Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

ombouw analoog naar digitaal

Gestart door n/a, 07 januari 2008, 11:00:01 AM

n/a

Is het mogelijk om een analoge baan om te vormen tot digitaal,
echter met de mogelijkheid ook nog analoog te blijven gebruiken.
Ik denk hierbij aan een omschakelaar die de hele baan afwisselend kan voeden met gelijkstroom en stroomtoevoer voor digitaal.
Misschien bouw ik dan stelselmatig in al mijn locs een decoder in.
Mijn HOe-baan is NIET voorzien van een bloksysteem.
Ook de bediening van de wissels moeten analoog blijven.

Bundesbahnfreak

Hallo Paul,

Misschien is Dinamo van Leon Van Perlo iets voor jou, dit is een zelfbouw bloksysteem, ondersteund door Koploper waarmee je analoog en digitaal doorheen kunt laten rijden.

Zelf heb ik het niet en ik ben er nog niet aan uit wat ik zelf ga doen, Dinmamo of zelfgemaakt bloksysteem (te veel loks om digitaal te beginnen).

Groeten

Rudy

Klaas Zondervan

Gezien de wensen van Paul lijkt Dinamo me wat te hoog gegrepen.
Een simpele omschakelaar zoals hij zelf voorstelt lijkt me in zijn geval de ideale oplossing.

T03

Ik denk dat o.a Viesmann zo'n omschakelaar heeft in zijn gamma.

SpGr[;)]
Marc
"I have a train riding in my brain"

Klaas Zondervan

Je hoeft niet perse naar Viessmann toe.
Bij elke elektronicazaak kun je een dubbelpolig-om-schakelaar kopen.

INFO





Schakeling tussen digitaal 2-rail of 3-rail, 3-Rail ananloog of 2-rail analoog.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Klaas Zondervan

Wim, vind je dit ook niet een beetje overdadig?
Lees in zijn startbericht eens wat Paul wil. Daarvoor heeft hij genoeg aan 1 schakelaartje dubbelpolig om.

Michiel

Mij lijkt inderdaad wat Klaas zegt, een dubbelpolige schakelaar, voldoende. Alle rails (of ringleiding) centraal aansluiten aan de analoge trafo, of digitale versterker. Zelfs met bezetmelders blijft alles werken, denk ik. En de digitale treinen, mits de correcte decoder, kunnen ook op gelijkspanning rijden, meen ik gelezen te hebben.

Ik was van plan om hetzelfde te doen op mijn baan, met 3 gescheiden circuits. Het enige serieuse probleem heb ik met de keerlusmodules, maar als er geen keerslussen in de baan van Paul zijn, is dat dus ook geen probleem.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Waarom trouwens niet gewoon een dubbelpolige omschakelaar die in het gewone elektriciteitsnet wordt gebruikt. 10A AC bij 230V. Zeker voldoende voor het verwachtte gebruik.
Dacht ik ook, ja. En die is nog gemakkelijker om te vinden ook!
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

n/a

citaat:
Geplaatst door Saraan

Mij lijkt inderdaad wat Klaas zegt, een dubbelpolige schakelaar, voldoende. Alle rails (of ringleiding) centraal aansluiten aan de analoge trafo, of digitale versterker. Zelfs met bezetmelders blijft alles werken, denk ik. En de digitale treinen, mits de correcte decoder, kunnen ook op gelijkspanning rijden, meen ik gelezen te hebben.

Ik was van plan om hetzelfde te doen op mijn baan, met 3 gescheiden circuits. Het enige serieuse probleem heb ik met de keerlusmodules, maar als er geen keerslussen in de baan van Paul zijn, is dat dus ook geen probleem.


Michiel

Paul, wat bedoel je met het citaat?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

n/a

dat systeem zal ik moeten uitsluiten want een vereiste daarvoor is het verdelen van de baan in blokken.
Mijn baan is heel eenvoudig opgebouwd zonder apparte blokken.
Enkel stroomloze secties zijn ingebouwd. Het gelijktijdig rijden met verschillende locs is geen optie.
Mijn bedoeling voor digitale optie is vooral de rijkwaliteiten van de locs optimaliseren.
Toch bedankt voor uw idee
Paul Peeters

René

Je hebt het antwoord eigelijk zelf al gegeven Paul. Vervang de rijtrafo/rijstroom door de uitgang van een eenvoudige digitaal centrale (b.v. locmaus of multimaus) en je kan digitaal rijden. Mitst je locs voorzien zijn van decoders.
Als het je om de rijeigenschappen gaat, bezuinig dan niet op decoders. Zimo of Kuhn heeft bij mij de voorkeur. Die isolatieschakelaars kun je dan allemaal op aan zetten aangezien je met digitale besturing iedere loc apart bestuurt.

René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

itchy

citaat:
Geplaatst door Saraan

En de digitale treinen, mits de correcte decoder, kunnen ook op gelijkspanning rijden, meen ik gelezen te hebben.



een beginnersvraagje wellicht (maar naar het schijnt zijn er geen domme vragen?): kan je met een digitale lok gewoon op een analoge baan rijden? of eventueel mits kleine ingreep? ik rijd analoog (gelijkspanning) maar wil op termijn misschien omschakelen....
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

MARKLINRIJDER