Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

verlichting

Gestart door Quadran, 17 maart 2008, 16:39:08 PM

Quadran


het gaat hier niet over de verlichting van de modelhuisjes maar over de verlichting van de kamer waar de modeltreinen rijden.

ik zou de zolder een beetje willen opkalfateren met nieuwe tapijttegels, gyproc platen, en verlichting.

ik dacht aan TL lampen maar iemand betere tips?

 

Peter

Het ideale is volgens mij Intellilight van Uhlenbrock. Niet echt goedkoop als je een grote baan hebt, maar dit systeem heeft alle mogelijkheden in zich, van zonsopgang , vol daglicht, via zonsondergang naar nacht, met mogelijkheden voor onweder en regenlicht (zonder!! water) enz. Mooi Mooi, heb er een dema van gezien, maar...ik heb het zelf ook niet.
Er zullen natuurlijk hier op het forum wel knappe koppen zijn die je voor een goedkopere prijs zoiets zelf ineen laten knutselen, tenminste als je goed met electronica overweg kan.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

TL's lijken me goed als werkverlichting.
Om je baan uit te lichten zijn andere (regelbare) lichtbronnen meer geschikt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

prulleman

TL-lampen zijn prima, maar koop wel warm daglicht. ( Philips 83 bv) Een plezier voor je ogen[:)] En je ziet alle kleuren goed[8D] Als je baan af is kun Intellilight plaatsen. Ik heb ook demo's gezien en wauw[:p]

Pol

citaat:
Geplaatst door prulleman

TL-lampen zijn prima, maar koop wel warm daglicht. ( Philips 83 bv) Een plezier voor je ogen[:)] En je ziet alle kleuren goed[8D] Als je baan af is kun Intellilight plaatsen. Ik heb ook demo's gezien en wauw[:p]



Ik heb het prijskaartje ook eens ooit gezien en (W)AUW [;)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

MARKLINRIJDER

IntelliLight Grundeinheit 198,00  
28010 IntelliLight Erweiterung weiss 159,00  
28020 IntelliLight Erweiterung farbig 169,00  
28110 IntelliLight Sound + Blitz 119,00  
28150 IntelliLight Leerkanal 3er Pack 59,00  
28190 IntelliLight Endkappen 2er Pack 12,90  


Is inderdaad niet goedkoop.  Maar wel mooi.[:p]

Groetjes,

David

quf

Ik heb het oorspronkelijke berichtje van Quadran nog eens herlezen. Hij spreekt daar niet alleen over verlichting; maar vermeldt ook zijdelings dat hij tapijttegels gaat plaatsen. Ik denk dat we hem dat volstrekt moeten afraden. Tapijt is niet alleen een collector van stof maar ook een generator van statische elektriciteit.Als je analoog rijdt zul je waarschijlijk geen problemen mee hebben, maar als je plant van digitaal te rijden dan zou je het beter toch geen tapijtachtige vloerbedekking nemen. Nu heb je nog alle mogelijkheden om wat dan ook te plaatsen, terwijl later...

Groeten

Frank


MARKLINRIJDER

Ik heb geen intellilight hier ter mijner beschikking maar die komt er zeker nog.
Wel weet ik dat het aangestuurd wordt over loconet.
Dus echt aansturen door koploper zal moeilijk zijn.  Al zeg ik niet dat het niet kan.
Heb ook al geddacht aan light@night, google maar eens.

Groetjes,

David