Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Rails leggen

Gestart door adrievans, 19 februari 2008, 13:12:21 PM

adrievans

Nu ik na jaren weer een baan ga maken,heb ik een vraag over warmte uitzetting.
Vroeger legde ik de rails stijf tegen elkaar aan,maar moet ik,rekening houdend met uitzetting,er een tussenruimte in houden van zeg maar 0,5 tot 1 mm.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Michiel

Ik denk dat bij een kleine baan (zoals 4m2) dat niet nodig is. Bij grotere banen is het verstandig om dat wel te doen. Vooral banen in minder goed geïsoleerde ruimten zoals op zolders en in schuurtjes kunnen temperaruur- en vochtigheisgraadwisselingen vrij groot zijn. Hout heeft de neiging om bij vocht uit te zetten, en metaal bij koude te krimpen (en omgekeerd) De rails kan dan eventueel los komen of krom trekken.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Toch zou ik voorzichtig zijn,als de baan gedeeltelijk in b.v de zon komt in de zomer dan kun je toch beter de rails niet te stijf op elkaar duwen.
klein speetje van b.v een halve milimeter is altid zekerder.
Licht de baan in b.v een droge kelder zonder raam dan is het  niet nodig.
Zorg er voor dat de rails ook inderdaad nog kan schiuven in zijn bedding,(de plastic bielzen bedoel ik)dus niet alles bomvast verven of lijmen.
wim

adrievans

Dank heren,met deze reacties ga ik zeker wat doen.
Bijkomend voordeel van een spleetje is het kedeng kedeng geluid wat meehelpt aan een natuurgetrouwe baan en dat voor geen geld.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.

Klaas Zondervan

Het hangt er ook vanaf met wat voor soort railstukken je werkt. Bij een temperatuurverloop van het vriespunt tot 50 graden zet je rail ongeveer 0,3 mm per meter uit. Dus als je met flexibele railstukken werkt, dan zou ik per lengte een spleetje van 0,3 ? 0,5 mm houden. Maar als je standaard railstukken gebruikt van ongeveer 20 cm, dan is een spleetje van 0,1 mm per lengte genoeg.

conducteur

is dat eigenlijk gevaarlijk voor een c-rail?Ik had daar noch nooit aan gedacht
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Anarchy

citaat:
Geplaatst door conducteur

is dat eigenlijk gevaarlijk voor een c-rail?Ik had daar noch nooit aan gedacht




Je hebt sowieso speling, kijk maar eens goed.

janjozef

Ik zou me niet echt druk maken om dat uitzetten van de sporen, meestal heb je tussen de railstukken meer als voldoende over om dat op te vangen. Als je echt zulke hoge temperatuursverschillen hebt zal het voor de scenery van je baan nog veel slechter zijn. Je rails zal dan het minste van je zorgen zijn.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

adrievans

Mijn baan komt op zolder waar de temperatuur schommelt tussen 18 graad(winter) en zeg 30 graad(zomer).
Ik vroeg het mij dus af,zeker om problemen later in verborgen trajecten te voorkomen,ik kan/ga op safe en ga een veiligheidsmarge inbouwen van +- 0,2 mm.
Dank aan allen.
Als je voeten ruiken en je neus loopt ben je ondersteboven gebouwd.