Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

graantransport

Gestart door marimon, 09 februari 2008, 23:14:38 PM

marimon

'k heb nu wel graansilo's staan op mijn baan, maar de vraag is 'welke wagons transporteerden (tijdperk III-IV) het graan naar de silo's?
Bij welk merk moet ik mijn gading vinden?
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Mr-tsjoektsjoek

Dag Marimon,

Graan wordt tegenwoordig getransporteerd in wagens type Uapps.

Dit zijn gesloten onderlossers.

Marklin heeft ze onder andere onder nummer 46321 eens uitgebracht.
Dit is een set van drie.  Andere sets bestaan er ook.
Ook onder Trix bestaan ze.  Dezelfde wagens als bij Marklin maar een ander immatriculatienummer.

Ook Jouef en Rivarossi heeft ze uitgebracht.

Toen ik enkele jaren terug (ik denk in 2002) aan het werk was in het station van Boom heb ik ze daar eens zien lossen :
op een zijspoor worden de wagens afgesteld.  Een transportband wordt onder de wagen gerold waarna de deuren, ??n voor ??n, onder de wagen worden geopend.  

In de zone waar gelost wordt ligt het spoor dan ook vol met kiemend en ander graan.  
!! Interessante scenerytip !!

Wat de wagens betreft, ik weet niet of je ze nu nog kunt vinden in de vakhandel, maar op beurzen en veilingen kom je ze zeker tegen.

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door Mr-tsjoektsjoek

Dag Marimon,

Graan wordt tegenwoordig getransporteerd in wagens type Uapps.

Dit zijn gesloten onderlossers.

Marklin heeft ze onder andere onder nummer 46321 eens uitgebracht.
Dit is een set van drie.  Andere sets bestaan er ook.
Ook onder Trix bestaan ze.  Dezelfde wagens als bij Marklin maar een ander immatriculatienummer.

Ook Jouef en Rivarossi heeft ze uitgebracht.

Toen ik enkele jaren terug (ik denk in 2002) aan het werk was in het station van Boom heb ik ze daar eens zien lossen :
op een zijspoor worden de wagens afgesteld. Een transportband wordt onder de wagen gerold waarna de deuren, ??n voor ??n, onder de wagen worden geopend.  
In de zone waar gelost wordt ligt het spoor dan ook vol met kiemend en ander graan.  
!! Interessante scenerytip !!

Wat de wagens betreft, ik weet niet of je ze nu nog kunt vinden in de vakhandel, maar op beurzen en veilingen kom je ze zeker tegen.

Groeten Mr tsjoektsjoek.




>>>> Komt daar ook geen perslucht aan te pas om dat graan uit de wagons te krijgen?? en wat gebeurd er daarna met dat graan? moet dat niet opgezakt worden of zo?

Gerrit

Mr-tsjoektsjoek

Hallo,

Bij wat ik toen zag in Boom gebeurde de lossing d.m.v. de zwaartekracht.

Het graan werd overgeladen op vrachtwagens.

Dit alles gebeurde overigens op de goederenkoer van Boom, niet bij een graanbedrijf.

Groeten Mr tsjoektsjoek

Mr-tsjoektsjoek

Hallo Marimon,

Blijkbaar heb je niet veel reactie op je topic ?

Daarnet was ik op de site van Van Biervliet.

Raad eens wat ik daar vond :

M?rklin 46327 : Belgisch set van 3 silowagens is leverbaar !



Dus ze zijn nieuw nog leverbaar !

Groeten Mr tsjoektsjoek.

Arbeco

Rivarossi heeft jaren ook deze wagens in de catalogus gehad, in ontelbaar veel uitvoeringen. Op beurzen kom je ze nog regelmatig tegen, heb er zelf een poosje geleden nog 2 gekocht met het opschrift "Amylum" en "Transcereales".

Groetjes Len[;)]
Old diesels never die...

Willems

Rivarossi o.a CITA transcerales, verhuur Brambless, CAIB en ook Jouef heeft er in zijn assortiment.
wim.waleboer@facebook.com
LGB Treinentuin De Afslag en modulair
SalzBurgerLandesBahn

Peter

Op beurzen vind je ook nog regelmatig de bouwdozen voor die graanwagens van het merk Dacker voor een heel redelijke prijs.
Met vriendelijke groeten
Peter

marimon

tsjoektsjoek,
Bedankt voor de info. 't Is wel wat laat gereageerd van mij, maar daarvoor niet minder gemeend. Ik ben eens gaan koekeloere op de site van VB en het is dat wat ik zocht. Maar ook bij Cldecor heb ik het gevonden en ga daar mij dit eerstdaags aanschaffen.
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner