Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

dankUwel voor de snelle info

Gestart door n/a, 10 januari 2008, 14:11:36 PM

n/a

Verbazend hoe snel men reageerde op mijn eerste forumplaatsing.
De omschakeling van analoog naar digitaal zal wellicht nog niet het grootste probleem zijn.
Wel het gebruik van 2 keerlussen in mijn HOe-baan zullen problematisch zijn.
Weet hier iemand raad mee?
Het zal mede door dit proleem misschien toch een digitale droom blijven. Ik heb namelijk weinig technisch inzicht qua electriciteit en electronica.
Hierdoor zal ik de klus waarschijnlijk niet zelf kunnen klaren.

Michiel

Indien je een digitale keerlusmodule gebruikt van het type micro-kortsluitingsdetector, dan zou dit vrij eenvoudig kunnen opgevangen worden door via een meeerpolige schakelaar de keerlusmodule wel of niet te verbinden met de keerlussectie. Als je dan nog een extra ompoolschakelaar toevoegd om de polariteit van de keerlussectie onafhankelijk van de baanpolariteit te schakelen, zou alles moeten werken.

Indien je een keerlusmodule gebruikt van het type "funky-rail" of Müt, dan is het een hoop moeilijker, omdat er dan 3 spoorsecties dienen geschakeld te worden.

Dit was mijn idee over de problematiek. Hopelijk heeft iemand een eenvoudigere oplossing om het probleem van de keerlusmodules op te vangen... Ik ben benieuwd, want ik zit met hetzelfde ei...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ysbeer

Ik zou gewoon een keerlusmoduul kopen van een goed merk.
Welliswaar werkt dat met kortsluiting,en enkele vinden dat maar niks,maar het systeem werkt goed zonder enige nadelige invloed op de rest van het systeem(of de levensduur)

Het aansluiten van zo een module is simpel,als je tenminste de uitleg(die er bij zit)goed leest,en ook zo doet als er staat.
Er kan dan niets mis gaan.
Elke lus heeft wel zijn eigen module nodig.

En gaat er toch wat mis vraag het hier.
Wel zoveel mogelijk informatie(over de moduul,systeem e.d)geven.

wim ysbeer

INFO

citaat:
Geplaatst door Saraan


Indien je een keerlusmodule gebruikt van het type "funky-rail" of Müt, dan is het een hoop moeilijker, omdat er dan 3 spoorsecties dienen geschakeld te worden.




En wat is daar dan zo moeilijk aan? Leg me dat eens uit.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

De vraag is hoe een keerlus te configuren zodat het werkt onder digitale EN analoge aansturing van de baan. Een keerlus op zich aansluiten, louter met digitale werking, is natuurlijk niet moeilijk. Daar ben ik het mee eens.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

INFO

Een keerlus analoog en digitaal dat zijn twee hele verschillende zaken. En de plaats waar het probleem opgelost moet worden op een analoge baan is een andere plaats dan bij een digitale baan, dus deze twee zaken zijn niet met elkaar te verenigen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.