Nieuws:

Nu in MSM 246 REPORTAGE: Derde lustrum voor On traXS!

Hoofdmenu

Welke besturingscentrale?

Gestart door Steven DH, 11 februari 2008, 21:27:17 PM

Steven DH

Hallo,

Aangezien ik nog niet veel ervaring heb in de digitale wereld (de baan van mijn vader wordt analoog bestuurd), zou ik graag wat advies hebben in verband met het beste besturingssysteem voor mijn nieuw te bouwen baan.

Wat al vast staat, is dat ik voor het DCC-systeem zou kiezen met locdecoders van Lenz of ESU. Een vakhandelaar had me dan als besturingscentrale de Viessmann-Commander aangeraden, maar hier zijn volgens mij te veel toeters en bellen aan: ik zou de wissels nl. decentraal willen besturen (analoog of via trekstangen onder de baan), dus een sporenplan op de centrale is overbodig.

Ik zoek dus eerder een systeem om enkel locs te besturen, eventueel met walk around handregelaars. Eventueel had ik dan gedacht aan de aanschaffing van een Multimaus van Roco. Of is dit dan weer iets te simpel?

Is het ook mogelijk om met een Multimaus te beginnen en dan later over te stappen op een "groter" systeem ? la Lenz? Of beter direct Lenz kopen?

Bij voorbaat bedankt voor jullie antwoorden.

Spoorse groeten,

Steven



Bezoek ook mijn fotopagina: www.flickr.com/photos/stevendehaeck

eric

Eerst en vooral goed afwegen hoever je wil gaan in het digi wereldje.
Wil je ooit naar een computergestuurde modelbaan?
Om in te stappen is Roco met de huidige multimaus of Lenz Compact heel handig of om er zelfs bij te blijven als je er voldoening aan hebt.
Alles hangt natuurlijk ook een beetje af van uw budget.

Steven DH

citaat:
Wil je ooit naar een computergestuurde modelbaan?

Niet echt neen: ik vind het juist leuk om zelf wissels te trekken enz...  met de PC erbij is alles mij een beetje te automatisch.
Enkel mijn Belgische seinen zou ik op lange termijn nog digitaal willen besturen: heeft dit een invloed op het te kiezen besturingssysteem?

Steven
Bezoek ook mijn fotopagina: www.flickr.com/photos/stevendehaeck

hobbyist

Je kan ook het daisy systeem nemen van Uhlenbrock. Daar heb je losse handregelaars bij. Let wel op. het systeem beschik niet over een aansluiting voor een automatisatie via pc en het vermogen is beperkt tot 2amp.

Peter

De lokmaus of Multimaus van Roco zijn heel goed om mee te beginnen.
Later kan je die nog altijd aansluiten op een Intellibox van Uhlenbrock, volgens mij nog altijd de ideale multiprotocol besturing.
Ieder heeft zijn voorkeur natuurlijk, maar de IB, samen met twee Multimausen, is voor mij het ideaal.
Met vriendelijke groeten
Peter

INFO

citaat:
Geplaatst door hobbyist

Je kan ook het daisy systeem nemen van Uhlenbrock. Daar heb je losse handregelaars bij. Let wel op. het systeem beschik niet over een aansluiting voor een automatisatie via pc en het vermogen is beperkt tot 2amp.




Dit systeem beschikt juist wel over een aansluiting voor een automatisch systeem, al dan niet via de PC. Het systeem is namelijk op basis van LOCONET. Dus automatische schaduwstationsturing met lokherkenning is mogelijk, als ook een compleet computergestuurde baan. De ideale instap, die vaak vergeten wordt.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

n/a

hallo

ik ben nog niet met een baan begonnen en de rails ligt er ook nog niet.
maar nou wil ik digitaal gaan rijden (wisselstroom) voor ongeveer 10 loks. welk systeem kan ik nou het best gebruiken ? een Mobile Station (1,9) of een marklin control unit??[:D]