perron maken

Gestart door patri, 12 februari 2008, 18:57:28 PM

patri

Hoe maakt men een mal voor het gieten van een perron dat in een bocht ligt?

dank bijvoorbaat,
   Patri

ysbeer

Als je praat over een spoirle mal van een perron dan kun je het buigen wel vergeten.
Dat werkt niet,je krijgt hem wel wat krom maar de stenen trekken dermate vreemd weg dat het geen gezicht is.
Wellicht hele korte rechte stukken in een bocht leggen.
Of een asfalt peron.
wim

janjozef

als je er maar 1 moet hebben zou ik het niet afgieten, zoals wim zegt in een bocht leggen kun je vergeten, anders 1 stuk maken mal maken en dan afgieten

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Peter

Kijk eens op de website van onze vriend en moderator Gerolf. Hij heeft gebogen perrons gemaakt met gips.
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Ik heb alleen de perronboorden afgegoten via een zelfgemaakte mal. Daarna de rest ter plaatse opgevuld met plaaster, de toplaag is Polyfilla.
De foto's op dat deel van mijn website dateren nog uit de tijd dat ik met een webcammetje "fotografeerde" [:I]
http://meb.gerolf.be/spoorweg/station/nperron.htm#boordstenen
Als ik nog eens perrons bij maak (ten vroegste 2009), komen daar betere foto's, beloofd!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

patri

Alvast bedankt voor de reactie's.

mnieuwlaet

Hallo het is bijna een maand later en ik kom dus een beetje achter!
Maar ik kom direct to the point zoals ze zeggen.  Ik heb rubberen mallen (2 stuks) gekocht op de website van conrad.be om plaaster in te gieten, deze kan je perfect in de gewenst bochten plaatsen.
Ze kosten ongeveer 8 euro denk ik en zijn een 15 a 20 cm lang.
Het resultaat moet mooi zijn (positief en optimistisch) want op dit moment zijn de eerste twee stuks aan het drogen.

Daaag

ysbeer

Ja dat klinkt heel mooi,maar wat jij volgens mij gekocht hebt,zijn perron zijkanten.
Dat je die kon maken had gerolf je al vertelt,en ook alle andere schrijvers hier hadden je kunnen zeggen dat perronranden wel krom te gieten zijn.
Maar patri vroeg geen perron randen maar een compleet perron.
En dat is toch echt heel wat anders.
wim

Kees-Jan

Ja, ik heb nog zo'n 15 meter gebogen perronrand te gaan voor een projectje.

Ik doe veel met gips maar 15 meter gieten is me net iets te veel.

Mijn keuze is op de buigbare (plastic) perronrand van Auhagen gevallen.

Deze randen ga ik combineren met plaaster??? (gips in NL [:I])

Het resultaat laat nog even op zich wachten omdat eerst de rails gelegd moeten worden.

Kees-Jan