Tijdperk II bedenking.

Gestart door Peter, 05 januari 2008, 11:38:57 AM

jarikd

Hoe zit het overigens met het gebruik van andere historische vlaggen op een modelspoorbaan. Zijn er naast het hakenkruis nog meer vlaggen/symbolen waarmee men op bijvoorbeeld Duitse beurzen problemen kan krijgen?

Op tv zie ik bijvoorbeeld neo-nazi's rondlopen met de vroegere vlag van de keizerlijke marine. Of een modelspoorbaan naar Italiaans voorbeeld tijdperk II, levert dat nog problemen op?

Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

Rochevalien

citaat:
Geplaatst door jarikd

Hoe zit het overigens met het gebruik van andere historische vlaggen op een modelspoorbaan. Zijn er naast het hakenkruis nog meer vlaggen/symbolen waarmee men op bijvoorbeeld Duitse beurzen problemen kan krijgen?
>>> SS runen hoogstwaarschijnlijk,wat je ook heel veel ziet(op tv ,minder op modelbanen) is de vlag van de Amerikaanse zuidelijke staten uit de burgeroorlog als symbool van rebelie.Terwijl die toch generaties van zwarten als slaven hebben uitgebuit,maar dat is een ander verhaal.

Gerrit


Op tv zie ik bijvoorbeeld neo-nazi's rondlopen met de vroegere vlag van de keizerlijke marine.
>>> Dat doen ze omdat toch geen mens het verband kent tussen deze vlag en het regime,met een swastika-vlag daartegen.....

Of een modelspoorbaan naar Italiaans voorbeeld tijdperk II, levert dat nog problemen op?




Pol

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

citaat:
Geplaatst door jarikd

Op tv zie ik bijvoorbeeld neo-nazi's rondlopen met de vroegere vlag van de keizerlijke marine.
>>> Dat doen ze omdat toch geen mens het verband kent tussen deze vlag en het regime,met een swastika-vlag daartegen.....




Wat is het verband tussen de vlag van de keizerlijke marine en het Nazi-regime [?][?][?] Ik heb waarschijnlijk iets gemist tijdens de geschiedenislessen?[:I]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Xa4

Ik ben sinds jaren modelbouwer en modelspoorder, en idd, ik maak ook diorama's uit die periode.(zowel van de axis- als van de geallieerde troepen)
Niet dat ik een voorstander ben van het fascisme, integendeel, ik ben eerder een tegenstander. Dit wil echter niet zeggen dat alles moet verbannen worden wat met deze periode te maken heeft. Integendeel, als men dat zou doen is dat hetzelfde als de geschiedenis uitwissen. Mijn gedachte bij het maken van diorama's uit die periode is om aan de jeugd duidelijk te maken hoe gruwelijk sommige episodes uit onze geschiedenis wel zijn. En niet alleen de Duitsers waren "onmenselijk". Zoek maar eens op in de geschiedenisboeken... Je zou versteld staan van hoeveel en in welke landen en tijden er allemaal "andersdenkenden" vervolgd en vermoord werden/worden.(In de V.S.de Native Amerikanen=indianen, in Australie de Aboriginals, in Europa de zigeuners, in Afrika de negers en noem maar op...,maar slechts weinigen die daarover praten!!)
Als een hakenkruis (welke eigenlijk een oeroud symbool is van de zon, en als zonnewiel bekend stond in bijna alle delen van de wereld,(waaronder grottekeningen van meer dan 5000 jaar oud in Azie, Amerika,Europa,..)) verboden is in Duitsland, kan ik wel begrijpen, omdat ze er niet meer mee willen geassosieerd worden, maar geschiedkundig is het wel een feit dat dit symbool(mis-)ge-bruikt geweest is.
Wie dus een accurate baan wil bouwen in dit tijdperk,welke volgens mij niet ZO aanstootgevend is zolang het niet verheerlijkd wordt, kan er niet omheen, het was nu eenmaal een overheersend symbool in de veroverde gebieden.
Diegene die er aanstoot aan nemen, vraag je dan eens af of al die "klinknageltellers" dan zoveel beter zijn als ze zo accuraat mogelijke modellen willen op de baan???
Om af te sluiten nog dit, ik liep met plannen om een diorama te maken in tijdperk II,met, U raad het al,de duitse bezetting van Belgie en alles wat erbij hoort, en om mij in te schrijven voor de volgende dioramawedstrijd van modelspoormagazine, maar na dit draadje (volledig) te hebben gelezen bedank ik voor de eer.
Ik zal mij maar houden bij het bouwen van statische diorama's en deze tentoon te stellen tijdens een "gewone" modelbouw-wedstrijd.
Daar wordt tenminste niet "gezeverd" over een symbool,maar kijkt men naar de kwaliteiten die de MODEL-bouwer heeft,en in veel gevallen ook naar de accuraatheid van het model in alle aspecten....
Ik wens niemand persoonlijk aan te vallen met dit schrijven, maar het moest er wel even uit.
Stomende groeten
Xa4


adrievans

Ik zie dit gezever nu een tijdje aan en volgens mij halen een aantal mensen symbolen door elkaar.
Het hakenkruis hoorde volgens mij bij hitler en trawanten(ss) en de adelaar meer bij de wehrmacht(gewone leger).
Mijns inziens zou iemand dus gewoon een diorama/modelbaan kunnen maken met een wehrmacht trein kompleet met legertekens zonder direct voor naziverheerlijker te worden uitgemaakt.
P.S.
Waren de belgen in Kongo en Nederlanders in Indie dan zulke lieverdjes.

Pol

citaat:
Geplaatst door Xa4


Om af te sluiten nog dit, ik liep met plannen om een diorama te maken in tijdperk II,met, U raad het al,de duitse bezetting van Belgie en alles wat erbij hoort, en om mij in te schrijven voor de volgende dioramawedstrijd van modelspoormagazine, maar na dit draadje (volledig) te hebben gelezen bedank ik voor de eer.



Jammer want dat was nog eens een origineel idee met een interessante historische inslag! 'k Zou er nog eens over nadenken als ik jou was en me niet laten doen door de kritiekgevers!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

En zeggen dat ik dit draadje heb gestart met een onschuldige bedenking. Inmiddels is men in Duitsland blijkbaar tot de konklussie gekomen (onder Europese druk?)Dat foto's in boeken enz. mag als het maar in geschiedkundig geheel past. (als het maar een naam heeft nietwaar)
DUS.....als je een historie nauwkeurig wil uitbeelden, mag het ...anders niet.

Hier in Belgie hebben we in feite hetzelfde maar dan met reklame voor sigaretten. Een foto van je baan waar toevallig reklame zichtbaar is (in tijdperk III bv. "Rookt Belga") is dus VERBODEN.
Waar houd de wet zich in godsnaam mee bezig[:0][:0][:0][:0][:0]
Met vriendelijke groeten
Peter

Xa4


Jammer want dat was nog eens een origineel idee met een interessante historische inslag! 'k Zou er nog eens over nadenken als ik jou was en me niet laten doen door de kritiekgevers!
[/quote]


Misschien..... zal er nog eens goed over nadenken
bedankt voor het hart onder de riem

Brunel

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Iemand die een modelbaan wil bouwen in periode 2 (1920-1945) kan niet anders dan het naziregime IN AL ZIJN FACETTEN erbij nemen vermits Hitler in 1920 of 1922 aan de macht gekomen is.


In 1933 om precies te zijn.
Verder moesten we het maar aan Duitsland zelf overlaten hoe met het verleden om te gaan.