armsein schakelt niet meer zo super

Gestart door conducteur, 26 februari 2008, 17:28:26 PM

conducteur

ik heb een oud armsein op mijn baan staan.
dit schakelt niet meer 100% goed.
Als je hem schakelt dan komt hij ergens tussen rood en groen/geel te hangen.

is dit op te lossen met wat olie,of is het een erger probleem
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

JoVer

Ik heb dit vroeger ook eens gehad met een armsein. Heb het toen (voorzichtig [8D]) uit elkaar gehaald, grondig gereinigd, alles mooi recht geplooid wat verwrongen was en terug in elkaar gestoken, zonder dat ik nog stukjes voor de rommeldoos over had [:D][:(][:D]. Daarna lichtjes geolied en klaar was kees.

conducteur

het zit hem eerder(zoals juist nog eens nagegaan)  de terug melding op mijn schakelbord van marklin.)Het rode en groene lichtje brandt tegelijk,zo weet ik niet of hij nu van op de centrale besturing op rood of op groen staat.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ysbeer

Olie moet je in ieder geval nooit op dit soort mechanisme gebruiken,ook niet bij wissels.
Haal hem uit elkaar (zoals al gezegd)maakt hem heel goed schoon en roest vrij.
En daarna weer voorzichtig in elkaar zetten.
Dan zal hij het wel weer doen.
Hij haalt zijn eindafschakeling niet dus zet de spanning er niet te lang op,anders krijg je een rookbom.
wim

conducteur

met wat dan?
roestvrij met wd-40?
en het schoonmaken?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

eric

WD-40?
Zou ik nooit of te nooit gebruiken in de modelbouw.
Veel te agressief spul.
Dan kun je beter een silicone of teflon smeermiddel gebruiken.
Dit spul tegen een naaldje ofzo spuiten en dan tegen het te smeren onderdeel tippen.

ysbeer

Sorry hoor,ik maak er maar een zin meer aan vuil.
Dit soort zaken moet je niet(dus helmaal niet)smeren met wat voor olie dan ook.
Roest haal je weg met een schuurpapiertje
En is het 100% verroest,gooi het dan weg.
wim

JoVer

Mijn ervaring met "roest" is dat je dat er meestal wel af krijgt door met een zachte doek over te wrijven. Het is allemaal zo broos dat je met schuurpapier toch zeer voorzichtig moet zijn. Als je de roest er met een vod niet af krijgt dan is het waarschijnlijk toch al in te ver gevorderde verroestte staat [:(]

En als ik zeg lichtjes met olie smeren dan bedoel ik LICHTJES [B)] Enkel voorzichtig een beetje met een vodje over de schanierende delen wrijven en over de delen doe door een doorvoerbuisje moeten (al weet ik niet zo van buiten of dit bij armseinen het geval is).

conducteur

heb dat ding opengedaan...niets van roest,hoe komt het dan dat mijn 2 lichtjes branden op mijn schakelbord?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

13erke

Waarschijnlijk blijft het weekijzer in je spoel wat hangen, als je het bakje opendoet, kan je het relais soepel bewegen?
hierdoor is er geen volledige eindafschakeling en krijg je op je terugmeldbord 2 lichtjes te zien.

Doornroosje

Nog heel even over de eventuele roest op modelbanen:
Schuurpapier heb je in alle korrelgrotes, uiteraard gebruik je hier enkel de heel fijne korreltjes (hoge nummers, ik dacht 400 of 800)
Of doe gewoon zoals ik meestal doe: gebruik gewoon papier. Recyclagepapier is iets groffer, maar gewoon papier schuurt meestal al wel voldoende. Papier wordt trouwens ook gebruikt bij heel afwerken van hout als het ECHT glad moet zijn.