Nieuws:

Nu in MSM 255 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen

Hoofdmenu

DIGITAL

Gestart door peukevreugd, 17 januari 2008, 17:05:32 PM

peukevreugd

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN DIGITAL
IK GA MARKLIN DOEN
IS HET BESTE DENK IK NA VEEL LEZEN:D
IK GA PAS BEGINNEN VANDAAR DE VRAAG:o)
GROETJES ED

doomslu

citaat:
Geplaatst door peukevreugd

WAT ZIJN DE VOORDELEN VAN DIGITAL
IK GA MARKLIN DOEN
IS HET BESTE DENK IK NA VEEL LEZEN[:D]
IK GA PAS BEGINNEN VANDAAR DE VRAAG[:o)]
GROETJES ED

Ed, wat het beste is kunnen we je niet zeggen. Is M?rklin beter dan de rest ? Zeker niet. Is de rest beter ? Ook niet.

Die keuze moet je zelf maken. Veel lezen (hier en elders) is een uitstekend begin.

Wat zijn de voordelen van digitaal ? Daar kunnen we bladzijden mee vullen. Helaas met de nadelen ook.

Heb je voor jezelf uitgemaakt wat je wil gaan doen ? Dat is belangrijk alvorens te oordelen en te kiezen.
Wordt het een grote of kleine baan ?
Ga je met veel treinen tegelijk rijden of hou je meer van ??n locje waarmee je rangeert ?
Ben je allergisch aan computers of zie je het nut er van in om jou te helpen de baan te beveiligen ?
....
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

peukevreugd

de baan wordt best wel groot
ben niet bang met de pc
dus dat is geen probleem
ik denk dat je met digital heel veel kan
plus dat je het dan
meer na kan bouwen zoals het echt is of niet [:I][:I]

groetjes ed

erik50

Wat zijn de voordelen van digitaal ? Daar kunnen we bladzijden mee vullen. Helaas met de nadelen ook.

[/quote]

Met de nadelen een bladzijde vullen?
Noem zo eens iets op buiten de meerprijs?
ERIK
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

Greg

Ik denk dat het het marklin systeem iets makkelijker is om mee te beginnen op digitaal vlak.
(keerlussen, geen rekening houden met wissels die open geduwt worden e.d.)

er zijn naturlijk ook nadelen,
- de middenrail is niet realistisch, en niet altijd even mooi
- treinen van andere merken rijden er niet altijd probleemloos op
-...
Greg

Märklin H0, digitaal via Central Station.

IMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldekopie.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-2.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanDSC01690.jpg/IMGIMGhttp://i105.photobucket.com/albums/m240/marklinhobaan/HerschaaldekopievanHerschaaldeko-3.jpg/IMG

doomslu

citaat:
Geplaatst door erik50
citaat:

Met de nadelen een bladzijde vullen?
Noem zo eens iets op buiten de meerprijs?
ERIK

Het is inderdaad vooral de meerprijs, niet alleen de locdecoders maar ook allerhande centrales en zo. Dat moet toch echt goed afgewogen worden of het sop de kolen waard is.

Indien je je wissels digitaal bedient met een centrale moet je je door een serie menu's worstelen om een wissel om te zetten. Jouw trein is dan meestal al een kilometer verder. Ik weet het wel, het kan ook anders, maar dat weten vele beginners allemaal niet.

Een nog groter nadeel, vind ik zelf, is dat ze de mensen wijs maken dat je met digitaal verschillende, zelfs tientallen locs onafhankelijk van elkaar kan laten rijden. Ze vergeten er dan wel bij te vertellen dat je per loc wel een paar ogen en minstens ??n hand nodig hebt... [:D][;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

INFO

Met mijn Intellibox hoef ik helemaal niet door menu's om wissels te bedienen. Moet dat bij Marklin dan wel?
Alleen de waarheid ligt in het midden.

peukevreugd

allemaal bedank voor de berichten
heb wat gevonden hier en daar
de voordelen van digitaal zijn meer dan
van analoog
het is duurder maar kan dan ook op de pc

het wordt digitaal
allemaal bedankt[:D]

Gerolf

citaat:
Geplaatst door peukevreugd
heb wat gevonden hier en daar ... het wordt digitaal
Dat bedoelde ik in een eerder draadje met "wilen lopen voor je kan stappen" [:(]
Serieus, Man: informeer je GRONDIG !
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

wimhelsen

hoi ed,

hierbij een link naar mr-direct, een mogelijkheid om digitaal te rijden, zonder al te veel kosten. een oude pc die je baan gaat aansturen. Handig voor m?rklin. Voor het tweerailsysteem heb je dinamo, moet je ook maar eens bekijken.

http://www.mrdirect.nl/
http://home.hccnet.nl/leon.van.perlo/
HO märklin digitaal, NMBS, III

T03

Misschien kunnen we is een draadje starten waarom we voor analoog of digitaal kiezen [;)]
Ik ben momenteel aan mijn baan aan het bouwen, zoals al velen hier, en stelde mij reeds ruime tijd de vraag of ik naar digitaal zou overstappen, een maand geleden heb ik die stap genomen en momenteel laat ik geleidelijk mijn locs ombouwen. Mijn bedoeling is niet om de wissels en seinen digitaal te besturen, enkel het rollend materieel.
Het moet een spel blijven voor groot en klein.
Waarom van analoog naar digitaal:
1/Elke loc kan onafankelijk worden bestuurd op elke plaats van de baan, zowel door mij als door een bezoeker, volwassene of kinderen,is open deur voor meer spelscenario's. 2/ talrijke opties die mogelijk zijn 3/ minder bedrading, geen stroomloze sekties te voorzien (behalve schaduwstation), meer vrijheid.
Ik heb mij een Uhlenbroek centrale aangeschaft(die ook voor Marklin kan worden gebruikt). Later zal daar een of twee IR Afstanbedieningen bijkomen om het besturen toe te laten op verschillende plekken van de baan. Wat je ook kiest Ed, veel treinplezier.

SpGr
Marc

"I have a train riding in my brain"

Michiel

Ed, begin niet meteen met het bouwen van je droombaan met alles erop en eraan! Bouw eerst een testbaantje met inhaalspoor, opstelspoor, keerlus en een helling. Probeer dit werkend te krijgen voor 1 trein, dan 2 treinen of meer. Probeer daarna de boel te beveilingen met seinen en blokken, stopsecties en bezetmelders, en de laatste stap, automatisering. En dat laatste hoeft niet meteen digitaal met computersturing! Met een paar eenvoudige stroomdetectors (als bezetmelders), een handvol relais en een paar weerstanden kom je al een heel eind.

Werk stap voor stap, en leer bij ervaring. Begin eenvoudig, analoog en goedkoop. Dat is mijn advies. Want achter alles, we doen het allemaal eerder voor de reis, dan voor de bestemming. Of niet soms?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

krispy

@ helsen en peukevreugd

Mrdirect is ook perfect toepasbaar voor DCC ( hij kan de twee systemen aan zoals de IB en en andere ) en niet enkel voor marklin systeem
Men kan hiermee de twee protocols door elkaar gebruiken [;)]
vb DCC rijden en marklin protocol voor wisselsdecoders enz...
Men is niet systeem gebonden wat de decoders betreft , wel het railsysteem ligt vast (. VB op een 3-rail kan men met alle type decoders aan de slag , marklin alsook DCC , maar elke lok moet wel een sleper hebben !!! / voor 2-rail-systeem , eveneens alle decoders bruikbaar Dcc als zowel marklin , ook hier geld de regel , alle loks moeten 2-rails zijn )

Men moet enkel aan de sw laten ( via de mrdbase)weten wat type decoder op welk adres staat en hij zal hiermee met het juiste protocol communiceren
Is effectief goedkoop ( men spaart een dure centale uit als men een oude PC heefd liggen die men niet gebruikt , als men er een moet voor aanschaffen gaat dit verhaal weer niet meer op [}:)]), maar men heefd hiervoor geen ondersteuning vanuit de vakhandel [V], maar men kan wel op hun forum terecht met vragen of problemen [^]
Hiermee kunnen ook al de modules in de vakhandel verkrijgbaar zijn mee werken.

In elk geval er is keuze genoeg , alleen moet men weten wat men wil , en dit is meestal het moeilijkste.

Goed rondneuzen en veel info verzamelen voor men iets aanschaft is dan ook de boodschap[;)]
MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Gerolf

@Theo: het ging me niet over digitaal of analoog, wel over de snelheid waarmee Ed denkt een goede keuze te kunnen maken.
Eerst stappen en dan pas lopen, is hetgeen Saraan met andere woorden zegt. D?t bedoelde ik.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

peukevreugd

Een bijkomend probleem in deze is dat er te weinig bekend is van peukevreugd zijn achtergrond. Welke ervaring heeft hij met elektriciteit, elektronica, modelbouw in het algemeen, modeltreinen, pc's?

beste mensen allemaal bedankt voor de antwoorden
de meeste hier denken dat ik over 1 nacht gaat met de trein
maar dat is niet zou[:I]

ik denk dat ik er zeker een jaar over doet om een tafel of echt plan klaar te hebben zodat de trein erop kan
want ik doe het rustig aan
zit in de wao ik heb zware reuma dus niet altijd goed

mijn achtergrond ik was bedrijfleider/werkplaatschef  
in een groot autobedrijf
heb alle papieren voor autotechniek ook voor elektronica
dus de keuze digital komt niet uit de lucht[:D]

ik denk als je zo iets doet in deze tijd dat je dan kiest voor digital inplaats van ombouwen na twee jaar
omdat je dan spijt heb
met de pc ben ik aardig goed [;)]

ik lees heel veel want ik heb de tijd toch[:D]

alvast bedankt voor de antwoorden
groetjes ed     een echte beginner