Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Treintafel => plaatsgebrek

Gestart door n/a, 06 februari 2008, 09:41:57 AM

n/a

Ik kan een treintafel plaatsen van 2m x 1M (of iets meer zelfs) maar
niet permanent.
Iemand ervaring om dit probleem op te lossen?

Alvast bedankt,

Rob

eyeris

is dat een probleem:-)
Je kan er een zetten dat is al mooi.
Is het in schaal N, HO, 0(dat zal dan best niet),...
kan je een L zetten of enkel een vaste plaat van 2m op 1m of een u mogelijk,...
Als je vast zit op die plaat zou ik zeggen maak een u door middel van een schijding in het midden van de plaat, Dan kan je aan 2 kanten een diorama maken met een kop-kop spoor met aan 1 zijde een stationnetje en aan de andere zijde,... vermits je een bocht vanaf 80 cm kan nemen.
Je moet hiervoor wel langs achter aan je baan kunnen.

Michiel

Er zijn tal van oplossingen:

De opklapbaan die je tegen de muur kan opklappen. Dit kan eenvoudig met een pianoschanier of ingenieus zodat de baan verdwijnt in een kast of zo. Een kennis van me heeft 20 jaar met succes en plezier een dergelijke baan gehad.

De hangbaan die je met kabels en katrollen aan het plaffond kan optrekken. Die heb ik voeger gehad, mispak je niet aan het uiteindelijk gewicht van een afgewerkte modelbaan.

De tafelbaan, waarbij je de spoorbaan in een tafel inbouwd. Een glasplaat erover en je kan weer eten. Vooral geschikt bij kleinere schalen zoals N of Z.

Je kan ook een baan op 2m hoog tegen de muur rondom een kamer plaatsen, over deur en venster... dit is wel permanent, en niet handig. Dit wordt eerder gedaan met grotere schalen zoals O,I of II.

Waarschijnlijk zijn er nog meer mogelijkheden, maar vind je echt geen oplossing, dan kan je steeds terecht bij een club en je creatieve spanningen daar loslaten...

groeten,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Jurgen

2 meter op 1 meter?
Dan zou ik zeggen, als je zin hebt om te spelen dan bouw je een baantje. Heb je gedaan, dan berg je alles gewoon terug op in de doos.

Zo heb ik een jaar of 6 gewerkt. Een klein baantje op mijn slaapkamer in de vakantie. Op het einde van de vakantie (lees een week of 2 na de vakantie) werd alles terug in de doos gezet en alles terug de kast in. Dit geeft meer plezier dan een baantje dat ergens gewoon kant en klaar staat te wachten. [;)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Havoc

Je kan ook modulair gaan werken. Zoals bvb de forumbaan. (zit daar nog leven in?) Als je dan een minibaantje maakt dat op zich kan werken bij jou thuis maar dat ook in een grote layout kan passen bij een club bvb dan heb je veel mogelijkheden.

Voor minibanen, 1 adres: http://www.carendt.com/
Met vakantie voor onbepaalde duur.

janjozef

Op 2 meter kan je een gemakkelijk een kleine depot bouwen, op 2 modules van 1m lengte, kan je ook nog eens op een of andere tentoonstelling gaan pronken

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Tom

Een timesaver kan je ook maken.
Tom

Frans HOOYBERGHS

Of je bouwt een ModAc-box, die je gewoon dicht doet en opbergt, opent en gebruikt, naargelang tijd, goesting, ...

Zie info;

http://www.modeltreinacademie.be/index_bestanden/ModAc-box/index.htm

vyncky


Rob,

Ik heb thuis een baan met ongeveer dezelfde grootte die in een kast klapt. Nu het is gemakkelijk het neemt geen plaats in, maar hier zijn enkele tips waar je eens moet over nadenken:

om het uit te klappen heb je toch wel wat spieren nodig.
Wanneer je vlot bezig bent met, ballasten, gras strooien, gips aanbrengn,..  moet dit soms eentijd drogen, Ik spreek uit ervaring, ik heb eens 3 nachten op de grond moeten slapen, omdat mijn treintafel deels op mijn bed ligt. (Hou hier rekening mee!)

Afhankelijk van de constructie, zit je met een beperkte hoogte die je kan gebruiken. door het wegdraaien, moet je zien dat je huisjes, bomen, e.a. niet tegen de muur schuren.

Wat je ook altijd in het achterhoofd moet houden is dat alles wat los ligt, wanneer je de baan inklapt, meestal naar beneden in de kast dondert, dus als je een autootje vergeet weg te doen, ligt dit beneden in de kas, en krijg je het er niet meer uit (bij mij toch niet).

hier enkele foto's





Webmaster en spotter van Lijn 12 Antwerpen-Roosendaal
www.lijn-12.be
lid van MSV post B (http://www.msvpostb.nl/)

doomslu

Het is wel een knap systeem voor kleinbehuisden.

Vorig jaar heb ik ook een mini-baantje gemaakt dat vlot transporteerbaar moest zijn. Ik heb triplex van 6 mm gebruikt en voor de randen een aluminium L-profiel. Daardoor kan je de zaak vrij licht houden.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

doomslu

luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Het is een misplaatste opvatting dat banen groot moeten zijn om mooi te zijn. Ik heb prachtige kleine banen gezien met goede rij mogelijkheden, en ik heb grote banen gezien die (nou ja...) en tenslotte heb je een mengeling van beide.
Het hangt er gewoon vanaf wat je zelf wilt. Kijk eens in wat modelspoorboeken en magazines om ideen op te doen. MSM heeft in het verleden al goede banen gepubliceerd, of koop of leen eens een paar uitgaven van de Miba specials over "anlagen". En vraag het eens op klub avonden aan de leden. Je zal versteld staan van de hulp en raadgevingen die je "gratis" zal aangeboden krijgen. En...maak dan je eigen keuze en ideen waar.
Met vriendelijke groeten
Peter

loebaske

Wat is dat Luc....
een vitrine kast[?]

Anarchy

citaat:
Geplaatst door loebaske

Wat is dat Luc....
een vitrine kast[?]




Zie zijn vorige bericht:

citaat:
Geplaatst door doomslu

Het is wel een knap systeem voor kleinbehuisden.

Vorig jaar heb ik ook een mini-baantje gemaakt dat vlot transporteerbaar moest zijn. Ik heb triplex van 6 mm gebruikt en voor de randen een aluminium L-profiel. Daardoor kan je de zaak vrij licht houden.


loebaske

oesje, sorry Luc, men ??n oog was nog nie open deze morgen [B)]