Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

Hernummering van locs ... methodes

Gestart door NowWhat, 17 januari 2008, 01:06:07 AM

NowWhat

Ik heb een aantal locs die in 'depot' staan in afwachting van een hernummering.
Het gaat daarbij zowel om locs met de zes-cijferige nummering (dus kleine cijfertjes) als met de huidige nummering,
en qua merken zowel mehano, als roco en marklin.

Het principe van de decals is me duidelijk,
maar wat ik me nu afvraag is of er een specifieke werkmethode bestaat, bijvoorbeeld in functie van het basismateriaal of het spuiten van de locs van een bepaald merk ...

Wat ik bedoel is,
zijn er merken waarbij de nummering gespoten is bovenop de basisverf en die kan opgelost worden, is het beter om gewoon de loc deels te herspuiten, etc ?

Kortom, wat zijn de "tips and trics" om dit op een kwalitatieve manier aan te pakken ?

Alle hulp wordt vanzelfsprekend zeer geapprecieerd !
Dank bij voorbaat.
 

loco

De meeste merken, zoniet alle, laten het nummer op de loc tamponeren. Dit is voor hen de meest eenvoudige en nauwkeurige methode. Zeker wanneer je met reeksen werk. Niet voor ??n of enkele modellen.
De tamponverf die zij gebruiken is meestal in enkele seconden droog. Na enkele dagen zal ze wel keidroog zijn, maar daar liggen ze niet wakker van. Het oplossen van de verf zou ik persoonlijk niet doen. Ik heb het nog niet geprobeerd omdat ik vrees dat je meer oplost dan alleen de verf. Je kunt misschien eens proberen met een wattenstaafje gedrenkt in een oplosmiddel.

Ik plak de omgeving rond het nummer af. Met zeer zacht schuurpapier (korrel 600 / 800) maak ik het oppervlak dat het nummer inneemt glad. Neem je tijd. Waarschijnlijk ga je de contouren van het nummer nog zien, maar dat is niet zo erg. Daarna spuit ik de achtergrond van de loc terug in ongeveer dezelfde kleur. Helemaal identiek zal niet lukken, of je moet het complete model herschilderen. Dit doe ik met een sjabloon (papier waaruit ik een stukje knip) dat kleiner is als het nummeroppervlak en dat ik los in de hand hou omdat je dan rond het nummer met de omgevingskleur een geleidelijke overgang krijgt. Daarna plaats ik het nieuwe nummer.
Veel prutswerk en veel afplakken. Het neemt ook wel wat tijd in beslag.
Probleem is wel dat je geen decals meer vindt. De laatste serie die ik had van Jocadis was om direct in de vuilbak te gooien omdat de afwrijfcijfers niet los kwamen. Ik heb gelukkig nog een oude voorraad.