Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

Dienstoverwegseinen???

Gestart door Michiel, 10 maart 2008, 08:16:50 AM

Michiel

In het station van Eigenbrakel worden deze seinen gebruikt. Ik had ze nog nooit eerder gezien, maar heeft iemand ze al op zijn modelbaan gebruikt? Ik heb gemerkt dat ze soms kipperen, soms constant branden en soms gedoofd zijn. Wat is hun betekenis? Het schijnt iets te maken te hebben met de dienstoverweg... (sorry voor de matige kwaliteit van de foto, maar het is van vrij ver genomen)
imghttp://users.edpnet.be/Saraan/images/extra/Dienstoverweg.jpg/img
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

factageklerk

Dit zijn dus wel degelijk beveiligde dienstoverwegen voor het personeel van de NMBS. deze staan ook in Hasselt aan de WDT, want zo heb ik dikwijls de sporen moeten oversteken. Als ze blijven branden of knipperen(verbeter me als ik fout ben) is het veilig en steek je over, wanneer ze gedooft zijn nadert er een trein. En neen dit heb ik nog nooit weten op een modelbaan  staan misschien een hint voor Marklinrijder[:D][:D]
 

nmbs

ja uitleg klopt volledig.  Deze zijn ook in Brussel Zuide terug te vinden aan de kant waar de Eurostars vertrekken.  Daar is ook een dienstoverweg om naar het depot van Brussel Zuid te gaan.  Als ze gedoofd zijn is er een trein in aankomst en dus onveilig.  Branden ze, dan is het NORMAAL gezien veilig om over te steken.  Waarom niet omgekeerd zullen sommigen misschien vragen?  Wel stel je voor dat de lampjes kapot zijn......[^]

De groeten

knibbelknabbel

- Lichten uit: overgang onveilig (trein in sectie)
- Lichten knipperend: trein  in nabijheid (reisweg aangelegd in het seinhuis)
- Lichten aan: overgang veilig

Inderdaad een goed idee om dit op de modelbaan te zetten!

MARKLINRIJDER

Ik zal mijn best doen zelle.

Hou me de komende dagen maar in het oog.
Ik heb grootste plannen.

Groetjes,

David

DelticPower

In NL hebben ze een zelfde soort op sommige dienstpaden. Branden de lampen is veilig (geen trein). Als ze knipperen "Let op" trein in aantocht. Zijn per kant twee lampen. Een defecte lamp is dus makkelijk te constateren.
Groeten van Jan

jarikd

In NL hebben we 2 verschillende soorten.

Bij bruggen, tunnels etc. is de betekenis:
- continu branden / geen trein in aantocht
- knipperen / trein in aantocht
Bij deze lichten kan je zien van welke kant en op welk spoor de trein komt.

Bij dienstoverpaden (bijvoorbeeld aan het eind van een perron) is de betekenis:
- continu branden / geen rijpad ingesteld
- knipperen / rijpad ingesteld over overpad

Theoretisch kan in Vlissingen de dienstpadbeveiliging gaan knipperen terwijl de trein nog maar net vertrokken is uit Roosendaal.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

MARKLINRIJDER

Wie wil dat eens voor me opmeten of weet eentje staan in de omgeving Heist op den berg?[;)]

Groetjes,

David

Michiel

Jammergenoeg mag ik als gewone reiziger daar (Eigenbrakel) niet rond slenteren. Ik kan er dus geen afmetingen van nemen. Maar ik denk dat er hier velen zijn die wel die mogelijkheid (lees bevoegdheid) hebben...

En, David, als je het goed aanpakt, denk ik dat je er nog een slag kunt uit slaan [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

factageklerk

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Wie wil dat eens voor me opmeten of weet eentje staan in de omgeving Heist op den berg?[;)]

Groetjes,

David


Misschien dat bundesbahnfreak u daar mee kan helpen, die werkt daar in Hasselt dacht ik.  Anders moet je je licht eens opsteken bij infrabel in de hoop dat zij u meer info kunnen geven , in Leuven hebben er ook gestaan maar ik weet niet of die er nu nog staan na die werken
 

Anarchy

citaat:
Geplaatst door Saraan

Jammergenoeg mag ik als gewone reiziger daar (Eigenbrakel) niet rond slenteren. Ik kan er dus geen afmetingen van nemen. Maar ik denk dat er hier velen zijn die wel die mogelijkheid (lees bevoegdheid) hebben...

En, David, als je het goed aanpakt, denk ik dat je er nog een slag kunt uit slaan [;)]



Je kan deze ook vinden op plaatsen die wel openbaar toegankelijk zijn hoor. Daarstraks heb ik er eentje gezien op het perron van spoor 1 in FHS.

MARKLINRIJDER

Dus zij die in Hasselt wonen, meten geblazen.
FHZ is toch Hasselt h??

Groetjes,

David

Peter

In het station Waldkirch in het Zwarte woud (bij Freiburg) staat er zelf een schuifhekken (zoals hier in Belgie de vroegere rolbarelen) tussen de sporen van ong. 3 meter lang. Bovenop staat een oranje knipperlicht dat in werking treed als de "bareel" gaat sluiten.
Ik heb er slechts een vage foto van, maar in juni zijn we daar terug en zal ik er eens een gedetailleerde foto van maken.
Dit type heb ik al in verschillende kleinere station gezien in Duitsland  om de reizigers die de sporen moeten oversteken om van perron te wisselen te verhinderen over te steken als er een trein komt.

Met vriendelijke groeten
Peter

Anarchy

citaat:
Geplaatst door MARKLINRIJDER

Dus zij die in Hasselt wonen, meten geblazen.
FHZ is toch Hasselt h??

Groetjes,

David



FHS = Hasselt (Niet FHZ = Herzele). Maar die dienstoverwegseinen die je openbaar kan bereiken zullen wel op talrijke plaatsen te vinden zijn hoor, maar als je er niet op let kijk je er zo over.