knipperende lichten multimaus

Gestart door Gizzmo, 09 februari 2008, 13:56:48 PM

Gizzmo

Ik heb een probleempje met men nieuwe multimaus.

Een paar weken geleden heb ik een startset van roco aangekocht met multimaus. na het opstellen van een spoorovaal bleek alles netjes te werken.

Nu een paar weken later (en een uitbreidings set rijker) wou ik eens een iets uitgebreider spoor aanleggen. nu blijkt de loc niet meer te willen doorrijden xx(

even iets duidelijker: als ik de loc in beweging zet met de maus dan vertrekt hij maar na enkele sec. stopt deze weer en beginnen de lampen van de loc te knipperen. enkele sec. later vertekt de loc opnieuw met terug het zelfde resultaat. Als ik hem zeer stil laat rijden blijft hij wel lopen... ???

Ondertussen heb ik getest op een klein stukje spoor ... zonder resultaat. ook in de handleiding kan ik hier niets over vinden.
Wie kan me in de juiste richting sturen?

Alvast met zeer veel dank!
David

INFO

Knipperende lichten na een tijdje rijden, duidt op overbelasting van de decoder in de lok. Deze wordt dus te warm.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Gizzmo

hij doet het al onmiddelijk ... dus ijskoud zeg maar.[V]

Ik heb wel de indruk dat als ik hem stilletjes laat rijden, hij wat schokkerig rijdt ... ??

Hopelijk kan iemand hier iets mee.
GreetZ
David

Roderik

David,

Het probleem ligt dus niet bij je Multimaus maar aan de decoder in de loc. Je loc heeft serieuze decoderproblemen. Of hij nu traag schokkend rijdt of niet is niet belangrijk. Stop met proberen want je maakt het alleen maar erger.
Als je startset nog maar een paar weken oud is, staat hij dus nog onder garantie. Stop je rekening in je zak en ga terug naar de winkel zou ik zo zeggen.
Always be modelling!

Gizzmo

Hmmmm ... dan wordt het natuurlijk lastig ... ik heb hem namelijk van Ebay (wel gekocht als nieuw)
Is er een manier waarop ik kan testen of het zeker de decoder is?
en kan een decoder stuk gaan omdat hij niet genoeg stroom krijgt?
Het spoor dat ik heb is redelijk groot maar had maar 1 aansluiting naar de booster ... De trein kreeg problemen op het moment dat hij het verste van de booster (10764) weg was ... zou dat een oorzaak kunnen zijn?

Gerolf

Best mogelijk. Dat kan je eenvoudig uitproberen door een extra voedingslijn te plaatsen.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

eric

Heb je al CV's veranderd?
Zoja, tracht eens de decoder terug op fabrieksinstelling te zetten.
Als het de originele decoder is in de loc dan zou het een Esu moeten zijn, dus CV 8 op 8 zetten en hij zou terug gereset moeten zijn zoals hij uit de fabriek komt.
Zijn de wieltjes van de loc en de rails ook nog mooi proper?
Want dat kan soms ook voor ergernis zorgen.

Ik hoop voor u dat uw ebay verkoper niet de decoder heeft verwisseld door een super goedkoop type.
Als het een Ebay-handelaar is zou je ook een factuur moeten gekregen hebben en kan je aanspraak maken op garantie.

Gizzmo

ik vrees dat het daar ondertussen te laat voor is ... zelfs op een klein stukje spoor (4 rechte stukken) heeft hij al het zelfde probleem.

Ook ben ik er ondertussen achter dat er in die startset treinen (BR 218) een printplaatje zit met daarop de decoder verwerkt ... dus volgens mij ni zo simpel te vervangen [xx(]
als ik dan opzoek ga in de catalog van roco kan ik er ook niets over terug vinden ...
hmmm de tunnel wordt als maar langer en langer [V]

David.

Peter

Yep, dat is dezelfde Roco lok als dat ik heb staan. Was vroeger de goedkope (en enige) beginset.
Enkel te gebruiken op adres 3 en je kan de decoder niet vervangen, want hij vormt een geheel met die printplaat.
Heb er zelf nog een verkocht (zo'n lok) een tijdje geleden. Heb er nu nog twee staan (een rode en een beige)
Met vriendelijke groeten
Peter

Gizzmo

Ok ... weer wat getest verder.
De Loc terug in in fabrieks instellingen CV8 op 8
De MultiMaus terug op fabrieks instellingen (reset)
Nog steeds geen verandering ... [:(]

Net nog eens getest met een klein ovaaltje ... als ik de maus heel stilletjes aanzet dan rijd de trein rustig rond. Als ik dan iets meer vermogen naar de trein stuur is het heel duidelijk zichtbaar dat op bepaalde standen de trien onrustig rijd (schokkerig) en op een standje sneller of trager wel goed ... eens de trein echt op snelheid komt gaat het steeds weer mis (maus hoger dan 1/4de) dan stop hij en gaan de lampjes knipperen, waarna hij weer vertrekt.

misschien is er iemand in de buurt van geel waar ik men loc eens kan testen? zo weet ik tenminste zeker of het de loc of de maus is ... voor ik weer eens de spaarrekening ga plunderen [:o)]

Alvast met dank!
David

eddy

hoi Gizzmo,
Als je wil kan je U lok eens testen thuis.Ik woon in Laakdal dus dat is maar een 10 km van Geel.Voor een afspraak mail eddypodevijn@telenet.be.

Mvgr Eddy

Gizzmo

Het is inderdaad goed mogelijk dat weerstand hier een van de problemen is ... als ik nog eens wat tijd vind deze week bekijk ik het even. Kan ik hiervoor ook WD40 gebruiken of naaimachine olie?

Alvast dank voor het aanbod Eddy!
Mocht ik er zelf niet uitkomen mag je een mailtje van me verwachten.

GreetZ
David

Peter

Gebruik de olie van Faller. Ikzelf gebruik die al jaren met goede resultaten. Met zo'n flesje Faller olie doe je jaaaaaaaaaaaaren.[:D]
Met vriendelijke groeten
Peter

Gizzmo

Ok ... een smeerbeurt verder en nog steeds geen resultaat.

Wel heb ik ondertussen gemerkt dat het wel eens te maken kan hebben met de stroomopname. Ik kan de loc laten rijden tot een bepaalde snelheid (+/-5 stapjes op de multimaus) 1 stapje verder en de trein valt stil en de lichten knipperen.

Als ik nu de loc laat rijden op stapje 5 en ik schakel de verlichting aan dan krijg ik het zelfde effect. loc stopt met knipperende lichten.

Het lijkt dus wel alsof het probleem zich voordoet vanaf een bepaalde stroomopname ...
Ik heb geen idee of dit eerder decoder of multimaus problemen zijn.

Dit kan ik hopelijk binnenkort vertellen, aangezien ik aan Eddy heb gevraagd of de loc even op zijn baan mag, dus hopelijk binnenkort meer nieuws.

GreetZ
David

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Gizzmo

Ik heb geen idee of dit eerder decoder of multimaus problemen zijn.
David, waarom ben je zo aan het klooien? Info heeft in de eerste reactie al het antwoord gegeven, de decoder wordt overbelast. Waarom geloof je hem niet?

Overigens schijn je dat in sommige decoders buiten werking te kunnen stellen met een CV. De decoder negeert dan de overbelasting en gaat gewoon door alsof er niks aan de hand is.