Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Programma voor baanontwerp

Gestart door n/a, 06 januari 2008, 23:41:49 PM

n/a

Hallo vrienden,

Ik ben nu zo ver dat ik ga beginnen met een n-baan. De kamer is (bijna) helemaal klaar, de tafels zijn in de maak en alleen de vloerbedekking moet er dan nog in. Nu weet ik dus eindelijk de juiste afmetingen voor de baan en wil deze gaan ontwerpen. Hiervoor wil ik kiezen tussen de programma's winrail en wintrack. Heeft er iemand ervaring met de verschillen tussen die beide? Het gaat mij niet zozeer om het prijsverschil maar meer om het gebruiksgemak.

renstimpie

Ik heb geen ervaring met beide programma's Maar DRail is ook een programma dat heel gemakkelijk te gebruiken is.

Groetels

Tim
14 & 15 september 2024 - Tentoonstelling MSC HET SPOOR
20 april april 2025 - ruilbeurs MSC HET SPOOR
13 & 14 september 2025 -  Tentoonstelling MSC HET SPOOR
18 & 19 april 2026 -  MOBEXPO 2026

modelbaanHO

Ik gebruik Winrail (versie 5.0) en ben daar tevreden over. Het programma is vrij eenvoudig te gebruiken voor het tekenen van een sporenplan. Het heeft echter een nogal bizarre functie voor het defini?ren en copi?ren van eigenschappen (vb. kleur van de rails, aanpassen van scheidingsstreepje tussen de rails etc.). Dat het mij niet goed lukt om deze functie te gebruiken kan ook aan mezelf liggen. Het programma beschikt over een 3d functie, maar dat kan volgens mij veel beter.

Ik veronderstel dat in de hudige versie (8.0 voor de Nederlandse versie en 9.0 voor de Duitse versie) er een aantal zaken zullen verbeterd zijn.

Vergelijken met Wintrack kan ik niet. Maar wanneer ik terugkijk naar een artikel in Eisenbahn Journal van enkele jaren geleden dan is in dat programma de functie om in 3d te plannen behoorlijk uitgebouwd.

Van Winrail kan je een demo versie downloaden (www.winrail.nl of www.winrail.com)


Luc.
2R DC, analoog DB tp 3&4 - 2R DC Digitaal (Minibaantje Das Depot / HGK) - Verzamelaar Belgische modellen. Lid MTD.
http://www.modelbaanho.be

Michiel

En ik heb wel ervaring met WinTrack 7, maar niet met de andere programma's. Ook ??k ben zeer tevreden. Zoals de andere programma's kan je mooi en precies je sporenschema opbouwen, gebruikmakend van de spoorgeometrie naar keuze. Wat me bij Wintrack aanspreekt is de mogelijkheid om je sporenschema te laten testen op diverse potentiele problemen zoals vrij-profiel (sporen die bijvoorbeeld vertikaal te dicht bij elkaar liggen) en hellingsgraad. Ook de 3D-optie gebruik ik regelmatig om te checken of het niet alleen technisch, maar ook visueel evenwichtig en natuurlijk overkomt. De 3D is louter schematisch, niet echt realistisch (zoals bij TrainZ), en bevat ook geen treinsimulator (zoals wel bij 3D-modeltreinen, maar dat programma vond ik echt te beperkt kwa ontwerpmogelijkheden)

Let op, dit is geen reklame, louter mijn persoonlijke ervaring en mening. Elk ander voorstel is voor mij even goed.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

SuSke

Ik werk voorlopig met Winrail versie 8.0 in het Nederlands en ben daar tevreden over.
Zoals bij elke software leer je de voordelen pas echt kennen als je het veel gebruikt.
Ook hier zitten een aantal "features" in zoals:
- sterke module om spiralen te ontwerpen
- vrije hoogte controleren
- kortsluiting opsporen
- profiel vrije baan nakijken voor verschillende types wagens
- bovenleiding koppelen
- volledige elektriche sturing ontwerpen
- ...

Het werkt een beetje zoals Autocad met layers die je dan in verschillende kleuren kan weergeven, maar die functie is al niet meer zo eenvoudig te gebruiken.
Ik heb zelf nog niet alle mogelijkheden gevonden, laat staan gebruikt.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

boke

En hoe zit het met de prijs van de verschillende softwarepaketten?


SuSke

Van de meeste pakketten vind je wel een test-versie vie hat wereldwijde web.
De kostprijs vndt je meestal door op de desbetreffende sites even naar de aankoopoptie door te klikken.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.