Nieuws:

Nu in MSM 247 REPORTAGE: MOBEXPO 2024 | 2de Dutch US Convention

Hoofdmenu

treinmaquette waar beginnen

Gestart door n/a, 31 december 2007, 16:37:07 PM

n/a

Beste spoorliefhebbers,
Lange tijd geleden heb ik een gebruikte analoge treinmaquette (110 x 220 cm) gekocht voor de kinderen. Nu is het zover dat zij er mee willen 'spelen'. Qua aankleding mag de maquette mag dan wel kompleet zijn, technisch is ze allesbehalve in orde. De trein rijdt maar daarmee is zowat alles gezegd. Voor mij is de materie totaal nieuw.

Mijn vraag: waar moet je precies mee beginnen om alles in orde te krijgen? Is er een zekere logica te volgen? Is het nuttig om zich bij een 'club' te informeren/vervoegen? Zo ja, waar/hoe vind ik die in mijn regio? Zijn treinen/wissels zelf te herstellen? Welke transfo's zijn aangewezen? Kortom veel vragen van een ge?nteresseerde/gemotiveerde leek.
groet, campi150  

belair

Welkom op het forum. Ik denk dat de eerste vraag zal zijn wat meer info over uw baan te geven. Wat heb je al en wat wil je bereiken?
Zijn er wissels op uw baan, zijn er seinen? Is er een voeding, welke? Hoeveel uitgangen als je analoog rijdt?
Beste wensen voor 2008!!
mvg [;)]
Luc

loebaske

Wees welkom op dit forum, en hier vind je van alles[:)]
We kunnen je zekers verder helpen als we precies weten wat er aan de hand is [?] liggen er sporen op[?] is het drierail of tweerail [?]enz enz.
Eventueel een foto zou ook al veel helpen, in een club leer je veel dat is zeker, een andere vraag...van welke buurt ben je[?] misschien woont er iemand in de buurt waar je terecht kunt.....

n/a

Hallo,
het merk is Marklin, gezien de transfo van Marklin met 10 VA wisselstroom.
Hoe plaats ik een foto met mijn reactie?
citaat:
Geplaatst door buckfast_beekeeper

Vooreerst welkom.
Welk merk? Wissel- of gelijkstroom?

Misschien eens wat foto's plaatsen. Vaak kan van de trafo's en de rails al veel worden afgeleid.

Reparatie is in veel gevallen mogelijk mits wat kennis van Elektriciteit en of elektronica. Ook wat mechanische bagage is niet te versmaden.

Dit alles wil niet zeggen dat je zonder deze eigenschappen niets kan. Het wordt wel wat lastiger.

Een goede multimeter kan veel betekenen bij het fout zoeken. Een voorwaarde is dan weer dat je moet weten wat je meet en hoe. Dan komen we toch weer bij de 2 eerste eigenschappen terecht.

Begin misschien al eens met de rails goed proper te maken. Op het forum zijn hier al veel zaken over geschreven.

Beste wensen voor iedereen.


n/a

Hallo Luc,
eveneens de beste wensen voor het nieuwe jaar en alvast bedankt voor de reactie!
De baan is een analoge 3 puntsrail van Marklin met 2 Marklintreintjes, bestaand uit spoor en een achttal wissels die met een schakelkastje bediend worden. Deze werkt echter niet. De voeding bestaat uit een oorspronkelijke schakelbare wisselstroomtransfo van 10 Va (3 uitgangen) en een nieuw bijgekochte van 60 VA (2 uitgangen): van deze laatste betwijfel ik of dit een goede keuze was/is.

Mijn bedoeling is van deze baan terug functioneel te krijgen: d.w.z. verlichting, wissels en treintjes terug in orde te brengen.
Ik wil best een foto(s) sturen, maar weet niet precies hoe dat in zijn werk gaat.

groet, Gunther
citaat:
Geplaatst door belair

Welkom op het forum. Ik denk dat de eerste vraag zal zijn wat meer info over uw baan te geven. Wat heb je al en wat wil je bereiken?
Zijn er wissels op uw baan, zijn er seinen? Is er een voeding, welke? Hoeveel uitgangen als je analoog rijdt?
Beste wensen voor 2008!!
mvg [;)]
Luc


doomslu

Gunther, om foto's te tonen moet je ze eerst op het internet plaatsen, bvb op http://www.photobucket.com

Daar kan je een eigen "account" aanmaken die ook publiek toegankelijk is (zie "account options").
Vergeet niet te kiezen voor de "free" versie, als je "premium" kiest moet je betalen.
In je bericht plaats je dan de link naar je stek daar, of direkt naar de foto in kwestie.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

belair

Gunther, moets het je niet lukken om een account aan te maken stuur een PM en we werken het wel uit hoe het moet. Eens je het gedaan hebt is het kinderspel.
mvg [;)]
Luc

loebaske

En onze Gunther is afkomstig van regio Turnhout, ik vermoed dat er hier wel forumleden zijn van die kanten, denk zo bv aan Pabe en den Erwin die eens zouden kunnen langs gaan om hem verder te helpen.
Als ik me niet vergis is er ook een club gevestigd in het Zilvermeer[?] daar kan hij misschien ook terecht[?]
In ieder geval moeten we toch kunnen om deze persoon persoonlijk te helpen[;)]
All? mannen, jullie kunnen meteen het nieuwe jaar goed inzetten door technishe bijstand te verlenen[:)][:)]

belair

Ik dacht dat die 60 VA beter zou zijn om de wissels te kunnen schakelen. 10 VA lijkt mij toch wat weinig.
Waarschijnlijk is het grootste probleem slecht contact na het lang ongebruikt blijven staan.
mvg
Luc

pabe

Dag Gunther,  en welkom op dit forum !

stuur je me eens een PM met je adres en telefoon nummer?

Ik woon in Turnhout en kan je misschien wel helpen...

groetjes,  Paul [8D]

belair

Zie je Gunther, dat is nu eens echte vriendschappelijke hulp.

mvg [;)]
Luc

n/a

Amai ongelooflijk welke reacties; allemaal bedankt lieve mensen. Dit komt nu wel goed, dat geloof ik zeker.
Gunther
citaat:
Geplaatst door belair

Zie je Gunther, dat is nu eens echte vriendschappelijke hulp.

mvg [;)]
Luc


belair

Heb je al wat foto's Gunther? De forumleden zijn gek op foto's... van spoorbanen natuurlijk. [:D][:D]
mvg [;)]
Luc

loebaske

Hier zijn de foto's van Gubther zijn baantje, alle begin is niet gemakkelijk h?, trouwens hoe zijn wij begonnen[:D][:D]
En ik zie dat Paul al de handen uit de mouwen heeft gestoken[;)][;)]












Dat ist mensen
[^][^][^][^]

belair

@El Greco
Er staan mooie serres op!!! [:D]
Ik zou er eigenlijk ook willen maken.[:o)]
mvg
Luc