Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Velleman universele timer

Gestart door adrievans, 23 februari 2008, 15:31:19 PM

adrievans

Ik wil de K2579 timer van Velleman gaan gebruiken,maar als ik de werking goed begrijp staat er spanning op de spoel van het relais gedurende de ingestelde tijd.
Is dit niet funest voor deze spoel,ik heb vroeger wel eens een wisselspoel om zeep geholpen doordat de schakelaar bleef hangen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Gerolf

Het spoel van een relais is er voor gemaakt om constant onder spanning te staan, spoelen uit een wisselmotor niet.
Dit heeft te maken met de stroom die er door gaat (draaddikte- en lengte) versus het aantal wikkelingen (magnetische kracht van de spoel)
Een relaisspoel hoeft meestal niet zo krachtig te zijn, en daar wordt dan meer en dunnere draad voor gebruikt (minder stroom=minder warmte-ontwikkeling)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

Weer wat bijgeleerd,ga,sinds dit forum en msm blad, steeds meer veranderen van iemand die alles koopt naar een zelfbouwer.
Ga de velleman kit maar eens nabouwen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

adrievans

Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Gerolf

Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

adrievans

Dank je,ik had de schakeling eerst op de computer uitgetekend met DIY Layout Creator,gedownload bij circuits online.
Hiermee kun je expirimenteerprinten tekenen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.