Afbladerende verf

Gestart door Fretbol, 17 januari 2008, 19:36:04 PM

Fretbol

Hallo iedereen,

Zoals sommigen onder jullie reeds weten probeer ik momenteel een garage te bouwen uit plasticard.

Het bouwen op zich lijkt vrij behoorlijk, maar deze week had ik met een vervelend probleem te kampen. Ik heb enkele muurdelen van styreen met een spuitbus een kleurtje gegeven nadat deze eerst met een primer behandeld waren. Het probleem is nu echter dat de verf ( primer en laklaag ) bij de minste behandeling gewoon weer van de styreen-muren los lijkt te komen.

Ik dacht eerst dat het styreen te glad was, maar na het opschuren van de delen en opnieuw spuiten blijft het probleem bestaan.

Als ik bijvoorbeeld een stuk dat ik met afplaktape heb afgeplakt wil spuiten, en ik haal de tape weg, dan komt ook de andere verf los.

Het ziet er momenteel naar uit dat ik alle muurdelen die ik reeds gemaakt had zal kunnen weggooien :(!


Heeft iemand idee?n of tips ?

Bedankt,

Anthony ;)

MARKLINRIJDER

Als ik plasticard spuit, met eender welke soort van verf, ontvet ik eerst de plaat met een weinig afwasmiddel, laat ze vervolgens opdrogen en zet er dan een hechtprimer voor kunsstof op.  Heb nog nooit gehad dat de verflaag eraf kwam.  Hoogst waarschijnlijk zijn er nog andere werkwijzen.  Maar in ieder geval deze werkt feilloos bij mij.

Groetjes,

David

Peter

Ik gebruik als primer altijd Humbrol nummer 1 (lichtgrijze primer) verdund met synthetische thinner van bij de drogist.
Wel goed verluchten en een goed geschikt masker gebruiken.
Ook ontvetten van het werkstuk is een eerste vereiste.
Een aantal vind Humbrol schadelijk voor de gezondheid, maar mits de nodige voorzorg valt dat best mee. Nadien kan je op de matte Humbrol primer eender welke verf zetten (Tamiya, Vallecho, enz.)
Met vriendelijke groeten
Peter

T03

Ik gebruik een primer in spuitbus van Tamiya waarop een laag Humbrol komt tot nu toe met resultaat. De binnekant wordt dan nog is geverfd met zwarte Humbrol. De buitenkant werd afgewerkt met matte Humbrolvernis om beter de tand der tijds te doorstaan. Bij mijn laatste gebouw  wilde ik is acrylverf uitproberen, eerst een laag primer (gekocht in een hobby&tekenwinkel) daarna met acrylverf. Tot op heden heb ik geen bladerende verf. Mijn constructies afdekken met tape doe ik niet, moest ik dit doen op Acrylverf heb ik twijfels of deze zou blijven zitten. Is je primer en spuitbusverf geschikt voor plastic ?

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

Fretbol



citaat:
Geplaatst door T03

Is je primer en spuitbusverf geschikt voor plastic ?




Op de spuitbus met de gewone matte verf staat dat - in geval van gebruik op kunststoffen - eerst een primer voor kunststoffen moet gebruikt worden.

Ik heb een universele primer gebruikt die geschikt is voor hout, metaal en diverse kunststoffen. Daarop komt dan de matte verf uit de andere spuitbus.

Bedankt voor de tips allemaal, ik zoek nog even verder.

Ik kan de styreenmuren ook schilderen met acrylverf, maar dan vrees ik dat het resultaat niet mooi vlak zal zijn. Met een borstel heb je namelijk snel strepen in de verf.

Anthony [;)]

MARKLINRIJDER

gebruik transparante primer van Motip.  Een grote spuitbus, zo kan, je veel doen.  Hij is ook onmiddelijk droog en nabehandelbaar.

Groetjes,

David