Viessmann 5211 en kruiswissel 5207

Gestart door teessee, 25 februari 2008, 21:51:26 PM

teessee

Bij het aansluiten van een kruiswissel 5207 (M-rails)op een viessmann 5211 magneetartikeldecoder krijg ik een kortsluiting op mijn systeem. Ik sluit de gele draad van de wissel aan op de gele pool van de 5211, de ene blauwe op de rode aansluiting en de andere blauwe draad op de groene aansluiting van de 5211. Is dit niet de correcte manier? Als ik hetzelfde probeer met een andere kruiswisse krijg ik hetzelfde fenomeen, hierdoor kan het allicht niet om een interne kortsluiting gaan binnen de wissel.
Moet ik twee aansluitingen van de 5211 gebruiken om de wissel aan te sturen? Waarschijnlijk een simpel probleem met een al even simpele oplossing
Tom

Klaas Zondervan

De aansluiting zoals je die beschrijft is correct. Dus er is iets mis met de wisselaandrijvingen. Heb je al geprobeerd om ze te schakelen met spanning direct uit een trafo? Dus de gele draad aan de gele klem van de trafo, en dan de blauwe draden afwisselend tegen de bruine klem tikken. Dan moet het wissel heen en weer schakelen.

INFO

Ik denk dat de 5211 kapot is, te samen met de 5207. De 5207 M-Wissel, heeft geen eindafschakeling.
De wisseldecoder zet een onterechte constante spanning op de wisselspoel, deze zal tengevolge daarvan zijn verbrand, en dus kortsluiting veroorzaken.

Even met een normaal lampje testen of er inderdaad een constante verbinding is op de uitgang van de 5211.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

teessee

Het bleek een fout in de magneetartikeldecoder te zijn. ??n van de uitgangen werkt niet naar behoren. Ik heb de vier aangesloten wissels op een andere decoder aangesloten en nu werkt alles wel zoals het hoort. Nu enkel nog uitzoeken wat er verkeerd is met die ene uitgang (ben wel niet echt een elektronicamens dus dat wordt iets van lange adem).
Tom

INFO

De grote transistor die bij de betreffende uitgang zit is defect, zoals ik al reeds dacht. Vervangen is de enigste optie.
Alleen de waarheid ligt in het midden.