Nieuws:

Nu in MSM 272 PRAKTIJK: Een Franse tuin voor kasteel Linderhof (2) | Rascal Miniatures 3D-print gevels | Weatheren van Spaanse graanwagens | Schuim en baksteen

Hoofdmenu

lourdes trein

Gestart door wimhelsen, 19 december 2007, 14:12:10 PM

wimhelsen

Hoi iedereen,

ik ben op zoek naar een treinsamenstelling van een lourdestrein, als kind kan ik mij herinneren dat die van Antwerpen zuidstation vertrokken richting Lourdes (op bedevaart). Ik zou die graag op schaal Ho willen laten rijden.

dank bij voorbaat
HO märklin digitaal, NMBS, III

Tom

Die kan toch redelijk lang zijn, ik dacht met ligrijtuigen van de sncf en meestal ook wel een paar bagagerijtuigen.
Tom

13erke

13erke

Anarchy

Uit welke periode Helsen?

Peter

Ik denk dat hij periode III bedoeld, want het Antwerpse Zuidstation werd ergens de jaren 60 afgebroken, zeer tot spijt van veel Antwerpenaren. Nu staat op die plaats dat nieuwe gerechtshof met die "omgekeerde frietzakjes" op het dak.
Als ik U was zou ik Herman Welter van Gazet van Antwerpen, en gekend spoorjournalist eens kontakteren. Dat is een hele viendelijke man die je zeker een antwoord geeft.
Met vriendelijke groeten
Peter

wimhelsen

hoi en sorry,
ik heb nog eens nagedacht en ik denk dat het het ooststation was, aan de Plantin Moretuslei. Ja en eigenlijk liefst tijdperk III.
In ieder geval al b edankt voor de reacties en foto's.
groeten
Wim

Peter

Begon al aan mezelf te twijfelen. Inderdaad, de meeste "speciale" treinen vertrokken toen in Antwerpen - Oost. Mijn kinderen vertrokken jaren geleden ook telkens vandaar met de mutualiteiten-trein naar Maloja in Zwitserland.
Toch zou ik, als ik van u was, Herman Welter kontakteren.
Met vriendelijke groeten
Peter

kasteel

eind jaren 80 : 2 bagagerijtuigen + 2 ambulancewagons + 4x 2? klasse ligwagens  + 1x 1? klasse ligwagen + 4x 2? klasse ligwagens
op de bagagerijtuigen (NMBS) na allemaal SNCF
ambulancewagons met ligbedden in de langsrichting - 2 boven een - 2 gangen - 40 bedden per wagon - personenwagons met zijgang en 2 zitbanken omvormbaar tot 3x2  ligplaatsen per kompartiment ( ik dacht 12 kompartimenten per wagon)
mid jaren 60 : 2 goederenwagons + 4x 2? klasse ligwagens + 1x 1? klasse ligwagen + 4x 2? klasse ligwagens allemaal SNCF
alle personenwagons met zijgang en 2 zitbanken omvormbaar tot 3x2  ligplaatsen per kompartiment
??n van de bagagerijtuigen werd meestal gebruikt als 'koffiewagen' hier stonden gasvuren opgesteld en grote kookketels zodat er koffie kon worden gemaakt voor de ongeveer 600 bedevaarders
de 1? klasse wagon was voor de bedevaartdirectie - hier was er ook een 'radio' kompartiment met een beperkte geluidsinstallatie
vandaag bedevaarten per TGV ( Thalys - en alle varianten van de SNCF )
Jan  

kasteel

voor de regio Antwerpen :
de oude combinaties vertrokken inderdaad van Antwerpen Oost - daarna ook Lier - sinds de TGV nu bijna allemaal vanuit Tourcoing
Jan

wimhelsen

Mijn eerste herinneringen aan die Lourdes trein stammen van in de tijd dat ik mijn grootouders uitzwaaide toen ze naar Lourdes vertrokken. Ik had eigenlijk geen idee dat die trein nog altijd rijd.

Peter heb jij toevallig een mail adres van Herman Welter.

dank bij voorbaat

Gerolf

In de laatste "op de baan" staat er een bijdrage over een recente Lourdes-trein.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw