Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Hoeken maken met architectenkarton?

Gestart door Fretbol, 21 december 2007, 09:13:42 AM

Fretbol

Hallo iedereen,

Naar aanleiding van de reeks artikels over het bouwen van muren en gevels in architectenkarton heb ik momenteel een poging ondernomen om een zelfbouw gebouw te maken uit zo'n karton.

Het maken van losse muren of gevels op zich lukt vrij behoorlijk maar nu zit ik met het probleem dat deze delen zeer moeilijk samen te bouwen zijn als de muren niet mooi in een rechte hoek gekleefd worden.

Bij de klassieke plastic bouwdozen zijn de muurdelen meestal mooi voorzien van schuine kanten die een hoek van 45? vormen. Zo is het vrij eenvoudig om een rechte hoek te bekomen.

Het gebouw dat ik momenteel probeer te bouwen heeft echter een soort toren in de vorm van een zeshoek. Door de dikte van het karton (3mm) is het echter vrij moeilijk om hier een mooi resultaat te bekomen.

Mijn vraag is nu: hoe krijg ik mooie verbindingen tussen de aparte muurdelen met architectenkarton?

Heeft iemand misschien tips of ervaringen hiermee? Alle suggesties zijn welkom!

Anthony ;)

Gerolf

Kan je die niet schuin afsnijden? Langs een L-profieltje met je mes ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Fretbol

citaat:
Geplaatst door Gerolf_Peeters

Kan je die niet schuin afsnijden? Langs een L-profieltje met je mes ...



Lijkt me een goed idee ... maar hoe doe ik dit precies?

Van het karton is de bovenlaag verwijderd om er de bakstenen in te krassen. Het schuim is zeer teer en delicaat en bij de minste foute beweging van het mes zijn de delen beschadigd.

Anthony [;)]

martintje

Je kan een klein blokje hout (laten) zagen, waar aan een kant het blokje een hoek heeft van 45 graden.
Op deze schuine kant boor je een klrin gaatje en schroef je een klein bolkopschroefje!! in.
Als je een simpel afbreekmesje hebt, zit aan het einde altijd een gaatje.
Als je het mesje door dat gaatje vastzet met dat schroefje met de scherpe punt aan de onderkant uitstekend, heb je een verstekmesje
Diepte instellen van het mesje, schroefje vastdraaien en dan het blokje langs de lineaal halen, en je hebt een kaarsrechte snede met een verstekhoek van 45 graden

Mvg Marty

Fretbol

Bedankt, dat probeer ik zeker eens uit!

Anthony [;)]

Stomer

Ik denk dat HEKI zo een mesje in zijn gamma heeft.
 

adrievans

Volgens mij heeft noch ook zoiets in het gamma.
Artikel 93960

martintje

Zou zo maar kunnen, ik heb ook nergens gezegd dat hetmijn idee was [:D]
ik heb inderdaad zo'n ding ooit in huis gehad, maar weet niet meer van welk merk.
Het is ook iets wat simpel zelf te maken is, en echt een artikel wat moeilijk verkrijgbaar is in de winkel, en alleen op bestelling te krijgen is
Mvg Marty