Nieuws:

Nu in MSM 249 PRAKTIJK: Beladen van ouderwetse goederenwagens: buizen en langsliggers * Terminus: de baan, deel 4

Hoofdmenu

Ongeval met 7854

Gestart door harzfreak, 05 maart 2008, 19:40:34 PM

harzfreak

Vandaag ben ik naar Winterslag getrokken om daar treinen te spotten.
Maar plots liep het mis, De 7854 Met schrootwagens die vertrok uit winterslag , is uit de sporen gelopen door een railbreuk.

Hier enkele foto's.

Deze foto toont de 7854 tijdens het ongeval. om 15.10 u
imghttp://i273.photobucket.com/albums/jj217/harzfreak/2008_0305Winterslag0020.jpg/img

Op deze foto zien we de treinbestuurder en rangeerder de 7854 verlaten.Voor te kijken wat er aan de hand is.
imghttp://i273.photobucket.com/albums/jj217/harzfreak/2008_0305Winterslag0023.jpg/img.

Hier de 2 voorste assen van de 7854.
imghttp://i273.photobucket.com/albums/jj217/harzfreak/2008_0305Winterslag0029.jpg/img.

Langs voor gezien.
imghttp://i273.photobucket.com/albums/jj217/harzfreak/2008_0305Winterslag0034.jpg/img

De railbreuk (de oorzaak van het ongeval)
imghttp://i273.photobucket.com/albums/jj217/harzfreak/2008_0305Winterslag0038.jpg/img

De 7854 om 16.30 u wachtend tot de hersporingstrein van Hasselt komt.
imghttp://i273.photobucket.com/albums/jj217/harzfreak/2008_0305Winterslag0063.jpg/img.

Spijtig genoeg ben ik door moeten gaan om 16.40 u . Omdat ik nog andere verplichtingen had . Maar een vriend is daar gebleven zodra hij foto's naar mij doorstuurd, zal ik ook deze hier bij plaatsen.


Groetjes Maarten

Jurgen

Als de foto's er zijn, meteen online plaatsen.
Dit ziet er wel spectaculair uit. Misschien spectaculairder dan het werkelijk was, maar toch. [:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Nonkelronnie

Bedankt voor deze snelle en van prachtige fotos voorziene reportage. Benieuwd naar de fotos van de hersporingstrein

13erke

Dat is nog eens een mooi voorbeeld van een brosse breuk (rail) zoals wij ingenieurs dat noemen[:)]

Tom

Hoe gebeurd zo'n breuk eigenlijk?
Tom

13erke

Simpel, wanneer het koud is krimpt de rail en ontstaan er trekspanningen in de staaf, deze spanningen zitten nog onder de toelaatbare spanning, maar wanneer de temperatuur onder een bepaalde kritische waarde komt kan het staal onder een veel kleinere spanning breken, het materiaal reageerd dan bros. Je kan een brosse breuk herkennen aan een fluweelachtig uitzicht van de scheurzone (kan je goed zien op de foto, precies stalen haartjes die op de breuk staan).
Wanneer nu trillingen in de staaf gegenereerd worden (vb een rijdende trein) is dan genoeg om het te doen breken, al zal de slechte staat van de dwarsliggers ook wel een belangrijke factor geweest zijn.

Doornroosje

Ik kan dit voorval onofficieel bevestigen. Een (heel beperkte) uitdraai van het onderzoek dat ik heb gevoerd naar aanleiding van dit ongeval:


Relaas/Relation:TC_065_01829


Netwerk - Reseau
I-N.24 / I-RN.24 ?V Traffic Control
?v: 911/52602 - 52609 - 52612

Woensdag, 5/3/2008
Lijn nr.21C Station: Genk-Goederen.

Titel: Ontsporing hld-hkm door slechte staat sporen.

Samenstelling van de trein:
Treinnr: Z 74438
Herkomst: Genk-Goederen
Bestemming: Genk-zuid R.O L230
Hl nr: 7854
Samenstelling: TL 1600 * WL 18hg-307m-1451T
Depot Bt: B-Cargo Genk

Relaas van de feiten:
Om 15u10 bij uitrit uit bundel Genk-Goederen van trein Z 74438 ontspoort de locomotief  bij uitrit van spoor 6 (KP 26.447) tengevolge een railaverij in het bovenbeen van de bocht. Locomotief 7854 ontspoort met 3 assen.

Het hoeft niet gezegd te worden dat ik er eerst alle gevoelige informatie heb uitgehaald, dit om zelf niet in problemen te komen met de FOD. Indien meer info gewenst over dit voorval, kan je me altijd via PM vragen, maar met de nodige geheimhouding en enkel voor privegebruik.