feit dat de lock met wagons bij een geringe stijging het al niet meer trekt en de wieltjes blijven doorslippen. Hebben jullie daar ervaringen mee en kan dit opgelost worden.

Ik hoor van jullie.

Groetjes

Havoc

Wat noem jij een "geringe stijging" en hoeveel wagons heb je aan welke loc hangen?

Je mag niet vergeten dat er bij Z geen anti-slip bandjes gebruikt worden zoals bij h0. Dat samen met het geringe gewicht van de locs maakt dat de trekkracht relatief beperkt is. Zeker als je helling dan nog een bocht heeft.

Tracht de helling zo rond de 2% te houden. Dat is dus 2cm stijgen op 100cm. Kijk eens hoeveel wagens je dan de helling opkrijgt. Ook de sporen eens goed reinigen zodat ze niet vettig zijn kan helpen.

Het kan natuurlijk dat er iets mis is met je loc, maar eerst eens kijken wat je nu doet.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Zamateur

Als genoemde Havoc, niet meer dan 2%.
Opgelet, BR89 heeft drie assen. Maar de centrale as is enigszins hoog. Dus dient hij niet behalve in de lichte builen. De bogies CC zijn als dat.
Zébu-Zamateur

amateur van Z en technische directeur van Saroulmapoul

n/a

Bedankt voor de reacties. Ik probeer na ongeveer 14 railsstukken waarin ook twee bochten zitten de hoogte te bereiken dat er nog een trein onder door kan rijden. Dus ongeveer 1,5 cm. Zonder wagon kan de lock het wel aan maar met 3 passagiers treinstellen is het kennelijk te zwaar.

De baan langer maken is niet mogelijk. Ik denk nu er aan om de banen gescheiden te houden. Jammer is dan dat de verschillende treinen niet over een zelfde traject kunnen rijden. Daarnaast ga ik wat experimenteren met de 2% die jullie opperen.

Bedankt en groetjes.



mahtoska1

Hallo Polarexpress,

Je kan anti slip bandjes gebruiken of laten inbouwen. Voor meer informatie zie:
http://www.system-joerger.de/html/haftreifen.html
http://www.michael-bahls.de/indexVI.html

Beste Z groeten,

Pieter

Havoc

citaat:
Ik probeer na ongeveer 14 railsstukken waarin ook twee bochten zitten de hoogte te bereiken dat er nog een trein onder door kan rijden. Dus ongeveer 1,5 cm.


Kan je aub een beetje duidelijker zijn? Je hebt het over 14 railstukken, maar zijn er at van 110mm, 220mm of 660mm? En 1.5cm om te kruisen lijkt me wel h??l weinig. Een loc is meer dan 1cm en de rails zelf zijn bijna 3mm. En onder de rails die de brug vormen moet toch ook nog wat steun. Meestal wordt voor een kruising in Z 4cm genomen. Dit kan iets minder als er geen bovenleiding is. En welke bochten? De allerkleinste geven behoorlijk wat weerstand.

Over welke loc en wagens gaat het trouwens? Een BR110 of zo met 3 draaistel wagens zou daar toch moeten opgeraken. Toch als ik tel met wat je opgeeft: in het slechtste geval 1400mm recht en 15mm omhoog is maar een dikke 1% helling.

Een ander probleem dat je kan hebben is dat je te traag rijdt. Er gaan er hier veel rechtspringen maar als je de locs h??l traag laat rijden hebben ze bijna geen trekkracht meer. Dat is beter met de nieuwe 5-polige motors maar heb je zo'n loc?

Die anti-slip bandjes bij Z is ook geen eenvoudige oplossing. Duur ook.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

n/a

Hallo polarexpress,

Ik heb een baantje van 70cm op 140cm, en er ligt een recht stuk in van 12Ocm lengte dat 5cm stijgt (dus 24cm lengte om 1cm hoogte).Ik heb geen enkele problemen met mijn locomotieven, zelfs met 3?4 wagons aan. Volgens mij is de goede ondergrond van groot belang en de zeer goed werken van de loc.

met vriendelijke groeten Jan

prulleman

De sporen moeten absoluut flexibel blijven. Uit ervaring weet ik dat vast gespijkerke sporen slecht rijden[:D] Op flexibele ondergrond, weinig ballast en flexlijm gebruiken[;)] En hou ze maar liever plat! Z is zo al delicaat genoeg

depovero

Dag de Zetties,

Wat je ook eens zou moeten meten, polarexpress, is de spanning op je rails. Misschien, nadruk op misschien, is er op dat niveau een te grote spanningsval. Bij volopen transfo moet de spanning zo'n 8 ? 10v zijn (kijk op deze eens). Als er zo'n 10 ? 15 % minder spanning zou zijn, bekijk eens of je raillasssen goede verbindingen maken.

Persoonlijk verschiet ik van dat je met 'zo weinig' belasting moeilijk bergop geraakt. Tiens, is het ook zo bergaf? Zo, ja, twijfelt niet te lang, meer dan waarschijnlijk te grote spanningsverliezen.
Remedie ??n; zie hierboven
Remedie twee; regelmatig voedingszdraden solderen langsheen de rails, ook al is de lengte kort. By the way, het solderen gebeurd nogal vlot, tenzij dat je de bibber heb, dan vlot het niet zo.

All?, Zucezz,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn