Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Waarom die locdeuren verschuiven ?

Gestart door TECHWIL, 12 februari 2008, 09:38:12 AM

TECHWIL

Locdeuren hebben bijna altijd rechtstreeks toegang gegeven tot de machinistencabine, een loc had dus normaal 4 deuren niet ver van het uiteinde gelegen. In de jaren 90 verschenen daar varianten op zoals de TAURUS 1016 - 2 deuren naar het midden verschoven of de franse reeks 36 en onze reeks 13 welke 4 naar het midden verschoven deuren hadden.
Was dit een modeverschijnsel ? Inderdaad de nieuwste locs hebben terug 4 deuren met rechtstreekse toegang tot de cabine.
Weet iemand daar het fijne van ?
Ren?
RENWIL

wisselstromer

heeft dit niet te maken met de grotere stuurposten
meer luxe voor de machinist???
en dat de nieuwere loks eigenlijk grote bouwdozen zijn en de gehele 'neus' uit 1 deel bestaat en daardoor de cabine deur naar hetmiddengaat ??
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

loco

Vreemd maar waar. De laatste versie van de Taurus is opnieuw voorzien van twee deuren. Ofwel heeft de treinbestuurder aan comfort moeten inleveren, ofwel heeft het er niets mee te maken. Ik denk eerder aan het ontwerp en budgetredenen. Om goed te zijn zou ik de Duitse boekskes eens moeten nalezen om het te achterhalen. Daar hoop ik de reden te kunnen vinden.

modelbaanHO

Ik heb ergens gelezen (maar weet spijtig genoeg niet meer waar om dat als bron te kunnen vermelden) dat de deuren terug in de stuurposten worden geplaatst omdat de treinbestuurder bij problemen zoals een brand in de machinekamer zijn loc nog kan verlaten. Anders moet hij net naar die machinekamer om buiten te geraken.

Andersom werden de deuren in de machinekamer geplaatst omdat bij aanrijdingen de stuurcabine zodanig kon worden beschadigd dat de deuren niet meer open gingen en er dan geen ontsnapping mogelijk was.

Als dit de redenen zijn dan bewijst het voor de zoveelste keer dat het in veel gevallen moeilijk is om een goede/juiste oplossing voor een probleem te vinden (in dit geval de veiligheid van de treinbestuurder).

Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Jurgen

citaat:
Geplaatst door modelbaanHO

Ik heb ergens gelezen (maar weet spijtig genoeg niet meer waar om dat als bron te kunnen vermelden) dat de deuren terug in de stuurposten worden geplaatst omdat de treinbestuurder bij problemen zoals een brand in de machinekamer zijn loc nog kan verlaten. Anders moet hij net naar die machinekamer om buiten te geraken.



Dit heb ik ook ergens gelezen, maar ik weet ook niet meer waar. Spoorwegjournaal misschien?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.