Belgische kranen

Gestart door doomslu, 22 februari 2008, 23:02:48 PM

doomslu

Een Engelse spoorfanaat schreef mij een mail met de vraag om via het forum meer informatie te verkrijgen over Belgische kranen. Van bepaalde kranen heeft hij al wat data verzameld.
Wie denkt meer informatie voor de man te hebben stuurt mij een mailtje en dan stuur ik zijn gegevens en wat hij al heeft door. We zien dan verder hoe we de zaak regelen.
Hierbij een samenvatting van zijn mail.

I apologise for having to write in english. I trust you can assist me despite this shortcoming.

I am especially interested to see photographs of the Stothert and Pitt crane that was scrapped at Leuven about 2000.

Secondly - I am also interested to know anything more of the two cranes Tubize built:-
Dagant includes in his book two heavy steam cranes for the Pekin Mukden, built in 1936, but not delivered.  
A colleagues Tubize works list does not include these two as such, but does have -
?   Tubize 2197 ? 2198 / 1941, which were 50 tonne cranes delivered to Deutsche Reichsban, Rbd Posen
Given that Tubize 2196 and 2199 were both locomotives built for China in 1937 one might believe that Tubize was left with the two Chinese cranes on its hands, but the Germans found use for them when they marched through Belgium.  
Posen is of course now in Poland, so maybe they ended up with PKP.

Thanks in anticipation of finding a Belgian crane enthusiast.

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

Als ik het goed begrijp gaat dit niet over mobiele kranen, maar over toestellen op een emplacement?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

Gerolf ik heb je de mail doorgestuurd in de hoop dat je er wijs uit raakt...

Gerolf

Voor zover ik het begrijp gaat het toch over een mobiele spoorwegkraan (ongevallenkraan)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

boke

Hallo,

Die talen toch h?... ik spreek vloeiend nederlands maar al de rest: noppes... [:I]! Op het franstalig forum kom ik bijna nooit omdat ik alleen maar naar de prentjes kan kijken! [;)] Ik weet dat het een hele opgave is, maar moest iedereen die een anderstalige tekst op het forum plaatst, deze dadelijk vertalen dat er dan waarschijnlijk meer reacties zouden komen... Maar dan moet je er natuurlijk meer energie in steken dan alleen maar knippen en plakken op het computerscherm! [}:)]
Voor diegene die echter de moeite ervoor doen: alvast bedankt in naam van hen die maar ??n taal machtig zijn! [^]

conducteur

straks komt er nog een bericht in 't chinees[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

boke

citaat:
Geplaatst door conducteur

straks komt er nog een bericht in 't chinees[:D]

Awel conducteur... Daarvoor zou ik een oplossing hebben! [:I] Een tante van mij is missiezuster in Honk-kong en tegenwoordig met al die internet en mail toestanden: een vertaling is vlug over en weer gestuurd... En nu we toch niet "on-topic" zijn: sinds een paar weken ben ik ook thuis online en hoef ik niet meer op het werk het forum te volgen. Bij deze is dit ook meegedeeld! [;)]

Gerolf

Terug on-topic: ik vermoed dat die man meer hulp kan krijgen op grootspoor-fora, zoals HGBTF en Railbusters.
Maar mogelijk zitten hier ook mensen die hem kunnen helpen (Roche? RGP? ... ?)

dgrr57

citaat:
Geplaatst door boke

Hallo,

Die talen toch h?... ik spreek vloeiend nederlands maar al de rest: noppes... [:I]! Op het franstalig forum kom ik bijna nooit omdat ik alleen maar naar de prentjes kan kijken! [;)] Ik weet dat het een hele opgave is, maar moest iedereen die een anderstalige tekst op het forum plaatst, deze dadelijk vertalen dat er dan waarschijnlijk meer reacties zouden komen... Maar dan moet je er natuurlijk meer energie in steken dan alleen maar knippen en plakken op het computerscherm! [}:)]
Voor diegene die echter de moeite ervoor doen: alvast bedankt in naam van hen die maar ??n taal machtig zijn! [^]

Ja, en zou iedereen een beetje de moeite doen om de andere zijn taal een beetje te verstaan dan zouden we maar een forum hebben en VEEL meer reacties op ons vragen  [:D]

Maar dit is waarschijnlijk te gemakkelijk [;)]

Nu moeten mensen die meerdere talen kennen op meerdere forums aanwezig zijn en al hun blabla vertalen (zoals ik) en dan 3 of 4 keren hetzelfde posten. Dit begint zo een beetje vervelend te worden (toch voor mij).

Ter info, als jij een oplossing hebt voor chinees, bestaan er ook oplossingen voor het frans en het engels. Eens maar zoeken naar een vertaal programma op het internet [;)]

Havoc

Ben eens gaan kijken in de foto's van Leuven. De mobiele stoomkraan die er nog staat is een "Craven Brothers Limited Manchester 35 Tons 1912" Die werkte nog ergens eind jaren '80. Heb enkele slechte foto's van, het was daar nogal donker en weinig plaats. De mobiele manueler kraan was een "Soci?t? Anonyme des Ateliers Nicaise & Delcuve La Louvi?re".

Informatie vinden van Tubize zelf gaat niet simpel zijn. B&N zijn de opvolgers (via-via) en hebben niks meer van die tijd. (of hebben geen goesting om te zoeken) De enige die misschien kan helpen is het "Mus?e de la Porte" in Tubize dat fabrieksfotos heeft.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

doomslu

Ik heb zopas een mailtje gekregen van onze engelse vriend. Hij bedankt ons voor de medewerking want hij heeft blijkbaar toch wat informatie gekregen, die helaas niet al te bruikbaar was.

Nu stuurt hij deze foto door van een "Tubize" kraan uit 1938. Foto uit en Tubize-catalogus.
Gaat er bij iemand een belletje rinkelen ?

janjozef

Het probleem met die oude spullen is dat er in Belgi? bijna of totaal geen informatie over is, en of het nu gaat over kranen, wagons of stoomtreinen, het grootste bewijs : het beste boek over stomers is geschreven door Phil Dambley : een engelsman verdorie. blijkbaar heeft niemand anders voldoende informatie om daar nog een vervolg aan te breien

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

doomslu

citaat:
Geplaatst door janjozef

Het probleem met die oude spullen is dat er in Belgi? bijna of totaal geen informatie over is, en of het nu gaat over kranen, wagons of stoomtreinen, het grootste bewijs : het beste boek over stomers is geschreven door Phil Dambley : een engelsman verdorie. blijkbaar heeft niemand anders voldoende informatie om daar nog een vervolg aan te breien

Jan

Jammer h

Tom

Dit vind ik toch ook wel een spijtige zaak dat er nog geen enkel deftig Nederlandstaling naslachwerk bestaad over onze stomers.
Voorlopig hebben we enkel de boeken van Max Delie, maar dat zijn enkel foto's.
Tom

FREMO e.V. - afd België

Attn Luc dooms & Gerolf,

Stuur mij eens een PM ivm met dit onderwep.

Mvg

Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.