Nieuws:

Nu in MSM 247 BAAN: Niek's laatste baan

Hoofdmenu

Lux reinigingsset en bezetmeldergleufjes

Gestart door Iebor, 23 december 2007, 15:23:45 PM

Iebor

vanaf 1e kerstdag kom ik in het bezit van een Lux reinigingsset, dus stofzuiger en railreiniger. Vraag niet hoe maar ik weet het. Heeft iemand ervaring met zo'n setje op de baan, voorzien van bezetmeldergleufjes?. Nu ben ik bezig met het aanbrengen van bezetmelders. In het eerste deel van de baan had ik de rechter railstaven (Fleischmann Profi) voorzien van isolatiesschoentjes. De rest van de baan lag al voordat ik me bezighield met bezetmeders, daar moet ik dus nog gleufjes in frezen met mijn dremeltje. Mijn vraag is of de draadborstel van de reinigingsset door die gleufjes niet beschadigd zal worden. De ruimte tussen de railstukken wordt immers iets groter door de dikte van het doorslijpschijfje.

Fretbol

Hallo,

Op mijn vorige modelbaan hebben de Lux reinigingswagens met slijprol en stofzuiger een goed jaar rondgereden zonder enig probleem. Ook mijn spoorstaven waren voor de bezetmelding op bepaalde plaatsen doorgeslepen met een slijpschijfje. Ik heb in elk geval nooit problemen gehad daarmee [:)]

Groeten,

Anthony [;)]

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Iebor

vanaf 1e kerstdag kom ik in het bezit van een Lux reinigingsset, dus stofzuiger en railreiniger. Vraag niet hoe maar ik weet het. Heeft iemand ervaring met zo'n setje op de baan, voorzien van bezetmeldergleufjes?. Nu ben ik bezig met het aanbrengen van bezetmelders. In het eerste deel van de baan had ik de rechter railstaven (Fleischmann Profi) voorzien van isolatiesschoentjes. De rest van de baan lag al voordat ik me bezighield met bezetmeders, daar moet ik dus nog gleufjes in frezen met mijn dremeltje. Mijn vraag is of de draadborstel van de reinigingsset door die gleufjes niet beschadigd zal worden. De ruimte tussen de railstukken wordt immers iets groter door de dikte van het doorslijpschijfje.



simpele oplossing.
Voorzichtig een klein beetje 2 componenten lijm in dat gleufje doen.
Dat wordt keihard en verhinderd dat de twee staven weer elkaar raken.
Tevens is, als je het goed doet de gleuf dicht.
Niet zo maar laten zitten want bij warm weer trekt die gleuf weer dicht (ervaring maakt wijs)
De rail reininger van lux beschadigd niet ,wees daar maar gerust op ik rij er al een jaar mee.
Slijten doet de borstel natuurlijk wel,dus pakweg elke twee jaar een nieuwe (6 euro)is wel nodig.
Het geheel werkt bij mij goed,alleen de stofzuiger is niet sterk genoeg om b.v een buffer op te zuigen.
Maar wel stof en stof (behoorlijk).

Wim ysbeer

Iebor

Nou, zoals ik al zei, net heb ik het setje gekregen van de kerstman (ho,ho,ho) Dat is een goed plan Wim, met die componentenlijm. Dat gaan we dus doen.

loebaske

Die componenten lijm er niet zomaar tussen plakken, even de ogen of vergrootglas/bril (in mijn geval) der bij nemen en eventueel teveel aan lijm weg vijlen, zodanig dat je rollen materiaal niet ontspoort.
In ieder geval zijn die Lux wagens een goede aanvulling voor je sporen. Bedankt die HOHOHO man(vrouw[?]) wel[;)]