Tijdperk II bedenking.

Gestart door Peter, 05 januari 2008, 11:38:57 AM

T03

Ik doe ook aan DRG tijdperk II  omdat ik de locomotieven mooier vind[/u], omdat de tijd van toen nog veel met paard en kar werd gereden, omdat de auto's leuk waren, omdat je geen bovenleiding moet voorzien, enz...en niet omwille van politieke of militaire redenen.

Rochevalien, alle Duitsers waren niet Hitlergezind, velen hadden hun zoons verloren tijdens de oorlog, mochten hun gedacht niet zeggen, zij leefden immers in een dictatuur.
Denk maar aan al de dienstplichtigen die de keus niet hadden, aan de Oostenrijkers, aan de Elzassers die na aanhechting verplicht ingelijfd werden en na de oorlog opgesloten werden,aan de mensen die in Dresden woonden tijdens het massaal (brand)bombardement,en zo kan ik nog verder gaan...
Mijn vader is tijdens de oorlog opgepakt door de Duitsers, 3 dagen cel in Mechelen, daarna verplicht werken in een munitiefabriek, dan 2 jaar verstopt in Belgie tot het eind van de oorlog, geloof me we zijn thuis nooit voor extreem rechts geweest. Om effe te vergelijken met ons  Belgisch Congo, zijn ook wreedheden gebeurd, niet op dezelfde schaal van akkoord, zijn (waren) wij belgen daarom allemaal racisten, nee toch! Om het simpel te houden, wat mij betreft zijn er goede en slechte mensen onaangezien de kleur en nationaliteit die ze hebben.
Elke wreedheid, elke moord is er ??n teveel.

SpGr.
Marc
"I have a train riding in my brain"

Pol


Ik vind de lokomotieven echt wel mooier!!! Dit schatje reed bijvoorbeeld niet in Epoche I en ook niet meer in deze vorm in Epoche III!!!!!!! DUS JA IK VIND DE LOKOMOTIEVEN MOOIER!!![:D][:D][:D][;)]

EDIT: Typfoutje
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Peter

Deze lok reed wel zo in epoche II en nog even in epoche III (zonder HK).
Werd nadien van de stroomlijnbekleding ontdaan en heeft nog jaren bij de DB gereden.
Met vriendelijke groeten
Peter

Pol

citaat:
Geplaatst door Peter

Deze lok reed wel zo in epoche II en nog even in epoche III (zonder HK).
Werd nadien van de stroomlijnbekleding ontdaan en heeft nog jaren bij de DB gereden.



Klopt Peter: Ik had een typfoutje gemaakt ik bedoelde epoche II (is reeds veranderd). In epoche III is hij inderdaad vrij snel van stroomlijning ontdaan wat ik persoonlijk jammer vind omdat deze stroomlijnloks nu eenmaal net wat "anders dan anders" waren. In model is hij in elk geval enkel in epoche II verkrijgbaar volgens mij. Verder zijn er zo nog een aantal in model verschenen pareltjes die enkel of vooral in epoche II reden. Vandaar mijn voorliefde voor deze tijd.

Groeten, Pol
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

JoVer

citaat:
Geplaatst door Rochevalien

Overigens wordt de geschiedenis steeds door de overwinnaars geschreven. Stel even dat Duitsland WO II wint, dan wordt de verachtelijke samenzwering van de geallieerden verketterd. Alles is dus relatief.


>>> Ik heb dit een ex SSer(Duitser) letterlijk horen zeggen in een documentaire.


Die documentaire heb ik niet gezien, en neen, ik heb geen bewondering of heimwee naar die tijd. Ik wil wel alles trachten in een juiste context te bekijken zonder voor-oordelen. En het is niet omdat een ex-SS-er dit gezegd zou hebben dat het minder waar is. D?t wil ik net aangeven met "de overwinnaars schrijven de geschiedenis"!

citaat:
Geplaatst door Rochevalien
Overigens: als de Amerikanen naar de maan kunnen in de jaren 60 is dat te danken aan ene Dr. Von Braun, een ingenieur met veel aanzien in Nazi-Duitsland. Maar dat vergeten we makkelijkheidshalve even want hij heeft voor "ons" veel betekend met de ontwikkeling van zijn raketten. En zonder veel bestraffing i.v.m. zijn oorlogsverleden

>>> Dank zij Von Braun zijn de Amerikanen op de maan geweest dat is waar maar wie heeft de V1's en V2's moeten bouwen????
Juist: slavenarbeiders uit de kampen tot ze er dood bij neervielen.
Er zijn daar zelfs mensen opgehangen omdat ze +- 20cm elektrische draad "hadden gestolen" om als schoenveter te gebruiken.


Klopt, dat wil ik noch ontkennen, noch negeren. Maar dat was voor de Amerikanen (lees de overwinnaars, ook de Russen) geen groot bezwaar om toch maar even de kennis van deze V1 en V2 bouwers te gebruiken. D?t wil ik zeggen met de "overwinnaars schrijven de geschiedenis", zij bepalen wat goed en fout was.

citaat:
Geplaatst door Rochevalien
De wereldkaart had er h??l anders kunnen uitzien als de RAF de installaties in Peenemunde niet op tijd met de grond gelijk gemaakt had.
Dat was misschien nog een leuk thema voor op de periode 2 modelbaan.[V][V][V][V][V][V][V][V][V][V][xx(]


En de wereld had er ook anders uitgezien als Chamberlain in september 1938 (maanden na de annexering van Oostenrijk!!) Hitler niet als stabilizerende factor in de regio had bestempeld en met het Verdrag van Munchen (dat later dode letter bleek te zijn) zware toegevingen doet aan Nazi-Duitsland an Hitler.

En zo kunnen we nog uren doorgaan. Maar al die als-sen hebben niet plaats gevonden en daarom is de geschiedenis nu net wat ze is en niet anders. We moeten ze niet ontkennen of negeren maar er uit leren.

Pol

citaat:
Geplaatst door JoVer
Die documentaire heb ik niet gezien, en neen, ik heb geen bewondering of heimwee naar die tijd. Ik wil wel alles trachten in een juiste context te bekijken zonder voor-oordelen. En het is niet omdat een ex-SS-er dit gezegd zou hebben dat het minder waar is. D?t wil ik net aangeven met "de overwinnaars schrijven de geschiedenis"!


Dat de overwinnaars de geschiedenis schrijven is maar al te juist wat echter geen afbreuk doet aan de verschrikkingen die Adolf op Europa en zijn inwoners (ook de Duitsers, zijn "eigen" volk nota bene!!!!!) heeft losgelaten.

Wat ik wel onthoud uit jouw reactie is alles te bekijken in zijn context zonder voor-oordelen! Dat vind ik heel juist. Wat gebeurd is, is nu eenmaal gebeurd. Laat ons hopen dat het nooit opnieuw gebeurd, maar of je dit nu in model nabouwt of niet, dat gaat er niets aan veranderen ten goede of ten kwade.

Modelbouw leent zich niet echt tot kritiek op de maatschappij (daarvoor zijn we te klein bezig [;)]). Het is een kleine, artistieke weergave van de werkelijkheid van een bepaald moment op een bepaalde plaats met ruimte voor eigen fantasie en keuzes.
Ieder kiest op zijn manier welk tijdperk hij weergeeft en hoe ver hij gaat met het proberen af te beelden van de realiteit. Daar hoeft niemand anders over te oordelen!
Wie echter in zijn model een periode als tijdperk II gaat VERHEERLIJKEN is in mijn ogen fout bezig, maar het neutraal weergeven van de werkelijkheid (met alles erop en eraan dus, inclusief de lelijke kantjes) is niet per s? verheerlijking zoals dat door sommigen helaas wel wordt aangevoeld!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Stomer

Aangezien het modelbouwen klaarblijkelijk op de achtergrond wordt gedrukt door sommmigen dan even nog de lijn doortrekken:
- onder Leopold II (ook in de vorige eeuw) werden naar schatting 18 miljoen mensen in Afrika over de kling gejaagd tot eer en glorie van het eigen gelijk, ik stel dus voor alles wat met de "Belgische" spoorwegen te maken heeft te verbieden. Doch Polle II was een ziener nietwaar. En nu stop ermee a.u.b.
Voor zulke onderwerpen is er het seniorennet politiek forum bv.
Gegroet
 

Rochevalien

Stomer,deze draad staat onder "algemeen" en hoeft dus niets met modelbouw te maken te hebben.
Het gaat (ging) hier niet over wat Belgie,Amerika,Engeland ,Rusland enz allemaal hebben uitgespookt in de loop der tijden maar wel specifiek over periode 2 ,de DRG en het regime dat toen aan de macht was.Alle opmerkingen die hier niet op slaan doen hier niets ter zake wat niet wil zeggen dat ze onwaar zouden zijn.
Een discussie zoals deze hoeft niet te stoppen omdat er iemand dat vindt die er op het laatst bijkomt,als je niet akkoord bent volg de draad dan niet.
Iedereen heeft zijn zeg kunnen doen in deze discussie en zo hoort het ook.Ik blijf overigens bij mijn standpunt maar dat is mijn goed recht.
Voor mij is deze discussie afgelopen.

Gerrit

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Stomer

Voor zulke onderwerpen is er het seniorennet politiek forum bv.
Gegroet



Ja laten we vooral zeggen dat de wat jeugdigere hier maar niet over moeten praten.
Dat is vooral wat voor de oude mannetjes en vrouwtjes.
Kop in het zand heet dat.

Wim ysbeer.

Pol

Ik vind het net knap dat de discussie k?n gevoerd worden op een modelspoorforum!! Bovendien valt het me op dat er in dit draadje nog geen enkele ("ernstige") persoonlijke aanval of verwijt gevallen is!! Respect voor elkaars mening, hoe anders die ook is, en hoe gevoelig het onderwerp voor sommigen ook is!!! BEWONDERENSWAARDIG!

WE ZIJN GOED BEZIG MANNEN EN DAT IS GENE ZEVER!!!![:)][:)][:)]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Stomer

Een late kerstwens: een droomwereld waar er plaats is voor andersdenkenden
 

jarikd

Als iemand hakenkruizen op zijn modelspoorbaan wil hebben, moet hij dat zelf weten. Voor mijn part brengen jullie allemaal nog even de hitlergroet uit naar jullie modelspoorbaan voordat jullie naar het werk gaan. Het interesseert mij niets. Uiteindelijk is het niet het uiterlijk vertoon (hakenkruis/hitlergroet) wat bestreden moet worden, maar het gedachtengoed.

Er is ??n ding wat mij vaak opvalt als ik met mensen over de oorlog praat. Het zijn vaak de mensen die na de oorlog zijn geboren die de grootste hekel lijken te hebben aan alles wat met Nazi Duitsland te maken heeft.

Ik ben opgegroeid nabij een bejaardentehuis. Die mensen hebben WO2 meegemaakt. De meesten hadden helemaal geen hekel aan Duitsers. Zij zaten ook niet te wachten op een verbod op het hakenkruis, de hitlergroet of mein kampf. Wat sommigen wel wilden, was dat er ook eens werd gesproken over wangedrag door de geallieerden.

Tegenwoordig woon ik in Rotterdam. Vorig jaar werd het bombardement op Rotterdam herdacht. Tijdens deze herdenking stond ik naast een paar oude mannen die het bombardement hadden meegemaakt. Terwijl 30'ers, 40'ers en 50'ers schande spraken over het bombardement, maakten deze mannen grappen over de oorlog. Een van hen was zelfs blij met de bombardementen. In zijn ogen is het huidige centrum veel mooier dan wat er voor de bombardementen stond.
Haalt toch uit den vreemde niet, hetgeen uw eigen land u biedt

Pol

citaat:
Geplaatst door jarikd

Uiteindelijk is het niet het uiterlijk vertoon (hakenkruis/hitlergroet) wat bestreden moet worden, maar het gedachtengoed.



Helemaal mee akkoord, maar laat ons die Hitlergroet toch maar achterwege laten![;)] Het ging hier immers ook heel de tijd over Nazi-gebonden tekens op de modelbaan en niet op onze eigen kleding of zo... Ik ben blij dat jij dat onderscheid maakt, want zo zie ik het ook! Ik heb echter ook wel begrip voor mensen die zich eraan storen omdat ze het uiterlijk vertoon niet kunnen losmaken van de gedachten die erachter zitten.
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

JoVer

citaat:
Geplaatst door jarikd
Ik ben opgegroeid nabij een bejaardentehuis. Die mensen hebben WO2 meegemaakt. De meesten hadden helemaal geen hekel aan Duitsers. Zij zaten ook niet te wachten op een verbod op het hakenkruis, de hitlergroet of mein kampf.

Dat heb ik ook van mijn grootmoeder gehoord. Zij hadden een boerderij annex caf? naast de spoorlijn (waar wij nu wonen overigens [:)]) en niet ver van een brug van de A12 over deze spoorlijn. Zij vertelde me dikwijls van Hans en Ulli, 2 Duitse soldaten die de wacht moesten houden putteke winter en die zich graag kwamen warmen aan de kachel in het caf?. 2 eenvoudige jongens die hun uren moesten kloppen en ook kou hadden als het vroor en die in ruil voor wat warmte en een kop koffie (ersatz dan toch [;)]) toevallig niet hoorden dat in de achterkamer Radio London werd beluisterd.

Voor de duidelijkheid: het geven van een kop koffie en wat warmte werd later niet aanzien als collaboratie [}:)] Het beluisteren van Radio London niet als als verzetswerk [:D]
citaat:
Wat sommigen wel wilden, was dat er ook eens werd gesproken over wangedrag door de geallieerden.

Op het gevaar van in herhaling te vallen: de geschiedenis wordt geschreven door de overwinnaars. De zwarten waren de slechten en de witten de goeie. Zonder onderscheid. Zonder nuance.
citaat:
Geplaatst door Pol
Wat ik wel onthoud uit jouw reactie is alles te bekijken in zijn context zonder voor-oordelen! Dat vind ik heel juist. Wat gebeurd is, is nu eenmaal gebeurd. Laat ons hopen dat het nooit opnieuw gebeurd, maar of je dit nu in model nabouwt of niet, dat gaat er niets aan veranderen ten goede of ten kwade.


Daar gaat het inderdaad over Pol!

Pol

Als reactie op de twee bovenstaande berichten:
We mogen niet vergeten dat Adolf Hitler NIET door zijn volk verkozen is tot f?hrer! Er is immers heel wat gesjoemeld bij die verkiezingen! Adolf wou het alleen maar doen lijken alsof hij door het volk gekozen was!

Verder is het waar dat er heel wat Duitsers achter hun f?hrer stonden, maar die kregen dan ook alleen maar het "mooie weer" te horen via de propaganda en wisten meestal niet het minste af van alle gruwelen!

Verder waren er toch een heel groot deel van de Duitsers tegen de Nazi's gekant, maar de meesten durfden dat niet openlijk te zeggen uit angst voor vergeldingsacties (Het Reich had een zeer goed werkende inlichtingen- en verklikkersdienst!). Toch zijn er heel wat voorbeelden van verzet binnen Duitsland door Duitsers terug te vinden!

Wat de Duitse soldaten betreft: die waren nu eenmaal Duits en soldaat! Zij hadden weinig of niets te maken met de politiek die in Duitsland beoefend werd. Zij voerden enkel de orders uit en deden dat maar met even veel of weinig zin als de soldaten van andere troepen.
De gruwelijkheden van die oorlog werden dan ook niet uitgevoerd door de gewone Wehrmacht-soldaten, maar wel door SS-stormtroepen. Dit waren geen soldaten, maar fanatiekelingen.

Wanneer onze grootouders goedhartig over "den Duts" spreken, hebben zij het over de gewone Duitse jongens die nu eenmaal omdat het moest soldaat waren geworden en niet uit fanatieke overtuiging!
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...