Nieuws:

Nu in MSM 246 PRAKTIJK: Terminus: de baan, deel 2 * Het beladen van ouderwetse goederenwagens, aflevering 3 * Het ombouwen van goedkope open goederenwagens * Zwitsers smalspoor in 4 maanden, deel 1 * Laseren voor dummies: een hooikar * Het modelleren van jonge bomen

Hoofdmenu

Nieuwe NMBS modellen 2008

Gestart door theedooz, 17 februari 2008, 23:56:25 PM

theedooz

Wie weet of er nog nieuwe NMBS modellen zijn aangekondigd voor 2008? Ik denk daarbij aan:

- Nieuwe versies Mehano 51'er
- Nieuwe versie Roco bolle neus
- Nieuwe versie Roco reeks 62/63
- Nieuwe versie Roco reeks 20
- Nieuwe versie Matrix reeks 59
- Nieuwe versie Matrix reeks 22/23/25

De 18, 26 en 16 laat ik er even buiten want die zijn net nieuw uitgebracht.
Of andere (geheel) nieuwe modellen natuurlijk.
 

Anarchy

Roco reeks 20 blauw normaal gezien speciaal voor Van Biervliet en Olaerts

M?trix 59 in exposchildering

M?trix 25.5

Michiel

In schaal-N heeft Hobbytrain een belgische "Nohab" aangekondigd (art. H2881). Welke "Nohab" het nu uiteindelijk gaat worden is mij nog onbekend.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Sicco

citaat:
Geplaatst door Saraan

In schaal-N heeft Hobbytrain een belgische "Nohab" aangekondigd (art. H2881). Welke "Nohab" het nu uiteindelijk gaat worden is mij nog onbekend.


Waar wordt dan op gedoeld? Een Belgische Nohab heeft nooit bestaan, of het moet een stomer zijn, want daar heb ik gean verstand van....

groeten Sicco

mark7758

Nee. Men wil een Nohab gaan maken.
Maar of het een NMBS of CFL uitvoering wordt is nog onbekend.
(Vertelde de importeur te Nurnberg.)
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.

Sicco

citaat:
Geplaatst door mark7758

Nee. Men wil een Nohab gaan maken.
Maar of het een NMBS of CFL uitvoering wordt is nog onbekend.
(Vertelde de importeur te Nurnberg.)


Ow wacht, je bedoelt een reeks 52/53/54. Nohab heeft die indertijd ook gebouwd ja, maar die van NMBS/CFL zijn in Belgi? zelf gebouwd bij AFB.

loco

Ik weet niet wat Sicco bedoelt, maar waarschijnlijk wil hij zeggen dat de Belgische variant van de Nohab bolle neus eigenlijk een AFB loc moet zijn, gebouwd door Angelo Franco Belge. Deze AFB's zijn de reeksen 52-53 en 54 (ex type 202, 203 en 204). Alhoewel beide versies sterk op elkaar gelijken, zijn er toch enkele kleine en opvallende verschillen. Maar iedereen weet dat wanneer er over Belgische Nohablocomotiven wordt gesproken, wij gewoonlijk onze AFB's bedoelen.

Michiel

Sicco, ik weet ook niet goed waar je op doelt, maar hier is het bericht. Maak zelf maar uit wat het is:

http://www.modellbahn-apitz.de/prospekte/Kato%20Hobbytrain.pdf
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Sicco

citaat:
Geplaatst door loco

Ik weet niet wat Sicco bedoelt, maar waarschijnlijk wil hij zeggen dat de Belgische variant van de Nohab bolle neus eigenlijk een AFB loc moet zijn, gebouwd door Angelo Franco Belge. Deze AFB's zijn de reeksen 52-53 en 54 (ex type 202, 203 en 204).



Uhm, ja dat is toch precies wat ik zeg, dus wat begrijp je niet?

Het ontwerp van de 'bolle neus' is Amerikaans en is indertijd verkocht aan Europa. Er zijn dus twee fabrieken geweest die het hebben gekocht en de locomotieven hebben gebouwd: Nohab met een versie voor Scandinavi? en Hongarije en AFB voor Belgi? (waarvan er vier zijn geleverd aan de CFL). Nohab heeft dus feitelijk niks van doen met de Belgische variant, het zijn ook geen Nohab locomotieven, want het ontwerp is net zo min van Nohab als van AFB.

Het is natuurlijk helemaal niet erg dat het toch Nohab-locomotieven worden genoemd omdat dat nu eenmaal gemeengoed is geworden (maar wel vreemd), maar als men geen idee meer heeft waar ik het over heb als ik feitelijk het correcte zeg, dan denk ik wel eens dat men iets trotser mag zijn op het Belgisch industrieel erfgoed [:D]

De verwarring is ontstaan omdat de fabrikant zelf dus een Nohab locomotief aankondigt. Omdat ik ervan uitga dat een fabrikant dat soort fouten niet hoort te maken en ik nog geen plaatje had gezien, was ik ervan uitgegegaan dat ze iets anders bedoelden, want voor hetzelfde geld is er ooit wel eens een stoomloc door Nohab aan de NMBS geleverd...

Zo, misterie opgelost [:)]

groetjes Sicco

doomslu

citaat:
Geplaatst door Sicco


...
Omdat ik ervan uitga dat een fabrikant dat soort fouten niet hoort te maken ...
Daarover geef ik je gelijk Sicco.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Michiel

Bedankt Sicco, voor je verduidelijking. Ik heb ook niet voor niets "Nohab" tussen aanhalingstekens gezet. Maar ik vrees dat wat de fabrikant aankondigt, ook zo zal zijn; ze gaan waarschijnlijk een Nohab versie in NMBS kleuren leveren, met de gebruikelijke fouten. We zullen maar afwachten zeker...?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

poco loco

Bizar dat nu, net na Fleischmann, ook Trix en Marklin een type 64 gaan uitbrengen.

luc.

janjozef

Die type 64 van marklin is dat geen BR64 een belgische type 64 is een BR38 als ik me niet vergis

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tufken

En er komt nog een andere uitvoering van Fleischmann dit jaar
van de BR 64 met windleiplaten en een andere beschildering.
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "


tufken

En Roco komt ook nog met een type 90
" Met een lach en wat meer positief denken is het leven zoveel mooier "