Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Belgische bovenleiding

Gestart door Peter, 19 februari 2008, 12:34:34 PM

Peter

Waarvoor dienen al die draden (buiten de rijdraden) op de Belgische bovenleiding. (zie foto)

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Winterlijn52.jpg/IMG
Met vriendelijke groeten
Peter

wisselstromer

bedoel je die draad rechtsboven aan de buitenkant vd boveleidingsmast

ik dacht dat dit glasvezelkabels waren van belgacom
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Peter

Ik bedoel van links naar rechts op de foto:

De kabels die zowel rechts als links boven op de mast bevestigd zijn.
De kabels die naast de bovenste ophanging van de rijdraad bevestigd zijn. (boven beide sporen en dikker dan de rijdraad)
En als laatste de kabel aan de buitenzijde van de rechtse mast.
Met vriendelijke groeten
Peter

quf

citaat:
ik dacht dat dit glasvezelkabels waren van belgacom

Dat geloof ik niet; deze draden aan de buitenkant, zijn, zoals ik kan zien achter mijn huis op lijn 10 allemaal op regelmatige afstanden geaard. Dus ik denk eerder dat het een soort bliksemafleider is. De glasvezelkabels e.a. liggen in de kabelgoten naast het spoor. Men creeert zo en soort 'Kooi van Faraday'. Als ik het verkeerd heb, lees ik het hier wel.

Groeten


Frank

knibbelknabbel

Je hebt dus de rijdraad (meestal bestaande uit 2 draden op de hoofdlijnen).
Daarboven heb je bij een compound-bovenleiding een extra draagkabel. Daarboven heb je de hangkabel. Deze hangt de bovenleiding vast aan de portieken. Op deze foto hanger er nog zo'n 2 boven elk spoor omdat hier juist een overgang is geweest van 2 rijdraden. (einde rol, beveiliging bij rijdraadbreuk,...)
Dan hangen er nog 2 aardingskabels die rechtstreeks op de portieken zijn vastgemaakt. Zo zijn dus alle masten geaard!
De uiterste kabel rechts is inderdaad glasvezelkabel, maar deze is van Infrabel z?lf! Hij dient voor de netwerken van Infrabel, maar wordt ook wel door de enorme bandbreedte verhuurd aan bedrijven. Infrabel is bij wijze van spreken een soort internet-provider...

Peter

Wat zijn die dikke kabels die naast de hangdraad van de compound draden hangen.Hier, op lijn 52 hangen die dikke draden er vanaf Antw.Zuid tot in Boom (en waarsch. ook verder)
Met vriendelijke groeten
Peter

Bundesbahnfreak

Hoi Peter (en co)

Het antwoord was al voor een groot deel gegeven, het zijn galsvezelkabels maar niet van Belgacom maar van de Telecom afdeling van de spoorwegen.

Groeten

Rudy

loebaske

Ik vermoed dat het spankabels zijn, daar waar die gewichten aanhangen, dat dien om de bovenleiding onder voldoende spanning te houden, meestal gaat dat over 5 portieken....

knibbelknabbel

citaat:
Geplaatst door Peter

Wat zijn die dikke kabels die naast de hangdraad van de compound draden hangen.Hier, op lijn 52 hangen die dikke draden er vanaf Antw.Zuid tot in Boom (en waarsch. ook verder)


Dat zijn dezelfde als die ernaast. Het is hier een overgangstuk. Kijk eens naar het volgende portiek. Daar zijn 2 extra driehoekprofielen waar ze zijn op vastgemaakt met een isolator ertussen. Daarna gaat dit ofwel naar een spaninrichting (met gewichten) (einde draad) ofwel worden ze daar simpelweg vastgemaakt aan de palen (begin draad)