Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Wissels schakelen

Gestart door Kiwi_Ed, 23 januari 2008, 18:30:55 PM

Kiwi_Ed

Na lang zoeken op dit forum kon ik het niet vinden, dus vandaar een nieuw onderwerp.

Ik heb wel eens gezien/gehoord dat wisselstraten geschakeld kunnen worden door aan te geven (dmv een druktoets oid) van welk spoor een trein komt en naar welk spoor een trein moet rijden.

Nou ben ik een absolute leek wat betreft elektronische schakelingen, dus ik heb geen idee hoe zoiets te bouwen.

Ik zal trouwens analoog gaan rijden in schaal N, in mijn station zullen ongeveer 8 sporen komen te liggen die op deze manier geschakeld zouden moeten worden. Daarbij zullen er twee sporen zijn waarop een trein kan vertrekken danwel binnen komen (dubbelsporige hoofdlijn en enkelsporige zijlijn). Ergens verder op dit forum staat wel uitgelegd hoe meerdere wissels in ??n keer om te zetten, maar dus niet vanaf meerdere (2) sporen.

Heeft iemand dit ooit gedaan of weet iemand hoe dit moet?

Alvast hartelijk bedankt,

Edwin
 

Gerolf

Niet eenvoudig.
Een 1-van-8 keuzeschakelaar heb je gevonden op dit forum, maar nu gaat het over een 2-naar-8 schakelaar [B)]
Ik zou het oplossen met een microcontroller, maar dat is ook maar omdat ik dat onlangs heb leren gebruiken ...
voordeel: ??n IC met wat randelektronica lost (bijna) alles op
nadeel: eerst een investering, en dan nog leren om een microcontroller te programmeren
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Het is wel mogelijk.
Waarschijnlijk ken je het systeem van de diodematrix. Jaren geleden heb ik daarover een artikel geschreven voor RailMagazine. Daarin heb ik ook een dubbelmatrix getoond, om vanaf een dubbelsporige hoofdlijn naar meerdere stationssporen te komen. Maar of dat eenvoudig te doen is hangt af van het sporenplan.
Als je het beoogde sporenplan laat zien kan ik wel eens kijken of de dubbelmatrix daarvoor te maken is.

Kiwi_Ed

Bedankt voor de reacties,

Een grote investering en een microcontroller leren programeren zie ik niet zo zitten. Ik wil juist proberen om het zo goedkoop en 'simpel' mogelijk te houden. Als het dan om behoorlijke investeringen moet gaan druk ik denk ik liever de wissels omstebeurt om.

Klaas, volgens mij vindt ik net je diodematrix hier http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=2249.0
Ik geloof dat ik het wel ongeveer begrijp.

Ik zit te denken dat het misschien een idee is om de knop voor in-/uitgangssporen als massa te gebruiken. Deze draad gaat dan naar een knoppen van de verschillende sporen, die op hun beurt contact maken waardoor de wissels omgezet worden. Door dit via verschillende circuits te doen krijg je dan verschillende combinaties van wissels die omgezet worden.

Ik hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg. Ik heb geen idee hoe ik dit moet tekenenen, maar wellicht kan ik zo een beetje meedenken...
 

Klaas Zondervan

Edwin,

Dat draadje uit Beneluxspoor dat je daar naar boven haalt was ik al bijna vergeten.
Het ging daar om een diodematrix voor het aansturen van motoraandrijvingen. Een matrix voor spoelenaandrijvingen is iets eenvoudiger.

Bij een dubbelmatrix voor het stellen van wisselstraten van 2 naar 8 sporen b.v. gaat het feitelijk om 2 matrixen, 1 in de pluskant, en 1 in de minkant van de voeding.

Maar nogmaals, als je wilt dat ik een schema maak, dan moet je eerst een sporenplan laten zien en aangeven of je spoelen of motoren gebruikt.

Kiwi_Ed

Klaas,

Sorry, dat was ik in mijn vorige berichtje nog even vergeten...

Ik moet de baan nog bouwen, heb in principe nog helemaal niks.

Het baanplan is nog steeds in ontwikkeling. Ik ben inmiddels bij de 10de versie en het begint er naar mijn gevoel op te lijken. Ik zit nu trouwens even te dubben of ik mijn zijlijn (die in principe alleen naar een haven loopt) direct op het rangeergedeelte aan te laten sluiten of dat deze trein eerst op het hoofdspoor (kan) komen. Ik zou het niet zo erg vinden om het rangeer/goederengedeelte met de hand te moeten schakelen. Dat zal qua 'speel'mogelijkheden toch het leukste zijn. In dat geval is het natuurlijk weer iets simpeler om de wissels om te leggen. Maar aan de andere kant is het ook leuk om een goederentrein rechtstreeks door het station naar de zijlijn te sturen. Allemaal dingen die dus eerst nog uitgedacht moeten worden.

Zodra mijn sporenplan toonbaar is zal ik het hier zeker posten en kunnen we nog eens verder kijken.

Ik denk er over na om de wissels om te leggen met geheugendraad.
 

Rikkie

Waar kan ik het draadje terugvinden waar je met ??n druk op de knop de juiste wissels kan schakelen aub? 'k Zou het wel eens willen uitproberen[^]!
Bedankt
Rikkie

Klaas Zondervan

Rikkie, even verder kijken dan je neus lang is. Er staat een link in het vierde bericht.

Rikkie

Klaas, dat van de Beneluxspoor heb ik al eens bekeken maar ik dacht dat er al een draadje is op dit forum (maar 'k vind het niet[:I])
Rikkie

Klaas Zondervan

Rikkie,

met enige moeite heb ik dit draadje gevonden:
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=4791&SearchTerms=diodematrix

Daarin wordt de diodematrix genoemd, maar de werking wordt daar niet uitgelegd.

Frank_N

Hoi Rikkie,

Betreffende uw vraag, heb ik met permissie een e-mail gestuurd.
Groet van Frank

Klaas Zondervan

Riber, ik denk dat jouw antwoord helemaal het doel voorbij schiet.
Edwin vroeg om een schakeling die met een druk op een knop (of twee knoppen) een hele wisselstraat in ??n keer schakelt.
De TER kaarten die jij hier beschrijft kunnen van alles, behalve dat wat Edwin wil.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Riber, ik denk dat jouw antwoord helemaal het doel voorbij schiet.
... en dan hebben we het nog niet over het prijsverschil. Een diodematrix lijkt me een pak goedkoper!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Riber

citaat:
Nou ben ik een absolute leek wat betreft elektronische schakelingen, dus ik heb geen idee hoe zoiets te bouwen.
... en
citaat:
Ik moet de baan nog bouwen, heb in principe nog helemaal niks.


Uiteraard is een compleet systeem niet wat Edwin z'n vraag is, maar het is aan ons om alle mogelijkheden aan te dragen dat hij een keus kan maken en niet later met een kater zit van ....had ik dat maar geweten..

Klaas Zondervan

Riber,
ik vrees dat jouw bijdrage niet helemaal vrij is van commerci?le belangen.

Net even op je TER-site gekeken, maar die vind ik niet uitblinken door compleetheid. Afgaande op de summiere informatie die ik daar vind zou ik niet zomaar met dat systeem in zee gaan.