Nieuws:

Nu in MSM 251 BAAN: Lisette * Useldange

Hoofdmenu

Solderen

Gestart door marimon, 11 maart 2005, 20:05:03 PM

marimon

Het solderen van electrische draadjes aan de rails lukt mij niet goed. Ze blijven niet altijd "plakken" en ik moet nogal veel soldeer (40/60) gebruiken door steeds maar te moeten herbeginnen. Ik gebruik een Weller soldeerbout van 25 Watt.

Marc:o)
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

eibtrain

Beste Marc,

Alle begin is moeilijk, maar als de draadjes iets niet moeten doen dan is het wel "plakken". Draden (of nadere componenten) dienen als het ware met elkaar versmolten te worden dmv het soldeer.

Bij deze mijn ervaring:
1) zorg eerst en vooral voor een zuivere "punt" van je soldeerbout, anders vloeit het soldeer niet mooi open
2) fixeer draadje 1, laat een klein beetje tin smelten op je punt,tegen het draadje aanleggen en nu eventjes wat soldeer op de draad laten smelten, je zal zien dat deze zich mooi over het koper verspreid.
3) boor nu een klein gaatje (vb 0.75mm) in de rail.
4) ontvet de rail goed.
5) draadje van (0,5mm)er in, nu eerst even goed doorwarmen,(wel opletten dat je biels niet smelten)soldeer toevoegen en als het goed gaat heb je nu een mooie las zonder veel soldeer.

Voor punt 5 werk ik met een zwaardere soldeerbout (60W), kwestie van op korte tijd een hoge temperatuur te bereiken, mogelijks is dit jouw probleem

Ga evt.ook even na uit welk materiaal jouw rails vervaardigd zijn. Meestal is dit nieuwzilver, dit is relatief goed te solderen.

Veel succes! de volhouder wint[:)]

eibtrain

n/a

Of roestvrijstaal en dan is heel wat moeilijker. Maar vroeger lukte het mij vaak ook niet, maar oefening baart kunst. Gewoon stug volhouden.

Havoc

Rails zijn meestal uit wat men nikkelzilver noemt gemaakt. Dit zou moeten goed solderen. Vooral goed schoonmaken, beetje opschuren met fijn schuurpapier (250) kan helpen. Wat voor soort flux heb je gebruikt? Electronica soldeer heeft reeds flux ingebouwd en is het handigste. Anders kan het zijn dat je bout te klein is en de rail niet snel genoeg opwarmt. "Niet blijven plakken" is meestal het gevolg van geen (of verkeerde) flux, of niet warm genoeg.

Marklin C rails uit roestvrij staal lees ik net. Dit kan een probleem zijn afhankelijk van wat voor soort het is.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marimon

Mijn rails zijn inderdaad uit zilvernikkel vervaardigd. Ik gebruik geen flux gezien het gebruik van electronica soldeer. Misschien zoals jullie zeggen kan mijn bout te klein zijn, mijn soldeerbout dus.[:p] Wat ik wel fout deed is niet ontvetten en waarschijnlijk te weinig schoonmaken met een schuurpapiertje. Mis van mij. Dat gaatje boren lijkt mij wel een goed idee. Zal ik toepassen.
Natuurlijk geef ik de moed niet op.
"Wat niet plakt, zal moeten smelten!"
Ik blijf doorgaan....

Groeten,
Marc[:)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

n/a

citaat:
Geplaatst door marimon

Het solderen van electrische draadjes aan de rails lukt mij niet goed. Ze blijven niet altijd "plakken" en ik moet nogal veel soldeer (40/60) gebruiken door steeds maar te moeten herbeginnen. Ik gebruik een Weller soldeerbout van 25 Watt.

Marc[:o)]



Marc,

Gebruik soldeer met een harskern, dus met een vloeimiddel.
Gebruik minimaal een soldeerbout van 50 Watt Dan kun je snel en kort de plaats verhitten, en zal er weinig schade aan de rail bedding ontstaan.

Vertin eerst het draadje wat je wil solderen, maak de plaats schoon waar de verbinding moet komen en vertin deze eveneens. Voltooi daarna de soldeerverbinding door beide onderdelen te verhitten en met het toevoeren van wat soldeer, als de soldeer smelt en vloeit, de soldeer verwijderen, de bout nog even op de plaats houden en de soldeer iets langer laten vloeien, daarna de bout terugtrekken, en de soldeerverbinding laten afkoelen zonder deze te bewegen.

Als het solderen op de railstaaf zelf niet lukt, dan kun je ook het draadje op de raillas solderen. dit is van dunner materiaal gemaakt en zal minder warmte nodig hebben om een goede soldeerverbinding te garanderen.

Mvg
Wim Ros


www.rosoft.tk


marimon

Bedankt Wim. 'k Ga nu naar de buurman, die heeft zeker weten een zwaardere soldeerbout. Dat moet lukken zo, kan niet anders.

Groeten,
Marc[:)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

depovero

Dag alleman,

E?n ding is zekers, na het solderen moet je las 'blinken', als het een 'matte' uitzicht heeft, trek eens aan het draadje, ... los zal hij komen, in de meeste gevallen. Dus, hetgeen de 'ge-expirementeerde hierover beantwoordt hebben, geloof hen, het is waar. Volg maar hun trucjes, blindelings zelve!

Zuccez,

Denis
Zien kijken en dromen
Oh zo klein en fijn
Voor Z moet je er zijn

Havoc

citaat:
E?n ding is zekers, na het solderen moet je las 'blinken', als het een 'matte' uitzicht heeft, trek eens aan het draadje,


Dit is correct...tot nu toe. Het volgende meer als info voor de ge?nteresseerden:

Midden volgend jaar gaat de europeese richtlijn over schadelijke stoffen in voege komen. Een van de vele dingen daarin is dat men nu loodvrij gaat moeten solderen. Dit heeft verschillende gevolgen. Een daarvan is dat de tot nu toe gebruikelijke soldeerlegering moet vervangen worden door eentje zonder lood. Daar zijn verschillende oplossingen voor uiteraard. Maar een van de betere legeringen heeft als eigenschap dat een goede soldering niet meer blinkt, maar dof is! Als je hiermee soldeert, dan blinkt het mooi als het gesmolten is, en dan plots...zo mat als iets.

De "groene jongens" onder ons die nu al met loodvrij soldeer aan de slag willen zijn gewaarschuwd.

Een ander gevolg dat ook voor de thuis soldeerder belangrijk kan zijn is dat de soldeertemperatuur omhoog gaat, dus je hebt een iets zwaardere bout nodig.

Johan

Expert in non-working solutions.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

marimon

Aan allen wel bedankt voor de tips. Het was dus wel degelijk de bout die te klein moet geweest zijn. Zonder zelfs een gaatje te boren lukt het mij nu wel. Oefening baart kunst en de ervaring van gevorderden is heilig.

Groeten,
Marc[:)]
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner