Nieuws:

Nu in MSM 246 TREINSAMENSTELLING: De IC Saphir

Hoofdmenu

elec. teken symbolen

Gestart door Pietje Puk, 15 februari 2008, 21:29:25 PM

Pietje Puk

Het pijltje duidt op dioden, het circel met kruis op lampjes, maar waar is dat andere teken voor?

Is dat een elko?

Of is dit een capacitor?

Of is een elke en een capacitor hetzelfde?

Maar de belangrijkste vraag is ;-)
Wat heb ik nu nodig?

(idd een dummy vraag ;-)

Zie de afbeelding verderop

INFO

#1
Geen idee ik zie een rood vierkantje een groene cirkel en een blauwe pijl. Dus welk symbool bedoel je nu?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

doomslu

#2
Erik, de foto die je wil tonen staat op jouw harde schijf en dat kunnen wij niet zien. Uploaden naar Photobucket (of andere) is de oplossing...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Pietje Puk

#3



INFO

#4
Ik weet niet waar je dat schema vandaan hebt, maar wat zou de werking ervan moeten zijn?? Ik snap het even niet zo 1 2 3.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

#5
Een koe is een beest, maar niet elk beest is een koe.
Zo is een elco een capacitor (condensator in het Nederlands), maar niet elke condensator is een elco.
Gezien de waarde van 470 of 1000 uF gaat het in dit geval wel om elco's.

Maar net als Info snap ik ook niet wat de bedoeling van dit schema is. Er zit b.v. een relais in waar 6 draden aan vast zitten. Maar zolang niet duidelijk is waar de spoel zit en waar de contacten kan ik er niks van maken.
Dus graag wat meer achtergrondinformatie.

loebaske

#6
Dat is precies een schema van uit de tijd van de "oude belgen" [:D][:D]

Pietje Puk

#7
Voor de goede orde het gaat er om om een analoge lok in de baan automatisch van rijrichting te doen laten veranderen.

Het plaatje kwam van: http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=3923

Zojuist even verder gekeken op http://www.marklin-users.net van een zekere Hans Martin. Daar kwam ik, denk ik, de orginele schets tegen.
Maar daar kwam ik toch niet helemaal uit...

Zie iemand kans om dit wat duidelijker en preciezer te schetsen?

Dit is de schets:
http://www.marklin-users.net/upload/Community/Notpublic/hmsfix/reverser_01.jpg

Dit de bij behorende toelichting:

..."In order to have a continuous traffic on a straight line, however, you require an additional device: an automatic reverser control device. So when the lok reaches the terminal station, the reverser relay is activated by this device for a short moment, and the train returns to the station at the other end of the line, etc.

The circuit is absolutely low-cost, it works with analogic AC locos, of course, and it makes significant use of one of the most underestimated devices in the whole mrr world: the good old reverser relay. This device was an ingenous construction which seems now to loose its place in our locos, as more and more of them are converted to digital.

The circuit is quite simple to understand: The end stations have a contact or switching track. When the lok comes in and moves over the contact, the relay switches the center rail from normal trafo voltage to the 24 V output of an additional trafo. You can get such trafos for 10 EUR or so from any electronic component distributor. Important is that the relay coil is supplied from a capacitor. When the capacitor is discharged after 1 - 2 seconds, the relay falls back, and the lok is again connected to the normal trafo output. And off it goes. The capacitor is now slowly recharged through a fairly large resistor. This may take 10 seconds or so and cannot happen as long the lok closes the contact in the station. The game repeats when the lok reaches to opposite station.

I have provided a second relay contact which ensures that the relay does not fall back if the lok makes a jerk when it gets the reversing pulse.

Of course, you may add a lot of refinements to this circuit. It may also be useful to experiment with the sizes of the capacitor and the resistor."

Vol verwachting klopt het hart...

hobbyist

#8
zover ik er iets van kan maken lijkt het eerste schema meer op een blokbeveiliging en de link naar een pendelschema. Beide zijn niet indentiek.