Nieuws:

Nu in MSM 247 PRAKTIJK: Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 2 | Terminus: de baan, deel 3 | Werken met MIFO SHAPE | Blaas uw Lima loc nieuw leven in met een ombouwset van Micromotor.eu | Verroest

Hoofdmenu

Reed kontakten

Gestart door Peter, 13 maart 2008, 17:11:37 PM

Peter

Heb in een elektronika winkel een paar kleine reedkontakten gekocht en net getest op mijn baan. De loks schakelen deze kontakten niet, ondanks het feit dat deze op de bielzen bevestigd waren. De Roco reedkontakten die in een biels zitten worden wel geschakeld. Ik moet een magneetje al tot tegen die nieuwe reedkontakten houden willen ze schakelen. Wat kan de reden zijn?
Met vriendelijke groeten
Peter

INFO

Magneet te zwak, positie van de contacten tenopzichte van het magnetische veld in goed. Twee mogelijkheden dus.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gerolf

Waarschijnlijk de tweede mogelijkheid, omdat je andere reedcontacten wel geschakeld worden.
Verander de positie van de nieuwe contacten eens (draaien om hun as, dwars zetten, ...)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Gerolf,

het type dat ik kocht (als test) is een glazen buisje met platte boven en onderzijde, waaruit twee platte metalen stripjes komen zodat je ze eigenlijk maar op twee manieren kan inbouwen.
Momenteel ligt het kontakt in de langsrichting tussen de rails. Dwars is nogal riskant want dan zitten die stripjes net onder de rails (en dus lager) met een risko op eventuele kortsluiting.

Bestaat er soms een alternatief voor die reedkontakten om allerlei dingen te schakelen. Zoals je weet; ik rij digitaal maar de rest is analoog. Liefst een alternatief zonder dat ik mijn baan of mijn rails terug moet opbreken.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Een heel mooie oplossing is een z,g.n hall generator.
die reageert ook op een magneet,en je kunt op de uitgang direct een relais aan sluiten.
Erg groot zijn ze ook niet.
De prijs ligt bij 1 a2 euro per stuk.
Ik zal even voor je zoeken bij conrad
wim

ysbeer

hier stond een link maar die deed het niet
zoek conrad.nl
tik bij zoeken HALL GENERATOR en je komt er

er staan er 4 beetje proberen zal wel nodig zijn maar ze werken echt heel goed,ik heb vroeger ze wel gebruikt voor een overweg.
spec staan in pdf er bij.
Ze zijn ook nog richtings gevoelig.
kijk er eens naar.
wim

loebaske

Peter, er bestaan goede reedcontacten, en er bestaat er ook van de firma BROL, als je echt goede reedcontacten wil, ga je best naar een elektronica winkel, want je heb gevoelige reeds, en andere die na een tijd blijven hangen.....ik gebruik die dinges niet meer, lost het digitaal op[:)]

Peter

Ze komen van een electronicawinkel in de Katelijnevest in Antwerpen!!
Met vriendelijke groeten
Peter

Quadran

CiteerGeplaatst door Quadran

Peter,

normaal mag dit geen problemen geven.

wat wel kan is dat ze verkeerd gelegd zijn.

het is de bedoeling dat je ze zo plaatst dat als je een schakelaar inbeeldt en de magneet erover gaat dat de contacten naar elkaar toetrekken.
     

------/  ------

wanneer die reed nu wel in dwarsrichting ligt maar de contacten eigenlijk niet boven maar naast elkaar liggen zal die reed niet of slecht schakelen. kijk dit even na...

     ---
------   ------
     ---
 

ysbeer

Heeft er iemand belangstelling voor twee printplaten met elk circa 40 reed contacten. 2 mm rond 10 mm lang
de contacten zijn nieuw ,nooit bebruikt
graag reactie per PM
gratis tegen post kosten 2 a 3 euro meen ik
wel snel reageren anders gooi ik ze weg,niet omdat ze kapot zijn of zo,maar ik gebruik geen reed contacten en kom ze steeds weer tegen.
wim