Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Voeding IB

Gestart door br212, 07 maart 2008, 10:04:30 AM

br212

Ik heb nog een transformator liggen van 18V ~ en 70VA. Is dat goed voor de IB? In het boekje staat minimaal 16, en maximaal 18 volt, maar ik wil het even 100% zeker weten voordat ik hem aansluit.

(Ik heb nu een 16V, maar die is qua VA te klein geworden)

Peter

Het aantal VA is goed, maar 18 volt vind ik persoonlijk op het randje, of er zou een begrenzer op moeten staan, die overspanningen uitsluit.
Zelf heb ik voor mijn IB een 16 volt 60 VA transfo van Titan en die voldoet ruimschoots voor mijn baan, maar ik rij wel maar met 3 treinen tegelijk.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik zou er ook voorzichtig mee zijn. Stel dat die nog gemaakt is voor een ingangsspanning van 220V heb je met de huidige 230V netspanning al een probleem.
Alternatief: even nameten met een weerstand of gloeilamp als belasting.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

INFO

Netspanning is absoluut geen probleem. De trafo kun je gewoon gebruiken hij voldoet immers aan de specificaties.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Stel dat die nog gemaakt is voor een ingangsspanning van 220V heb je met de huidige 230V netspanning al een probleem.
Dit is een misvatting. In het 220-tijdperk was de tolerantie op de netspanning =/- 10%, dus de maximaal toegelaten spanning was 242V.
In het huidige 230-tijdperk is de tolerantie +/- 6%, dus de maximaal toegelaten spanning is 243,8V. Het verschil tussen 242 en 243,8 is zo gering, dat je apparatuur daarvan echt niet in de gloria gaat.

Gerolf

Dat wist ik niet, Klaas. Weer wat bijgeleerd [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Gerolf, ik neem het je niet kwalijk, want bijna niemand weet dat. Zelf weet ik het omdat ik altijd bij een elektriciteitsbedrijf heb gewerkt, en tijdens de omschakeling naar 230V heb ik er als het ware met mijn neus bovenop gezeten.

JoVer

Klaas,

dat is zo in Nederland (neem ik aan). Weet je of dat in Belgi? gelijkaardig is? Met de Europese ??nmaking weet ge nooit of het in alle landen van de EU gelijk is, vandaar mijn vraag. Logisch gezien moet het voor Belgi? gelijkaardig zijn, ik neem aan dat Philips (of anderen) lampen maken die je overal kan gebruiken en geen speciale voor bepaalde landen.

Klaas Zondervan

Jo, de bedoeling van de omschakeling naar 230V was juist om te zorgen dat overal in Europa dezelfde spanning zou zijn. Het continent had over het algemeen 220V, Groot Brittanni? 240V. Dat was lastig voor fabrikanten van elektrische apparatuur. We zouden met zijn allen naar het gemiddelde toe gaan. Er is alleen iets raars aan de hand: het initiatief voor de gelijkmaking kwam van Groot Brittanni?, maar die haakten af toen het op de uitvoering aankwam. Te duur. Dus die zitten nog steeds op 240V.

Om op je vraag in te gaan, aangezien het een Europese maatregel was neem ik aan dat de toleranties ook in alle landen hetzelfde zijn. Maar dat kan ik uitzoeken, ik moet ergens nog een rapport hebben liggen over deze kwestie.