gezocht: koploper kenners

Gestart door stanny, 24 januari 2008, 19:48:23 PM

stanny

zoals in de titel gezegd:

zitten er in de omgeving van Geel mensen die koploper gebruiken en me willen helpen met een aantal vragen die ik heb en graag eens duidelijk zou uitgelegd willen hebben...

INFO

Yep, ik reken me wel onder de kenners, dus vuur je vragen maar af liefst op het forum, kunnen andere er ook misschien iets van leren.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

stanny

ok, hier gaan we :)
ik ben sinds een week bezig met koploper te leren. Net als in men studietijd het boek afgeprint en beginnen studeren :)
nu is men baanplan ingetekend, waar in blok benoemd, wisselstraten vastgelegd, blokeigenschappen ingesteld,treinen en loc's deels ingesteld, bezetmeldingen ingesteld MAAR met men seinen loopt het helemaal fout.. ik gebruik 76XXX seinen van marklin.
ik heb wel al per type sein uit de 76 reeks het aantal adressen juist ingesteld en tevens ze ook al op men baan geplaatst en geadresseerd. echter de uitgebreide instellingen die nodig zijn om de juiste seinbeelden op het juiste adres te geven, daar gaat het helemaal de mist in.
zijn er default instellingen voor de 76 reeks seinen?
misschien een uitleg over hoe en wat...

INFO

Een week bezig en dan al seinen willen bedienen en plaatsen, ga je niet een beetje te snel.

Maar het is eigenlijk heel eenvoudig.

Bij die eigenschappen vul je het adres in welke verantwoordelijk is voor het sein, en op je keyboard van je centrale kijk je op welk knopje of knopjes je moet drukken op een seinbeeld te tonen. En die volgorde van knopjes vul je in bij de stand die het plaatje op koploper je laat zien.

Als je dit gedaan hebt met je de seinen aan elkaar koppelen, dus vertellen welk sein na welk sein staat, welke wisselstraten van belang zijn, kortom dit is iets meer werk dan je denkt.

Weet je eenmaal deze volgorde dan is die volgorde voor alle andere seinen van hetzelfde type gelijk, en kun je die als default gebruiken.

Maar seinen heb je absoluut niet nodig zeker in het begin niet, ze staan er voor de show.

Treinliefhebber

Hallo,

Vragen over Koploper kun je het beste stellen op het Koploperforum. Daar zitten een aantal experts.
http://www.koploperforum.nl/

Groetjes,
Dave

stanny

wim,

de reden waarom ik de seinbeeld-ingeving niet begrijp is me nu wel duidelijk... ik heb namelijk nooit het keyboard gebruikt maar wel CS.
Aangezien ik dit al had en in afwachting van dat koploper rechtstreeks op CS kan aangesloten worden, protocol gewijs, kan ik nu de pc aansluiten op central unit 6021 via de interface 6050, en dit ganse boeltje via de snifferingang op CS aansluiten.
op een paar kleine details na werkt dit perfect...

dus aangezien ik de logica van het keyboard niet mee heb...

over het te snel gaan; de afgelopen weken ben ik ongeveer 5 uur per dag met koploper bezig geweest, dan mag het wel vorderen zeker...
ik zit nu zover dat ik een baan heb met 56 blokken, ongeveer 40 wissels en 128 bezetmeldpunten, misschien wat veel voor een beginneling maar men treinen rijden toch al netjes rond in testmodus. ik moet nog wat kleinen errors eruit halen om de basis goed te hebben. dan kan ik routes maken en details uitwerken. het enige dat dus niet mee wil is de seinenbeelden, de adressen en volgorde is reeds ok.

INFO

Hi Stanny,

Koploper ondersteund het CS nog niet, dus zal ook niet kunnen werken.
Het komt eraan, maar wanneer is altijd een verrassing.

Als de seinbeelden via het keyboard werken, en je hebt de volgorde juist ingegeven, dat rest alleen nog het koppelen van de seinen aan de blokken en de wisselstraten. Alleen dan worden de juiste beelden weergegeven.

n/a

citaat:
Geplaatst door stanny#13;#10;
wim,#13;#10;#13;#10;over het te snel gaan; de afgelopen weken ben ik ongeveer 5 uur per dag met koploper bezig geweest, dan mag het wel vorderen zeker...#13;#10;ik zit nu zover dat ik een baan heb met 56 blokken, ongeveer 40 wissels en 128 bezetmeldpunten, misschien wat veel voor een beginneling maar men treinen rijden toch al netjes rond in testmodus. ik moet nog wat kleinen errors eruit halen om de basis goed te hebben. dan kan ik routes maken en details uitwerken. het enige dat dus niet mee wil is de seinenbeelden, de adressen en volgorde is reeds ok.#13;#10;#13;#10;
#13;#10;#13;#10;Wat noem jij "testmodus" in koploper ???

INFO

Er zijn twee mogelijkheden, om met Koploper droog te oefenen, dus geheel zonder baan of digitaal systeem.

Bij menu ?lgemeen -> globale instellingen

De optie geen aansturing compoort aanvinken.

Of menu algemeen -> instellingen per database voor compoort testen kiezen.

Je kunt kiezen voor een automatische generatie van bezetmeldingen, of je kunt die zelf beinvloeden via de muisklik.

Zo kun je hele grote virtuele banen maken en oefenen met koploper zonder dat het je een cent kost aan digitale spullen.

INFO

Stanny (Stijn), ik zie overigens dat je ook stevig aan het bomen bent op het 3railforum. Is het nu niet verstandiger, om de discussie op die plaats te voeren welke daar speciaal voor bedoeld is, dus gewoon op het Koploperforum. Het is maar een gedacht he.

stanny

ik heb het ook op koploperforum gezet, moest wachten op log in...
ik probeer via zoveel mogelijk fora de juiste info te krijgen om als herbeginner snel mee te zijn...

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door stanny

ik probeer via zoveel mogelijk fora de juiste info te krijgen om als herbeginner snel mee te zijn...
Dat vind ik nou niet zo handig. Zeker niet als het om dezelfde vraag gaat. Je moet dan twee of drie discussies in de gaten houden, en als ze tegenstrijdige dingen vertellen is het lastig om het overzicht te houden.

Als ik merk dat iemand op meerdere fora tegelijk dezelfde vraag stelt, dan haak ik af.
Dus mijn advies is: houd het per vraag bij ??n forum, en pas als je daar niet goed geholpen wordt kun je er over denken om op een ander forum de vraag te stellen. In dit geval denk ik dat je het beste af bent op het Koploperforum.