Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

nederlandse wagons die ook in belgie reden

Gestart door Havoc, 22 maart 2008, 13:48:59 PM

Havoc

De nederlandse vereeniging voor modelbouw heeft een prachtige reeks plannen voor wagons in spoor 1 (en spoor 0). Meestal oudere wagons die in de jaren 40 reden. Uiteraard van de nederlandse spoorwegen...

Nu vermoed ik dat er daar een aantal wagons tussenzitten die in een belgische versie ook bestaan hebben. Is er iemand die weet hoe de overeenkomstige wagons te vinden?  Of die ergens een lijst weet  met die info? Veel meer dan een plate wagen, bakwagen en gesloten wagen heb ik niet nodig.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

loco

Johan,
Ik denk dat je moet zoeken bij maatschppijen die de huidge landsgrenzen overschreden. Na 40 waren de meeste fusies met de toenmalie Belgische staatsspoorwegenreeds achter de rug. Op een uitzondering na (Nord Belge) en Mechelen Terneuzen tot 1948. Ook de Grand Central Belge (tot in Tilburg) was reeds gesplitst (1898). Dus veel gemeenschappelijk materiaal heeft dit niet opgeleverd. Wel heeft de NMBS eens een wagentje verhuurd aan Nederland. Maar dat mogen we eerder verwaarlozen. Ik denk dat dit aan Zeeuws Vlaanderen was. Ik heb eigenlijk geen weet van gemeenschppelijk materiaal. Tijdens mijn vele contacten die ik met Nederlandse spoorwegliefhebbers heb (toch al sinds 1984), hebben wij nooit een gemeenschapplije wagen of rijtuig ter sprake gebracht. Zeker niet voor de periode die jij bedoelt. Ik denk dat dit ook iets te maken heeft met onze verschillende spoorweggeschiedenis na onze slitsing in 1830. Moest ik toch iets tegenkomen, laat ik je zeker nog iets weten.

Havoc

Als ik je antwoord lees vraag ik me af of ik me wel goed uitgedrukt heb. Wat ik zoek is bvb zoiets als een G10. Die hebben waarschijnlijk zowel in nederland als in belgie rondgereden.  Alleen heeft dat in belgie en nederland een verschillende benaming gekregen.

Kan zijn hoor dat er weinig of niks was. Het is maar dat dat prachtige plannen zijn en dat er van belgisch materiaal helemaal niks is.
Met vakantie voor onbepaalde duur.