kuisen rails en wissels

Gestart door n/a, 04 januari 2008, 16:05:38 PM

n/a

Hallo

ik ben nieuw op dit forum en zit met de volgende vraag.
Ik ben terug gestart met de opbouw van een baan. IK bezit een vrij grote hoeveelheid Marklin M-rails en wissels.
Na 15 jaar op zolder te hebben gelegen kan je mijn vraag wel raden, niets maar ook niets rijdt er nog. De rails kuis ik met een gom of een blokje hout. De wieltjes en de sleper van de loc's idem maar ik heb verschillende wissels die niet meer goed werken. De wisseltongen bewegen te stroef. Er zit namelijk opgedroogd vet en vuil tussen de tongen en de rail. Dit vuil zit vast onder het scharnierpunt van die tongen en krijg je er niet onderuit. Kan je die wisseltongen verwijderen om alzo grondig te kunnen kuisen, ze zitten namelijk vast met een soort klinknagel. Ik heb al geprobeerd met een borsteltje en methanol, maar dit is niet effectief genoeg. Het vet lost wel op maar niet voldoende.

Wat kan ik hier het beste aan doen?


Groetjes


Luc

Peter

Hallo Luc,

Welkom op dit forum.
Wat die wissels betreft: ik wil niet negatief overkomen maar het beste is ze gewoon weg te doen en op een beurs voor een paar euro er andere te kopen. De M-wissels en rails zijn in overvloed en voor zeer voordelige prijsjes te hebben. Anders ga je blijven sukkelen. ails kan je gewoon reinigen en blijven gebruiken. Met wissels ligt dat moeilijker.
Misschien dat andere forumleden een betere oplossing hebben, maar ik zou het niet direkt weten.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Ik denk dat je toch met chemie aan de bak moet.
Die rails,ja als de staven niet echt veroest zijn is met zilver poets nog wel iets te bereiken.
Maar eenmaal verroest is de weg naar de vuilbelt wel de meest heilzame.
Die wissels zou ik in een badje met b.v TRI (trichlooretuleen)
(Heren met chemie opleiding,SORRY als ik het fout zeg of schrijf)
doen.
Dat is wel vies spul dus buiten doen en niet inademen of drinken en zo
Het lost vet wel goed op,en tast niks aan(van metalen marklin wissels)
Wellicht zijn er nog meer vloeistoffen die helpen,maar daar heb ik geen ervaring mee.

wim ysbeer

Peter

Wim, ik zou Tri-chlorothene ten stelligste afraden. Het is verslavend en volgens de laatste informatie kankerverwekkend.
Bij ons op het bedrijf (Petrochemie) werd dit steeds gebruikt met bescherming van een luchtmasker (GEEN STOFMASKER!!)
De minst schadelijke van alle solventen (oplosmiddelen) zijn Methanol en Ethanol, en zelfs die zou ik enkel gebruiken met goede verluchting zoals open raam e.d.
Voor het probleem van Luc heb je minstens Methyl Ethyl Ketone (MEK) en het gebruik daarvan is ten zeerste af te raden.
Met vriendelijke groeten
Peter

ERVIN

Dit is even iets voor mij, om even wat duidelijkheid te scheppen, niet kwaad bedoeld hoor, het is dus Tri-chloroethene, net zoals Peter zegt is het verdacht kankerverwekkend, het heeft heel nadelige gevolgen voor het hart, lever en de nieren, vooral deze laatste zijn daar heel gevoelig voor, dit produkt is zwaarder dan water, met als gevolg dat de nieren het produkt heel moeilijk kunnen afbreken.
Afblijven zou ik zeggen.

Ook van MEK zou ik afblijven, het is niet zo schadelijk als het bovenvernoemde, maar hier kan je serieuse hoofdpijn van krijgen, en bij langdurige blootstelling kan je het bewustzijn verliezen, dus ook beter afblijven.

Peter, methanol zou ik zeker niet aanbevelen, dit is zeer giftig, al weten dat de meeste mensen niet, blindheid is het meest voorkomende bij gebruik van Methanol, meestal komt je zicht, bij een lage dosis wel terug, maar soms ook niet, en ook de dood komt bij dit produkt soms voor, 25 GR. Methanol kan een volwassen mens al doden, dus zeker afblijven!!

Dus blijft over, Ethanol, maar dit solvent is vluchtig en heeft niet echt de kracht om zulke dingen proper te krijgen, net zoals Acetone trouwens, dit is nog vluchtiger en ook schadelijker.

Ik zou het voorbeeld van Ysbeer volgen, als ze niet meer zuiver zijn te krijgen met de keukenmiddeltjes die moeder de vrouw heeft, dan gewoon de vuilbak in.

Ik zou niet teveel experimenteren met chemische produkten, ik heb al genoeg miserie gezien met mensen die dachten dat het allemaal wel niet zo gevaalijk zou zijn.[:(]

Peter

Hoi Erwin,

Daarom mijn advies: gooi de wissels weg.Voor de prijs die je op beurzen voor die dingen betaald is het het niet waard je gezondheid op het spel te zetten (dat is het trouwens nooit)
In verschillende winkels (ja zelfs Ballien in Borgerhout) en op alle beurzen vind je stapels M-wissels van Maerklinvoor een zeer lage prijs.
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Jongens toch
Als ik dat lees geloof ik inderdaad dat je ze beter weg kan gooien.
Ik moet helaas bekennen zo een jaar of 30 terug ook veel met TRI te hebben gedaan.
Dat was toen heel gewoon,niemand letten er op.
Maar goed al jaren heb ik mij er niet meer aan bezondigd dus ook maar niet meer doen dus.

Heren Chemie-keien bedankt (en dat meen ik echt serieus)

wim ysbeer



SuSke

Zo gaat het nu ??nmaal Wim, wat vroeger doodnormaal was, kan vandaag niet meer door de beugel.
Je merkt het overal - verven met lood, solderen met lood-tin, benzine met lood, asbestvezels, waspoeders met sulfaten (maar de was was witter [;)]), veiligheidsvoorschriften links en beperkingen rechts en dan zwijgen we nog maar over de dingen die nog altijd "oogluikend" worden toegestaan wegens gebrek aan alternatief.
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

GeM

Luc, misschien eens proberen met wasbenzine (gebruik ik altijd om locs en motoren te ontvetten) of (naar het schijnt krachtiger voor het oplossen van vet) rem-reiniger?
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

loebaske

Pas op h?, want de Erwin kan het weten, hij is niet voor niets chemicus, zijn lievelings plekje na zijn modelbouw kamer is zijn lab[;)]

ERVIN

Ja zo is dat Loebaske, en nu wil ik niet overdrijven h? mannen, maar ook rem-reiniger is ten zeerste af te raden, dit is een zeer krachtige ontvetter, voor industrieel gebruik is het een prima produkt, maar voor ons modelbouwers niet geschikt, rem-reiniger bevat Tolueen(kankerverwekkend), Xyleen( hier kan men eczeem van krijgen, ook kankerverwekkend),naftaleen( ontplofbaar, blindheid, braken,longschade-lever en nierschade)en ten laatste ethylbenzeen(misselijkheid-braken-longschade), dus als je al deze produkten, en nog een paar andere natuurlijk, samenvoegd heb je dus rem-reiniger, maar ik zou er persoonlijk gewoon afblijven.

erik de noorman

Eerst ontvetten met white spirit terwijl je de wisseltongen beweegt. Dan met een  garendraadje langs de scharnierpunten onder de klinknageltjes schuren. Inspuiten met siliconenspray en de wisseltongen blijven bewegen. De electromagneet inspuiten met contactspray en een nachtje laten drogen. De rails en puntkontakten lichtjes opschuren met zeer fijn schuurpapier dat al afgezwakt is door er eerst enkle malen op iets te schuren. Als alles terug werkt de scharnierpunten in olie?n met kruipolie. En ze zijn weer als nieuw. Weggooien, niks weggooien in dat geval opsturen naar ikke.

Erik

ERVIN

En onze Erik was ik natuurlijk vergeten h?, als er iemand ook maar iets weggooid, eerst aan den Erik vragen of het mag h? mannen.[^]

GeM

@Ervin: jawadde, die remreiniger ga ik niet gebruiken denk ik. Ben er gelukkig nog niet mee aan de slag gegaan. Dank voor de info!

@Erik: voila, een volledigere beschrijving kan niet.[^]
Gert
HO, 3-rail, NMBS/DB, III, Ecos I

tonycabus

Wat betreft Trichloorethyleen, dat is idd een gevaarlijk goedje. Het wordt gebruikt om te "snuiven" en is kankerverwekkend.
Voor mijn werk in de grafische sector heb ik vaak Trichloorethaan moeten gebruiken, en daarvan ben ik eens doodziek geworden!!!!
Wasbenzine werkt goed, maar laat sporen na die bij digitaal verkeer opbranden en ALLES naar de knoppen helpen, wielen van tractievoertuigen zowel als rails!!
Goed, en wat duurder is ISOPROPYLALCOHOL, ook ISOPROPANOL genaamd. Het is vluchtig maar verdampt volledig.
Soms is fijn schuurpapier dat wat versleten is (zoals hierboven aangehaald) een goede oplossing, en een railgom of een inktgom doen ook veel goeds.
Gebruik zulke middelen echter niet te vaak, ze werken "verslavend" op je rails. Sinds we in MTE met een reinigingswagen zijn beginnen te rijden zijn we verplicht om die regelmatig in te zetten, door de krasjes die zijn ontstaan in de sporen. Maar alle treinen stoppen wel perfect in het station met Lenz ABC. Ook de Mehano Thalys, nog steeds in originele (hobby) uitvoering met slechts ??n as met antislipbanden.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)